Economia

Qonto potenciarà el 2024 el finançament a curt termini

El banc ‘fintech’ ofereix serveis a pimes i autònoms per digitalitzar la gestió bancària i financera diària i la comptabilitat

Opera als mercats de l’Estat francès, l’Estat espanyol, Alemanya, Itàlia i Sèrbia, i ja disposa de 450.000 clients

Va crear la primera empresa 100% digital a l’Estat espanyol

Qonto, el banc fintech que ha agafat anomenada amb els seus serveis d’automatització de les finances per a pimes i autònoms, enguany vol donar pes en la seva estratègia a l’oferta de crèdit. Com diu el seu director general a l’Estat espanyol, Carles Marcos, “de moment” se centraran a “oferir finançament a curt termini”.

Per escometre aquest nou vessant de negoci, Qonto s’ha aliat amb tres fintechs més: Kintai, Defacto i Arex. Kintai s’ha especialitzat en finançaments que poden anar dels 1.500 als 150.000 euros, a un termini màxim de sis mesos, mentre que Defacto pot arribar fins al milió d’euros, a un termini de quatre mesos. Per la seva banda, Arex se centra fonamentalment en el factoring, la bestreta de factures, amb imports que poden arribar als 1,2 milions d’euros, amb terminis d’amortització que van des de dies fins a mesos. Amb l’objectiu que “sigui possible aconseguir finançament en un procés de sol·licitud que es redueixi a un parell de clics”, Qonto s’obre a la possibilitat d’ampliar en un futur aquesta capacitat d’intermediació en el crèdit, mitjançant l’associació amb altres fintechs. “O oferir-lo nosaltres directament”, diu. De moment, Qonto opera amb una llicència de pagament del BCE, i té les entitats Credit Mutuel i Natixis com a salvaguarda dels fons dipositats pels seus clients.

Gestió de la despesa

L’altre segment en què pensa créixer Qonto durant aquest 2024 és el llançament de nous productes de gestió de la despesa i mètodes de pagament, “perquè les empreses puguin controlar amb més eficiència el seu flux de despeses”. Es tracta de tot un seguit de productes, com mòduls de facturació, proveïdors i pagaments, “per anar completant les propostes del dia a dia bancari”. En aquesta ambició d’anar ampliant el ventall de serveis oferts, cal inscriure-hi la seva col·laboració amb Square: “Som joves competint amb empreses centenàries, i per això ens cal establir vincles amb empreses innovadores com Square, que ens ha ofert el seu terminal de pagament i el programari de gestió d’estoc i facturació. És un producte que té molt de sentit per a un tipus de client que disposa de punts físics de distribució.” Amb el nou terminal de pagament, els clients de Qonto s’han pogut beneficiar d’una rebaixa del 16% en les comissions de transacció, així com de descomptes del 50% en la instal·lació del terminal, que no inclou cap comissió de manteniment.

Una de les fites que han donat més anomenada a la companyia és l’impuls per a la creació de pimes, fins a 140.000 en els mercats en què opera (l’Estat francès, l’Estat espanyol, Alemanya, Itàlia i Sèrbia). “Si a Europa hi ha 25 milions de pimes, nosaltres tenim una quota, en els mercats en què operem, del 2%. Podem dir que tenim una quota de creació d’empreses més alta que la dels bancs”, destaca Marcos.

Qonto es pot vantar de ser la primera entitat que ha estat capaç de crear al nostre mercat la primera empresa 100% digital. Això va ser possible fa pocs mesos, un cop la fintech va poder digitalitzar l’únic pas del procés de constitució que encara era presencial, la signatura davant notari. Aquest avenç ha estat possible després de l’entrada en vigor de la llei de digitalització d’actuacions notarials i registrals, que permet als ciutadans i a les empreses disposar de còpies electròniques dels seus documents notarials i poder-los intercanviar amb els organismes que les demanin, a més de triar via electrònica el notari amb el qual han de dur a terme el tràmit, que es pot fer per videoconferència.

El mateix dia d’entrada en vigor de la llei, el 9 de novembre del 2023, Qonto, amb el suport de Finutive, va consolidar la primera societat per aquesta via, i així, ara, per tirar endavant aquest procés, només seran necessaris entre tres i quatre dies, quan abans la mitjana a Espanya era de dotze dies i mig. Com diu Carles Marcos, “l’ecosistema d’emprenedors demanava processos més eficaços i deixar enrere algunes traves burocràtiques que poden ser resoltes amb més esforç en digitalització”.

Tot i que la llei crea i creix del 2022 ha estat interpretada des del món dels emprenedors com un pas en la direcció correcta per agilitzar la creació d’empreses, des de Qonto pensen que hi ha coses millorables. Com explica Marcos, “els programes d’accions per a empleats podrien haver ofert un tractament fiscal millor. A França, un empleat que encadeni més de tres anys a l’empresa pot gaudir de descomptes fiscals pel que fa a les seves accions; es premia el risc que hi ha assumit”.

La seu a Barcelona, on s’ubica la direcció general a l’Estat de Qonto, és a hores d’ara el centre d’operacions global de la fintech, “el seu hub d’operacions”, com remarca Carles Marcos, i aviat arribarà a allotjar fins a 200 treballadors. “Per a nosaltres és fonamental oferir al nostre client una atenció ràpida, i per això la nostra capil·laritat és àmplia. Això ens diferencia de la banca tradicional, que pensem que no atenia adequadament el segment de pimes i autònoms.”

Qonto, un dels unicorns que més han cridat l’atenció a Europa durant els darrers anys, el gener del 2022 va ser capaç de tancar una ronda de finançament de 486 milions d’euros, que van enlairar la seva valoració fins als 4.400 milions. Cent milions van ser destinats al mercat espanyol per, entre altres coses, obrir el hub internacional d’atenció al client de Barcelona. També ha estat el primer unicorn europeu que ha dut a terme una ronda de finançament participativa, per fer partícips els clients de Qonto del creixement de l’empresa. En sis hores i mitja, Qonto va assolir cinc milions d’euros, el capital màxim que s’acostuma a captar a través de les plataformes d’inversions del segment minorista. Amb aquesta iniciativa, 1.800 clients han passat a formar part de l’accionariat de Qonto.

Qonto
La firma va néixer a França el 2017 per la decepció dels fundadors, Alexandre Prot i Steve Anavi, amb el tracte de la banca tradicional als emprenedors. Així, van decidir centrar-se en la digitalització de les finances de pimes i autònoms.
450.000
clients
1.400
treballadors
2017
any de fundació

La pime s’ha de posar al dia digitalment

En el baròmetre publicat per Qonto sobre l’estat de les pimes europees, un 32% de les empreses enquestades admeten que ja fan servir plataformes bancàries digitals per a la gestió de les seves finances, mentre que un 59% es declaren interessades a adoptar-ne aviat. En la seva visió panoràmica sobre les realitats diverses de la pime a Europa, Marcos pensa que “aquí hi ha un cert endarreriment respecte a Europa, i això es deu al fet que la nostra pime, de mitjana, té menys empleats, uns sis, mentre que a Alemanya en tenen dotze, cosa que els exposa a riscos determinats.” Per guanyar en eficiència, a banda d’augmentar la grandària –els experts afirmen que a partir dels 20 empleats una empresa és eficient–, “el repte més urgent que han d’afrontar és la digitalització, perquè així podran dedicar més hores al creixement del negoci que a la comptabilitat”. “És cert que el Kit Digital està afavorint aquesta conversió, però encara hi ha molta feina a fer”, hi afegeix. Val a dir que un 40% dels enquestats en el baròmetre situen la digitalització com una prioritat per enguany.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.