economia
Vila-rodona podria tenir la gran fàbrica europea del gegant xinès de l'automòbil
Chery, la primera empresa xinesa del sector, es podria establir a l'Alt Camp amb una inversió de 1.000 milions i crear 3.000 llocs de treball directes
El polígon industrial de Vila-rodona és un dels més ben situats per ser la seu de la base logística de Chery Automobile SL per fabricar i distribuir els vehicles de la companyia al sud d'Europa. L'Incasòl té en propietat unes 120 hectàrees de terreny i en podria adquirir fins a 200 més, de sòl continu i sense urbanitzar, pla i que llinda amb l'accés a l'autopista A-2. El president de la Generalitat, José Montilla, es va entrevistar ahir amb el president de Chery, Yi Yaontong, per establir les bases de l'operació que ha de fer viable la construcció d'una planta de vehicles a Catalunya (més informació a la secció de Política, pàgina 14). Malgrat que no s'ha definit l'emplaçament, dels tres possibles, dos se situen al Camp de Tarragona, als polígons logístics de Vila-rodona i l'Espluga de Francolí. Josep Maria Comas i David Rovira, alcaldes dels dos municipis, desconeixien les expectatives sobre el sòl industrial dels seus termes.
Josep Maria Comas, que assegurava que no tenia informació, comentava que “en cas que fos l'emplaçament definitiu”, la repercussió “de la injecció econòmica i laboral” beneficiaria “no només Vila-rodona o els municipis de la comarca, sinó tot el Camp de Tarragona”. Una implantació d'aquestes característiques, segons Comas, només tindria precedents en la construcció del polígon petroquímic.
L'empresa automobilística faria una inversió que podria arribar als 1.000 milions d'euros i crearia 3.000 llocs de treball directes i 10.000 d'indirectes. Per l'emplaçament de la planta de vehicles convencionals es tindrà en compte la facilitat de connexions internacionals per afavorir l'exportació.
Chery Automobile SL es va fundar als anys 90 i està participada majoritàriament pel govern xinès (80%) i la companyia Shangai Automotive Industry Corporation té el 20% de les accions. La plantilla de l'empresa és de 20.000 treballadors i la producció, des del 2006, creix a ritmes anuals superiors al 30%. Les previsions de futur de la companyia són tenir presència, l'any 2017, a 80 països i tenir 15 fàbriques fora del territori xinès. Actualment, Chery exporta a 67 països.
L'Espluga també hi aspira amb terrenys de l'Incasòl
La Conca de Barberà també s'ha situat entre els tres possibles emplaçaments suggerits per acollir la planta xinesa si al final se situa a Catalunya. L'Incasòl té en propietat des de fa uns anys més de 110 hectàrees entre els àmbits de les Comes i el Pla de Valentí, al terme de l'Espluga de Francolí, uns terrenys fins ara rústics que l'Ajuntament ja va declarar, a petició del mateix govern català, com a sòl classificat no desenvolupat, orientat a rebre inversions de tipus industrial, malgrat que en principi es preveia que fos de caire logístic. El sòl, de fet, és a tocar de les 80 hectàrees on la també pública Cimalsa construirà el centre logístic intermodal de mercaderies de Montblanc. En conjunt, la Generalitat hi posseeix, doncs, ja una àrea estratègica que superaria les 200 hectàrees amb les possibles ampliacions previstes, a tocar de l'accés a l'autopista AP-2, igual que a Vila-rodona. Ambdós sectors, així, compleixen les condicions per rebre la inversió xinesa. L'alcalde de l'Espluga, David Rovira, es mostrava ahir sorprès en assabentar-se de la notícia per El Punt i alhora era prudent: “És clar que si es confirma la possibilitat mirarem d'explotar-la, i ho estudiaríem amb tot l'interès del món”, assegurava, recordant que caldria que es donessin “diverses condicions”, com la connexió amb el port de Tarragona per mitjà de l'autovia A-27.