Economia
El cotxe elèctric de Nissan s’allunya de la Zona Franca
El fabricant japonès anuncia la creació de dues factories de bateries a Gran Bretanya i Portugal
La Gran Bretanya i Portugal han guanyat la primera batalla del cotxe elèctric. Nissan i el seu soci Renault van anunciar ahir una inversió de prop de 500 milions d’euros per instal·lar en aquests dos països les primeres fàbriques europees de bateries de liti, el cor del cotxe ecològic. Les companyies deixen clar que això no significa que Barcelona deixi d’optar a la fabricació de vehicles elèctrics, però aquesta primera decisió col·loca en més bona posició l’altra gran candidata, la planta anglesa de Nissan a Sunderland. No només per temes logístics sinó sobretot perquè evidencia que les negociacions amb l’equip del primer ministre britànic, Gordon Brown, evolucionen millor que les que Nissan i Renault mantenen amb el ministre d’Indústria espanyol, Miguel Sebastián.
A Sunderland la nova feina permetrà la creació de 350 llocs de treball directes –2.500 d’indirectes– i 200 més a Portugal. Cadascuna de les fàbriques tindrà una capacitat de producció de 60.000 unitats.
Encara que la notícia suposa una galleda d’aigua freda per a la Zona Franca, no implica que el vehicle no s’hi pugui acabar fabricant. Nissan va refusar ahir qualsevol especulació sobre quina o quines plantes seran les escollides a Europa per desenvolupar el nou model de cotxe ecològic. A més, la companyia va indicar que mantindrà converses amb altres governs d’Europa per instal·lar més fàbriques de bateries, que s’obriran en funció de la demanda.
Membres del comitè d’empresa de la Zona Franca van reconèixer ahir que la notícia no beneficia Barcelona però confien que tampoc signifiqui que les cartes estan ja repartides. Qui té més coll avall que Sunderland és la favorita és Brown, que assegurava ahir que la planta “podria ser ara un competidor més fort” per endur-se la part més cobejada del pastís, la fabricació del cotxe, i que el “el govern continua treballant amb Nissan per assegurar que això passi”.
La creació d’un focus d’indústries verdes al nord-est d’Anglaterra, on es troba Sunderland, i el suport del govern portuguès al cotxe elèctric estan en l’origen de la decisió de l’aliança Nissan-Renault. I és que a simple vista pot estranyar que el mercat portuguès aculli la segona planta de bateries, però un ràpid repàs a les actuacions del govern a favor de les energies netes ens en dóna ràpidament la clau. L’equip del primer ministre, José Sócrates, ha aconseguit involucrar tant fabricants de cotxes com empreses energètiques i de serveis per desplegar la xarxa de recàrrega, que sumarà 1.300 punts el 2011 i, a més, subvencionarà la compra d’un automòbil ecològic amb una ajuda de fins a 6.500 euros.
Pel que fa a Espanya, Nissan ha pressionat públicament diverses vegades el govern central per aconseguir que s’impliqui en aquest nou mercat més enllà de les grans promeses.
A Sunderland la nova feina permetrà la creació de 350 llocs de treball directes –2.500 d’indirectes– i 200 més a Portugal. Cadascuna de les fàbriques tindrà una capacitat de producció de 60.000 unitats.
Encara que la notícia suposa una galleda d’aigua freda per a la Zona Franca, no implica que el vehicle no s’hi pugui acabar fabricant. Nissan va refusar ahir qualsevol especulació sobre quina o quines plantes seran les escollides a Europa per desenvolupar el nou model de cotxe ecològic. A més, la companyia va indicar que mantindrà converses amb altres governs d’Europa per instal·lar més fàbriques de bateries, que s’obriran en funció de la demanda.
Membres del comitè d’empresa de la Zona Franca van reconèixer ahir que la notícia no beneficia Barcelona però confien que tampoc signifiqui que les cartes estan ja repartides. Qui té més coll avall que Sunderland és la favorita és Brown, que assegurava ahir que la planta “podria ser ara un competidor més fort” per endur-se la part més cobejada del pastís, la fabricació del cotxe, i que el “el govern continua treballant amb Nissan per assegurar que això passi”.
La creació d’un focus d’indústries verdes al nord-est d’Anglaterra, on es troba Sunderland, i el suport del govern portuguès al cotxe elèctric estan en l’origen de la decisió de l’aliança Nissan-Renault. I és que a simple vista pot estranyar que el mercat portuguès aculli la segona planta de bateries, però un ràpid repàs a les actuacions del govern a favor de les energies netes ens en dóna ràpidament la clau. L’equip del primer ministre, José Sócrates, ha aconseguit involucrar tant fabricants de cotxes com empreses energètiques i de serveis per desplegar la xarxa de recàrrega, que sumarà 1.300 punts el 2011 i, a més, subvencionarà la compra d’un automòbil ecològic amb una ajuda de fins a 6.500 euros.
Pel que fa a Espanya, Nissan ha pressionat públicament diverses vegades el govern central per aconseguir que s’impliqui en aquest nou mercat més enllà de les grans promeses.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.