Basetis, la tecnològica que ha prescindit del director general
El model organitzatiu de l’empresa TIC està basat en els principis de l’organització Teal, una estructura no jeràrquica
La companyia desenvolupa programari i ofereix serveis com la gestió de dades, seguretat, comunicació i màrqueting digital
Basetis és una consultoria tecnològica fundada el 2009 per Marc Castells i Víctor Roquet. Basetis no té una direcció general en el sentit tradicional. En el seu lloc, l’empresa compta amb la comissió global, una mena de comitè directiu que es renova anualment mitjançant eleccions internes. Qualsevol treballador pot presentar-se com a candidat, i les votacions es fan de manera democràtica, després d’un període semblant a una campanya electoral. “Aquest sistema permet una representació equitativa i dona l’oportunitat a treballadors joves de participar en la presa de decisions estratègiques”, explica Aitor Gurrea, enginyer de dades, que va acabar la carrera de matemàtiques fa quatre anys i que forma part de l’àrea global des d’enguany. “Donar més veu a les persones joves de l’empresa aporta una visió fresca i innovadora a les discussions estratègiques”, hi afegeix.
L’empresa, amb seu central a la primera planta de l’edifici modernista de la Pedrera, que factura 14 milions i dona feina a 384 persones va decidir aquest any eliminar la figura del director general, que havia estat representada pel fundador i propietari de l’empresa Marc Castells, que des de feia uns quants anys, mostrava el seu recel per continuar ocupant aquesta posició però igualment any rere any tornava a ser escollit en votació. “Marc Castells insistia que el de CEO era un càrrec de què havíem de prescindir i enguany, finalment hem tret la posició i ara ens repartim les tasques de representació perquè les de gestió ja estaven distribuïdes”, explica Maria Castells, representant d’igualtat i RSC i també membre de l’àrea global.
El model organitzatiu de Basetis està basat en els principis Teal, una filosofia que prioritza tres conceptes que són l’autogestió dels empleats, la completesa (reconeixement de tots els talents) i l’evolució de l’empresa. Aquesta adaptació inclou la creació de diferents àrees de treball a les quals els empleats s’apunten de manera voluntària i des d’on s’encarreguen de diverses tasques internes, des de la contractació, la comercialització fins a l’organització d’esdeveniments. L’estructura no jeràrquica permet que els treballadors tinguin un alt grau de responsabilitat i llibertat en la presa de decisions. Segons Maria Castells amb aquest model “totes les persones són responsables d’elles mateixes i de les seves accions, la qual cosa fomenta un ambient de treball en què els empleats se senten implicats i motivats”, diu.
La incorporació de Teal a Basetis va ser un procés d’assumpció col·lectiu. De fet, Marc Castells va fer córrer entre l’organització el llibre Reinventing Organizations, de Frederic Laloux, sobre les organitzacions Teal i a mesura que més persones anaven llegint-lo més es va instaurar el convenciment que havien d’adaptar els seus principis a la realitat de l’empresa. Teal, blau verdós en anglès, és el color amb el qual l’exdirectiu de la consultora McKinsey & Company va identificar un tipus d’organització empresarial que tenia poc a veure amb les estructures jeràrquiques i organitzatives de l’empresa tradicional i molt amb les tendències socials i laborals del moment. Un concepte d’empresa en què conflueix la màxima eficàcia operativa i la satisfacció dels empleats.
De fet, en un sector com el tecnològic, en què les xifres de rotació són altíssimes, Basetis registra una rotació d’entre el 12% i el 14%. “Hi ha molt sentiment de pertinença, ja no només de sentir-te identificat amb l’empresa, sinó perquè el projecte és una part teva, al qual pots aportar molt més que les tasques tècniques que tindries assignades en qualsevol altra empresa”, expliquen.
Justament “per trencar motlles en el sector tecnològic, tot demostrant que posar les persones al centre de les decisions pot donar grans resultats”, Basetis va sortir escollida com la guanyadora del prestigiós premi Mercè Sala 2024 de la Fundació Factor Humà.
Però no tot són flors i violes en el sistema de Basetis, Maria Castells explica que voler que tothom s’impliqui en tots els punts clau de l’empresa fa que hi hagi ocasions en què processos interns perdin eficiència. “Que 30 persones participin en una reunió pot ser poc productiu”, afegeix. Així, que recentment han incorporat un nou perfil, justament per garantir el màxim d’eficiència dels processos sense perdre els valors del model.
El negoci de Basetis està basat en una gamma de serveis que va des del desenvolupament de programari, gestió de dades, seguretat, consultoria tecnològica, comunicació i màrqueting digital i darrerament ha incorporat serveis de salesforce, programari de gestió de relacions amb clients. L’empresa TIC treballa amb clients tant de sector públic com privat i empreses de diferents dimensions com la multinacional biotecnològica Amgen, SmartBike de Saragossa o la Generalitat de Catalunya. Castells explica que els darrers anys han tingut una evolució creixent en el seu volum de facturació i el nombre de clients.
Els plans de futur de l’empresa miren de fer créixer els serveis al voltant de la intel·ligència artificial i el desenvolupament i comercialització de producte tecnològic propi. “Tenim coneixement que el podríem convertir en producte i ajudaria a complementar els serveis personalitzats que oferim ara”, explica Gurrea.
Entre els pilars de l’empresa hi ha el del el propòsit evolutiu, que busca deixar una empremta positiva en la societat i en les persones que formen part de l’organització. I ho porten a la pràctica amb el desenvolupament de projectes amb ONG i associacions que no tenen els recursos per pagar serveis de qualitat. Aquests projectes se’ls assignen a les noves incorporacions o becaris de Basetis i els permeten adquirir noves habilitats alhora que contribueixen al bé comú.
La política retributiva de Basetis també és particular. La transparència és clau, i els salaris es determinen de manera col·lectiva., assegurant que siguin justos i equitatius. A més, la igualtat de gènere és un aspecte fonamental en l’estructura de l’empresa. Actualment, el percentatge de dones a Basetis és d’aproximadament un 31%, una xifra notablement alta en un sector tradicionalment dominat per homes. Castells destaca que “ens assegurem que hi hagi el mateix tant per cent de dones a l’organització com a la comissió Global”.