Economia
Navarra, un oasi enmig del desert
Les matriculacions de cotxes només cauen un 7% a l'única comunitat amb ajudes directes. Les vendes reculen a Catalunya un 48%. La patronal reclama incentius coordinats
Un oasi enmig del desert és la caiguda de només el 7 per cent que han registrat les vendes de cotxes a Navarra. Aquest retrocés està molt lluny dels descensos que han patit a l'abril la resta de mercats: del 48 per cent a Catalunya i les Balears, de gairebé el 55 per cent al País Valencià i de fins el 56 per cent a Múrcia.
No és que els navarresos no estiguin espantats amb la crisi, el que passa és que tenen un al·licient important per oblidar les pors i llançar-se a la compra. Navarra és l'única comunitat que, des del mitjans de març, ofereix entre 1.200 i 2.200 euros -segons les emissions contaminants del vehicle que s'adquireixi- a qui canviï un cotxe vell per un de nou.
El pla Renove Auto Navarra funciona de forma molt similar a l'antic Prever. Des que va néixer el VIVE que les patronals del sector critiquen que s'hagi apostat per una ajuda al finançament i no una subvenció directa, que és la manera més efectiva per convèncer els possibles compradors. Les dades els donen, un cop més, la raó.
Una excepció a la UE
De fet, els professionals del sector analitzen horroritzats les dades que demostren el moment històric -per dolent- que està vivint el sector però, alhora, els números que es publiquen mes rere mes els donen força. La caiguda sense fre que protagonitzen les vendes de cotxes són arguments contundents per defensar la seva tesi: el mercat espanyol necessita urgentment una ajuda directa.
Les patronals -de fabricants, importadors i venedors- denuncien que Espanya és "l'únic mercat" important d'Europa sense un pla que prevegi aquest tipus d'ajudes. Són ja deu mesos de caigudes consecutives, recorden, i res fa pensar que l'escenari hagi de canviar.
A Alemanya, el primer país a implantar ajudes directes, les matriculacions de cotxes van augmentar al març un 40 per cent. L'èxit de la subvenció de 2.500 euros ha obligat el govern federal a aprovar una ampliació del pressupost que triplica el que estava vigent fins ara. A gran distància però també en terreny positiu, França (amb un augment de matriculacions del 8 per cent) i Itàlia també han vist millores en les vendes gràcies a l'aplicació d'incentius. El govern de Nicolas Sarkozy subvenciona amb 1.000 euros la compra d'un vehicle nou a canvi d'un de vell. A Itàlia l'ajuda directa de 1.500 euros ha aconseguit estabilitzar les vendes.
La patronal espanyola de fabricants, Anfac, i la de venedors, Ganvam, recordaven ahir que les ajudes directes a la compra "ja s'han generalitzat en onze països de la Unió Europea".
A banda del pla de Navarra, les associacions de professionals del sector confien que la reducció del 20% de l'impost de matriculació a la Comunitat de Madrid "contribueixi a alentir la caiguda en el principal mercat d'Espanya", ja que a la capital es concentra més de la quarta part de les entregues de turismes i totterrenys. Tot i això, les patronals estan preocupades perquè creuen que aquest tipus d'incentius haurien de "ser homogenis" per no crear "distorsions" de mercat.
Els pitjors, els 4x4
A tot l'Estat, les vendes van caure el mes passat un històric 45,6 per cent, segons les dades publicades ahir. El president de la patronal d'importadors, Germán López Madrid, va alertar que durant els últims vuit mesos el mercat està igualant els nivells del 1993, cosa que pot suposar tancar l'any per sota de les 800.000 unitats.
Segments com el dels totterrenys, que s'havien posat molt de moda fa un parell d'anys i que ara estan en caiguda lliure, estan registrant descensos espectaculars.
Els 4x4 grans s'han anotat un retrocés de vendes de quasi el 70 per cent. Els vehicles petits són els que, malgrat que també cauen i molt, estan resistint millor la crisi.
No és que els navarresos no estiguin espantats amb la crisi, el que passa és que tenen un al·licient important per oblidar les pors i llançar-se a la compra. Navarra és l'única comunitat que, des del mitjans de març, ofereix entre 1.200 i 2.200 euros -segons les emissions contaminants del vehicle que s'adquireixi- a qui canviï un cotxe vell per un de nou.
El pla Renove Auto Navarra funciona de forma molt similar a l'antic Prever. Des que va néixer el VIVE que les patronals del sector critiquen que s'hagi apostat per una ajuda al finançament i no una subvenció directa, que és la manera més efectiva per convèncer els possibles compradors. Les dades els donen, un cop més, la raó.
Una excepció a la UE
De fet, els professionals del sector analitzen horroritzats les dades que demostren el moment històric -per dolent- que està vivint el sector però, alhora, els números que es publiquen mes rere mes els donen força. La caiguda sense fre que protagonitzen les vendes de cotxes són arguments contundents per defensar la seva tesi: el mercat espanyol necessita urgentment una ajuda directa.
Les patronals -de fabricants, importadors i venedors- denuncien que Espanya és "l'únic mercat" important d'Europa sense un pla que prevegi aquest tipus d'ajudes. Són ja deu mesos de caigudes consecutives, recorden, i res fa pensar que l'escenari hagi de canviar.
A Alemanya, el primer país a implantar ajudes directes, les matriculacions de cotxes van augmentar al març un 40 per cent. L'èxit de la subvenció de 2.500 euros ha obligat el govern federal a aprovar una ampliació del pressupost que triplica el que estava vigent fins ara. A gran distància però també en terreny positiu, França (amb un augment de matriculacions del 8 per cent) i Itàlia també han vist millores en les vendes gràcies a l'aplicació d'incentius. El govern de Nicolas Sarkozy subvenciona amb 1.000 euros la compra d'un vehicle nou a canvi d'un de vell. A Itàlia l'ajuda directa de 1.500 euros ha aconseguit estabilitzar les vendes.
La patronal espanyola de fabricants, Anfac, i la de venedors, Ganvam, recordaven ahir que les ajudes directes a la compra "ja s'han generalitzat en onze països de la Unió Europea".
A banda del pla de Navarra, les associacions de professionals del sector confien que la reducció del 20% de l'impost de matriculació a la Comunitat de Madrid "contribueixi a alentir la caiguda en el principal mercat d'Espanya", ja que a la capital es concentra més de la quarta part de les entregues de turismes i totterrenys. Tot i això, les patronals estan preocupades perquè creuen que aquest tipus d'incentius haurien de "ser homogenis" per no crear "distorsions" de mercat.
Els pitjors, els 4x4
A tot l'Estat, les vendes van caure el mes passat un històric 45,6 per cent, segons les dades publicades ahir. El president de la patronal d'importadors, Germán López Madrid, va alertar que durant els últims vuit mesos el mercat està igualant els nivells del 1993, cosa que pot suposar tancar l'any per sota de les 800.000 unitats.
Segments com el dels totterrenys, que s'havien posat molt de moda fa un parell d'anys i que ara estan en caiguda lliure, estan registrant descensos espectaculars.
Els 4x4 grans s'han anotat un retrocés de vendes de quasi el 70 per cent. Els vehicles petits són els que, malgrat que també cauen i molt, estan resistint millor la crisi.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.