Anteverti, l’assessoria que ha globalitzat l’‘smart city’
La consultora ajuda ciutats i governs a fer un ús de la tecnologia amb objectius d’equitat, justícia i sostenibilitat
Ha posat el focus a créixer en el sector privat, després d’haver-se centrat sobretot en el sector públic de més de 20 països
La firma ha assessorat els governs de Seül, el Japó i l’Argentina, i empreses com ara BASF i Telefónica
Anteverti és una consultora especialitzada a assessorar ciutats, governs i, en menor proporció, empreses, en temes d’innovació, sostenibilitat i creativitat.
En els 13 anys d’història de la companyia, ha proporcionat orientació estratègica i operativa en més de 23 països dels cinc continents, per ajudar a planificar el futur d’organitzacions de diverses mides i orientar-les per adaptar-se a un món cada cop més volàtil.
Des del Banc Mundial fins al Banco Iberoamericano, els governs de Seül, l’Argentina, la República de Maurici, Marràqueix i el Japó, per citar-ne alguns, han rebut l’assessorament de l’empresa catalana per incorporar el concepte de smart city (‘ciutat intel·ligent’) als seus territoris. La firma ha contribuït a estendre arreu el món un model de ciutat que fa servir la tecnologia per ser més equitativa, eficient i sostenible. Es tracta d’un concepte de ciutat que es va inventar IBM a principis del segle XXI i que s’ha anat convertint en un moviment mundial.
Cristina Garrido, CEO d’Anteverti, explica que no es pot parlar d’un model únic de ciutat intel·ligent per a totes les ciutats, perquè cadascuna té els seus desafiaments propis, ni tampoc, malgrat el nom, ha d’estar lligat necessàriament a la implementació d’alta tecnologia. “Es tracta d’una eina més, que, a més a més, és especialment útil per adreçar i trobar solucions, perquè creiem que la tecnologia no és la finalitat en si mateixa”, insisteix. Garrido explica que de vegades es poden incorporar mesures amb un fort component tecnològic, però d’altres, gens, com ha estat el cas de les superilles a Barcelona, on eliminant el trànsit rodat de certs carrers de la ciutat s’ha aconseguit que es generin uns nous espais públics i uns canvis substancials entre la població. Això també és smart city.
Humanistes
Garrido assegura que la consultora que dirigeix ha estat capdavantera a introduir una visió humanista en el concepte de ciutat intel·ligent, perquè les propostes de millora estiguin enfocades a posar les persones al centre i a millorar la qualitat de vida dels que l’habiten. I cap a aquest objectiu ha acabat evolucionant tot el moviment global de l’smart city. “En el nostre ADN, hi ha aquest perfil més humanista, que, a més, ens ha permès diferenciar-nos de les grans consultores tecnològiques amb les quals competim globalment”, hi afegeix Cristina Garrido.
Darrerament la consultora ha posat la directa per guanyar pes en el sector privat, que ara com ara representa un 20% del total de negoci, darrere del client públic i dels consorcis publicoprivats. “Tot el coneixement que hem recopilat arreu del món en el sector públic realment és molt aplicable a les empreses privades. Creiem que tenim molta trajectòria per créixer en aquest àmbit”, explica Garrido.
Anteverti ja ha assessorat empreses i entitats internacionals com Telefónica, el FC Barcelona, BASF i Mobile World Capital. De fet, Anteverti ha ideat prop de 50 iniciatives i 200 serveis destinats a millorar tant l’eficiència en la gestió com l’experiència dels aficionats durant els partits del Barça per al nou estadi que està construint el club de futbol, però també ha fet propostes per millorar els greus problemes de mobilitat que tenen els voltants del camp els dies de partit.
Ara com ara, Anteverti té dues branques de negoci: d’una banda, la consultoria estratègica per a ciutats, països i empreses, i, de l’altra, el comissariat de l’Smart City Expo World Congress, l’esdeveniment de referència de Fira Barcelona que se celebra cada novembre a la capital catalana però que s’ha anat replicant arreu del món.
La consultora, que va ser creada l’any 2011 per Pilar Conesa, pionera de les smart cities, amb una extensa trajectòria en l’àmbit de la innovació en el sector TIC i que va ser la responsable de tecnologia de l’Ajuntament de Barcelona, va incorporar el desembre passat canvis significatius en el lideratge.
Conesa va passar a assumir el càrrec de presidenta, mentre que Cristina Garrido esdevenia la nova CEO. Garrido és, a més a més, directora de CitiesToBe, la plataforma de coneixement de la consultora, i comissària de les spin-off internacionals de l’Smart City Expo World Congress. A més, la consultora va incorporar Raül Daussà, que ha estat treballant en grans consultores i institucions a Dinamarca i Àustria, i torna a Barcelona per dirigir l’àrea de consultoria de l’empresa. Actualment, Anteverti està formada per un equip multidisciplinari de divuit persones expertes en àrees com la innovació urbana, la sostenibilitat, la transformació digital, l’atracció d’oportunitats i la projecció.
La Catalunya del 2050
L’any 2017 el govern català va encomanar a la consultora Anteverti l’assessorament per definir un marc estratègic integral per a les polítiques públiques, d’àmbit territorial. D’aquí va sorgir el repte de definir com havia de ser la Catalunya de l’any 2050, centrat en les transicions verda i digital com a motors de transformació i d’innovació. “L’objectiu final de la nostra feina era aplanar el camí cap a un futur equilibrat i equitatiu per a tots els ciutadans, ciutats i pobles en un termini de 25 anys”, assenyala Garrido.
A través d’un procés participatiu inicial que va involucrar més de 800 persones de totes les edats i organitzacions de tot Catalunya, es van identificar 262 prioritats d’acció relacionades amb el desenvolupament urbà i territorial, d’on es va definir l’Agenda dels Pobles i Ciutats: Catalunya 2050.
La col·laboració d’Anteverti amb la Generalitat de Catalunya va donar com a resultat una estratègia pionera que proposa aconseguir un desenvolupament equilibrat i equitatiu, modernitzant tant la societat com l’economia.