Nissan al·lega un elevat absentisme i un alt cost salarial per justificar l'ERO
Els alts índexs d'absentisme de la planta de Nissan a Barcelona i els elevats costos salarials, situats "per damunt del mercat", són dos dels factors interns amb què la companyia justifica la presentació de l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) per acomiadar 1.680 treballadors.
La multinacional nipona va presentar ahir davant el departament de Treball de la Generalitat la memòria explicativa de l'ERO, en què detalla les causes "organitzatives i productives" d'aquest pla, "l'única mesura vàlida", adverteix, per garantir la continuïtat de l'activitat a la planta de Barcelona.
Si no s'aplica aquesta dràstica retallada de plantilla, assenyala l'empresa, "la situació s'anirà agreujant", amb el "risc de "no continuïtat de l'activitat el 2012, com a conseqüència de la finalització del cicle de vida dels models" que es fabriquen en aquestes instal·lacions, i que són la furgoneta Primastar i els tot terrenys Navara i Pathfinder.
En la memòria explicativa, Nissan exposa els nombrosos factors interns que porten a presentar l'ERO, entre els quals destaquen la "nul·la flexibilitat" de la planta, ja que "no hi ha treballadors temporals", els elevats índexs d'absentisme i uns costos salarials superiors a la resta del sector.
Segons explica el document, l'absentisme de Nissan Motor Ibèrica va arribar a assolir en el primer trimestre de 2008 el 7,85%, un dels més elevats en comparació dels seus competidors, tant interns com externs.
"Nissan presenta nivells d'absentisme per damunt dels habituals en una planta de producció", indica la companyia, que precisa que aquesta taxa és especialment elevada en el cas de la mà d'obra directa, que el mes d'agost passat es va situar en el 9,54%.
La multinacional nipona al·ludeix també als costos laborals per persona com una de les barreres que troba per ser competitiva.
En aquest sentit, afirma que és la companyia amb majors costos laborals per persona d'entre tots els fabricants instal·lats a l'Estat espanyol, ja que va arribar als 29.417 euros per treballador al juny de 2008.
En el rànquing, el seguirien Ford Espanya, amb 26.350 euros per treballador, Seat (25.141 euros), Renault (24.612) i General Motors (24.066).
"S'evidencia així l'elevat cost existent per a la companyia a l'hora de mantenir la seva actual plantilla. Aquesta circumstància, posada en relació amb la caiguda de vendes i el canvi de preferències dels consumidors, determina la pèrdua de competitivitat de Nissan a mitjà termini", subratlla la firma.
L'acumulació d'un estoc d'automòbils "molt superior a les necessitats de la demanda" i la superació del punt àlgid de la vida dels models fabricats a Barcelona són altres dels factors interns que han agreujat la situació de Nissan.
A aquestes causes, a més, cal afegir-hi les tipus macroeconòmic, com ara l'encariment de les matèries primeres, la recessió o el canvi de preferències dels consumidors, que han portat Nissan a presentar un ERO per acomiadar 1.680 persones: 1.288 el desembre vinent i la resta (392), al setembre de 2009.
La "supervivència" de les plantes de Barcelona, assegura Nissan, depèn de l'aplicació d'aquesta mesura.