Economia

La venda d'electrodomèstics cau a nivells de fa deu anys

Davant la desfeta de la construcció, el sector toca fons i situa els consumidors en el seu punt de mira. Els experts recomanen provocar un gir en el mercat amb productes més innovadors

La indústria dels electrodomèstics va tancar l'exercici passat amb una caiguda de la facturació del 15,48% respecte a l'any anterior, segons dades de l'Associació Nacional de Fabricants i Importadors d'Electrodomèstics de Línia Blanca (Anfel). En concret, el sector va vendre 1,24 milions d'unitats menys l'any passat -les vendes es van centrar en la reposició d'electrodomèstics- que el 2008, xifra que suposa un descens de les vendes del 15,18% en termes de volum. Jordi Gonzalvo, cap de la divisió de la gamma blanca de Miró, assegura que "hem arribat a les vendes que teníem el 1999".

Cap categoria es va deslliurar de la caiguda, tot i que les més afectades van ser els forns, les vitroceràmiques, les cuines i els rentavaixelles. Assecadores, congeladors, neveres i, sobretot, rentadores, considerades com a articles de primera necessitat, van suportar millor les caigudes.

El sector ha patit molt la crisi. "En només dos anys ens hem menjat un terç del mercat", explicava a l'AVUI Joan Carles Calbet, director general d'Electrodomèstics Calbet. Ara, però, "ja hem tocat fons. Per a aquest any esperem resultats equiparables als del 2009 amb un lleuger repunt", afirmava Fabián Bilbao, president d'Anfel, associació que representa 14 fabricants i importadors d'electrodomèstics, que suposen més del 92% del mercat total, amb un volum de facturació conjunta superior a 2.500 milions d'euros, 17 plantes productives i més de 10.000 treballadors i 50.000 més d'induïts.

Bilbao, que també ostenta el càrrec de director general de Fagor Electrodomésticos, destaca la importància estratègica del sector en el mercat laboral espanyol. "En els últims deu anys, pràcticament no s'ha deslocalitzat cap empresa i s'ha destruït molt poca ocupació. Això ha estat gràcies a l'esforç en innovació, que ha permès mantenir la capacitat d'exportació. L'any passat es va vendre per valor de més de 1.000 milions d'euros en més de 100 països", explica Bilbao. L'Estat espanyol és el tercer fabricant d'electrodomèstics d'Europa, darrere d'Alemanya i Itàlia.

Per necessitat
"És difícil tornar a volums del període del boom immobiliari, anys en què la reposició d'electrodomèstics havia arribat a ser menys del 50% del volum total de negoci del sector, quan la normalitat se situava en el 80%", explica Gerard Costa, professor de màrqueting de l'escola de negocis Esade. La línia blanca, segons ell, "necessita provocar un gir en el mercat amb productes molt innovadors que esperonin el consum, que el facin necessari".

El cert és que ja fa dos anys que, segons explica Gonzalvo, "no es compren electrodomèstics nous fins que no fallen, perquè són una necessitat. A més, es busca més línia blanca que inoxidable, perquè és més econòmica. El consumidor compra menys i més barat". Per Calbet, "hem tornat a un volum de vendes més lògic". En conjunt, però, experts, fabricants i distribuïdors es mostren contingudament optimistes per a l'any que ara comença.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.