Economia

La incertesa continua en el pla d'ajudes a la compra de cotxes

La Generalitat presenta aquest dilluns el seu propi pla per al sector

Espanya no és només l’últim soci comunitari amb una indústria del motor potent que ha aplicat ajudes directes a la compra d’un cotxe, sinó també l’únic que en fer-ho ha generat una intensa polèmica i molt desconcert. Ho resumia aquesta setmana Francisco Javier García Sanz, president de la patronal de fabricants Anfac, que es preguntava com és que una mesura que és bona per al mercat, com ja s’ha demostrat a la resta d’Europa, està sent un caos a l’Estat espanyol.

García Sanz en culpava les comunitats autònomes, a qui demana que “no maregin la perdiu” i aportin totes els 500 euros que proposa l’executiu central. La majoria de comunitats autònomes, sobretot Catalunya, han criticat tant les formes com el contingut del pla 2000E, ja que no es va consensuar amb elles tot i que l’havien de cofinançar. Això ha provocat fortes distorsions en el mercat, almenys durant la primera setmana d’aplicació del pla.

Mentre els concessionaris del País Valencià –on l’ajuda arriba als 2.500 euros perquè té programa d’incentius propi– fa una setmana que tenen cues, a Catalunya els venedors noten com els clients han posposat la decisió de compra a l’espera de saber quins són els plans de la Generalitat, que no es va afegir dilluns passat al programa 2000E però que està ultimant un sistema propi que també beneficiarà les motocicletes.
Avui se’n coneixeran els detalls, però se sap ja que beneficiarà una gamma més àmplia de vehicles, com ara motos i cotxes que emetin més de 150 grams de CO2 per quilòmetre.

La indústria tem que les disparitats impedeixin la recuperació del mercat al mateix ritme que en països que tenen plans similars però consensuats. A Alemanya, que va ser la primera a implantar ajudes directes, les matriculacions es van disparar al març un 40 per cent. La progressió del mes d’abril va ser inferior però també molt destacable, del 19%. La subvenció més important es concedeix a Itàlia, on l’ajuda va dels 1.500 als 5.000 euros. Aquesta darrera quantitat es dóna quan es compra un vehicle de gas natural, segons indica la patronal de fabricants europea ACEA.

Amb retard
L’associació ha reiterat per activa i per passiva que la indústria del motor és un malalt que necessita atenció urgent i més d’un cop ha dit que a Espanya el pacient ja era a l’UVI. Cap país ha esperat a tenir caigudes del 50% per tirar endavant un pla. El ministeri d’Indústria calcula ara que la caiguda podria frenar-se en un 15%.

De tota manera, la indústria catalana i espanyola ja s’ha beneficiat de les ajudes dels seus veïns, ja que han augmentat les exportacions. Les plantes ubicades a l’Estat estan especialitzades en vehicles petits, els principals beneficiaris de les ajudes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.