economia
El Port de Tarragona, el que més creix de l’Estat en tràfic de mercaderies
El port de Tarragona ha augmentat un 9,9% el tràfic de mercaderies el 2023 fins als 33 milions de tones. És la infraestructura que més creix d’entre les deu principals de l’Estat. Els productes agroalimentaris i el cru de petroli han registrat rècords històrics i han permès aquest impuls. Segons el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta, el repte per als pròxims anys és incrementar els moviments de mercaderies de càrrega general, que actualment suposen un 6% del total, molt per sota del 63% que representen els líquids o el 31% dels sòlids. A nivell econòmic, la infraestructura ha tancat el 2023 amb més de 64 milions d’ingressos i un rècord en el balanç EBITDA, que ha arribat als 34,9.
Garreta sosté que la guerra a Ucraïna va suposar un canvi a nivell logístic que ha contribuït a modificar l’origen dels cereals que arriben a Tarragona. Així, el 42% provenen d’Ucraïna, però Brasil ja és el segon país amb més pes, amb un 16% del volum total, per davant de Romania (15%) o Bulgària (10%). “Som el primer port de cereals de la Mediterrània, però tenim un tràfic molt diversificat”, explica. La sequera, que ha comportat una reducció de la producció local, ha fet que les importacions s’hagin incrementat per poder abastir la indústria ramadera de l’Estat.
L’arribada de creueristes s’ha incrementat durant el 2023 i ha arribat als 115.022 (+80,1%), unes xifres que ja s’acosten a les del 2019, quan es van assolir les 130.000 persones. Pel 2024 la previsió és arribar als 122.000 passatgers en una seixantena d’escales. Garreta destaca que l’impacte econòmic ha estat de més de 15 milions al territori, amb despesa dels turistes principalment en lleure, transport i restauració. A mitjans de juny està previst que s’inauguri la nova terminal de creuers al moll de Balears, de 2.200 m² i que ha suposat una inversió de 5,5milions.
Un dels projectes de futur que la infraestructura està treballant és l’arribada d’empreses que es dediquin a la construcció de molins eòlics marins. “S’han de construir als ports. A nivell d’ecosistema empresarial i de valor afegit aporten molt al territori”, sosté Garreta, que afirma que han rebut una dotzena d’empreses que consideren que el port de Tarragona és dels “més ben posicionats per fabricar aquests molins”.