Economia
De la fallida de General Motors n’emergirà una companyia més petita, més verda i amb menys deutes
El govern dels EUA tindrà el control del 60% del grup i hi injectarà 21.000 milions d’euros
Al mateix temps que el gegant automobilístic General Motors (GM) presentava la declaració de fallida econòmica davant un tribunal de Nova York, a Detroit, seu de la companyia, naixia la nova GM. La suspensió de pagaments, la més gran en la història d’una empresa industrial, li ha de permetre reestructurar-se i convertir-se en una companyia amb menys deutes, més petita, més viable, més competitiva i també més ecològica per fer front a un mercat en què els cotxes de gran consum ja no tenen cabuda. L’objectiu, com va explicar el president dels Estats Units, Barack Obama, és que la fallida doni a la companyia “l’oportunitat de renéixer”.
General Motors es va acollir al capítol 11 de fallida econòmica d’un pla segons el qual el govern nord-americà tindrà temporalment el control del 60% de la que va ser la icona del capitalisme nord-americà. A més, hi aportarà 30.000 milions de dòlars (21.200 milions d’euros) per ajudar-la a reestructurar-se, una operació que els analistes consideren una aposta arriscada d’Obama. Aquesta ajuda s’afegeix als 20.000 milions de dòlars (14.100 milions d’euros) que ja va injectar a l’empresa fa uns mesos, però que no van impedir la suspensió de pagaments. En el marc d’aquest procés de reestructuració, GM tancarà catorze plantes, cosa que significa que es perdran 21.000 llocs de treball, i es mantindran només quatre de les vuit marques actuals de vehicles. Ara GM té 230.000 treballadors a tot el món i fabrica més de 20.000 cotxes al dia.
Conscient de la desconfiança que el terme nacionalització desperta als EUA, Obama va voler tranquil·litzar la població i el sector privat i va dir que el control públic de GM serà temporal i que el govern no intervindrà en la presa de decisions. “El nostre objectiu és contribuir a fer que GM es recuperi i se’n surti ràpidament”, va dir.
El president nord-americà va ser optimista pel que fa a les possibilitats de GM de tirar endavant, però tampoc va amagar que això “tindrà un cost” i que és un sacrifici per al bé de la pròxima generació.
Treballar per al futur
“No fingiré dient que els mals temps s’han acabat. Es perdran més llocs de feina i molts nord-americans hauran de pagar un preu molt alt, però estem treballant per a la pròxima generació, per un futur en què se seguiran produint vehicles als EUA”, va dir Obama.
El govern dels EUA serà el principal accionista de la nova GM, tot i que un “accionista reticent”, segons Obama, juntament amb els sindicats i creditors, que rebran entre un 15% i un 25% de la nova companyia.
El president dels EUA també va dir que el procés de GM serà “més lent” que el de Chrysler, que s’espera que “en els pròxims dies” sortirà de la fallida econòmica. Es calcula que GM necessitarà entre sis i divuit mesos per superar el procés de suspensió de pagaments i netejar els comptes.
General Motors es va acollir al capítol 11 de fallida econòmica d’un pla segons el qual el govern nord-americà tindrà temporalment el control del 60% de la que va ser la icona del capitalisme nord-americà. A més, hi aportarà 30.000 milions de dòlars (21.200 milions d’euros) per ajudar-la a reestructurar-se, una operació que els analistes consideren una aposta arriscada d’Obama. Aquesta ajuda s’afegeix als 20.000 milions de dòlars (14.100 milions d’euros) que ja va injectar a l’empresa fa uns mesos, però que no van impedir la suspensió de pagaments. En el marc d’aquest procés de reestructuració, GM tancarà catorze plantes, cosa que significa que es perdran 21.000 llocs de treball, i es mantindran només quatre de les vuit marques actuals de vehicles. Ara GM té 230.000 treballadors a tot el món i fabrica més de 20.000 cotxes al dia.
Conscient de la desconfiança que el terme nacionalització desperta als EUA, Obama va voler tranquil·litzar la població i el sector privat i va dir que el control públic de GM serà temporal i que el govern no intervindrà en la presa de decisions. “El nostre objectiu és contribuir a fer que GM es recuperi i se’n surti ràpidament”, va dir.
El president nord-americà va ser optimista pel que fa a les possibilitats de GM de tirar endavant, però tampoc va amagar que això “tindrà un cost” i que és un sacrifici per al bé de la pròxima generació.
Treballar per al futur
“No fingiré dient que els mals temps s’han acabat. Es perdran més llocs de feina i molts nord-americans hauran de pagar un preu molt alt, però estem treballant per a la pròxima generació, per un futur en què se seguiran produint vehicles als EUA”, va dir Obama.
El govern dels EUA serà el principal accionista de la nova GM, tot i que un “accionista reticent”, segons Obama, juntament amb els sindicats i creditors, que rebran entre un 15% i un 25% de la nova companyia.
El president dels EUA també va dir que el procés de GM serà “més lent” que el de Chrysler, que s’espera que “en els pròxims dies” sortirà de la fallida econòmica. Es calcula que GM necessitarà entre sis i divuit mesos per superar el procés de suspensió de pagaments i netejar els comptes.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.