Economia
Castells no descarta l'ajuda de 500 euros per la compra d'un cotxe, mentre Huguet ho condiciona al finançament
Avui entren en vigor les ajudes directes de 2.000 euros anunciades per Zapatero durant el debat de política general
L'aportació de 500 euros d'ajuda directa a la compra d'un cotxe, anunciada la setmana passada per José Luis Rodríguez Zapatero durant el debat de política general està creant contradiccions dins el govern català. Mentre el conseller d'Economia, Antoni Castells, no ha descartat aquest dilluns que la Generalitat acabi aportant els 500 euros, el conseller d'Innovació, Universitats i Recerca, Josep Huguet, ha reiterat que si no hi ha finançament el govern no ho podrà fer.
I és que aquest dilluns han entrat en vigor les ajudes que va prometre José Luis Rodríguez Zapatero durant el debat de política general per la compra d'un vehicle nou. Aquestes subvencions arribaran en algunes comunitats als 2.000 euros, mentre que a Catalunya seran de 1.500 (mil euros els aporten els fabricants i 500 el govern espanyol). A part, cada govern autonòmic ha d'aportar 500 euros, ajuda que de moment la Generalitat ha descartat.
Castells, en declaracions ha Catalunya Ràdio, ha assegurat que la Generalitat està calculant la despesa que li suposaria l'aportació d'aquests 500 euros d'ajuda directa a la compra d'un cotxe. Així, el conseller no ha descartat que el govern català acabi fent aquesta aportació si aconsegueix trobar alguna manera alternativa per finançar-ho.
Castells ha assegurat que si la mesura augmenta la venda de vehicles, la Generalitat també se'n beneficiarà ja que creixerà la recaptació en concepte de matriculacions –matèria que gestiona Catalunya- i la part corresponent de l'IVA. És per aquest motiu que el govern està fent "càlculs" per buscar alguna alternativa per poder fer efectiva l'ajuda.
En canvi Huguet, en declaracions a RAC 1, ha recordat, que hauria d'haver "un augment molt fort de la demanda" per poder compensar els ingressos. Pel conseller d'Innovació, un dels problemes del govern català és la "liquiditat". "L'Estat té més liquiditat que nosaltres perquè és qui recapta l'IVA a final d'any", ha recordat. A més, ha remarcat que "sense pactar ni garantir la liquiditat i sense el finançament" el govern català veu "complicat" poder aportar els 500 euros.
Crítica a les formes
Castells i Huguet han coincidit en criticar la manera com el govern espanyol ha tirat endavant aquest pla d'ajudes directes: sense consultar-ho prèviament amb els fabricants ni els governs autonòmics.
De fet, Huguet ha insistit, tal com va defensar la setmana passada, que la Generalitat no pot fer aquesta aportació perquè no hi ha diners: "Si tinguéssim el finançament garantit, encara podríem estudiar de quina manera ho podríem fer". "Es tracta d'una sèrie de mesures que, tractades i parlades amb temps, no dic pas que Catalunya no trobés algun forat per trobar un suplement", ha remarcat.
Per la seva banda, Castells ha recordat que l'Estat porta un any de retard en l'aportació del finançament que preveu l'Estatut, motiu pel qual ha criticat la forma amb què el govern espanyol va anunciar les ajudes directes de 2.000 euros per la compra d'un cotxe sense que es tingués en compte l'opinió dels governs autonòmics que haurien d'aportar 500 euros per vehicle, aportació que, de moment, Catalunya no fa. El conseller d'Economia ha qualificat d''apropiada" la mesura ja que "pot ajudar a sostenir el sector" com s'ha vist en altres països.
La negociació
Castells ha reconegut "avanços" en la negociació pel finançament amb els canvis en l'executiu de Zapatero. En aquest temps "s'han mantingut converses i s'han obert vies per desencallar alguns dels punts", tot i que ha deixat clar que "encara no s'està a punt per tacar un acord". Un dels punts que s'ha desencallat és el que reconeix que Catalunya necessitat per sobre de la mitjana de l'Estat per l'esforç que fa, ha afirmat. Castells ha descartat parlar de terminis per tancar acord, tot i el nou del 15 de juliol que planteja el govern de l'Estat.
I és que aquest dilluns han entrat en vigor les ajudes que va prometre José Luis Rodríguez Zapatero durant el debat de política general per la compra d'un vehicle nou. Aquestes subvencions arribaran en algunes comunitats als 2.000 euros, mentre que a Catalunya seran de 1.500 (mil euros els aporten els fabricants i 500 el govern espanyol). A part, cada govern autonòmic ha d'aportar 500 euros, ajuda que de moment la Generalitat ha descartat.
Castells, en declaracions ha Catalunya Ràdio, ha assegurat que la Generalitat està calculant la despesa que li suposaria l'aportació d'aquests 500 euros d'ajuda directa a la compra d'un cotxe. Així, el conseller no ha descartat que el govern català acabi fent aquesta aportació si aconsegueix trobar alguna manera alternativa per finançar-ho.
Castells ha assegurat que si la mesura augmenta la venda de vehicles, la Generalitat també se'n beneficiarà ja que creixerà la recaptació en concepte de matriculacions –matèria que gestiona Catalunya- i la part corresponent de l'IVA. És per aquest motiu que el govern està fent "càlculs" per buscar alguna alternativa per poder fer efectiva l'ajuda.
En canvi Huguet, en declaracions a RAC 1, ha recordat, que hauria d'haver "un augment molt fort de la demanda" per poder compensar els ingressos. Pel conseller d'Innovació, un dels problemes del govern català és la "liquiditat". "L'Estat té més liquiditat que nosaltres perquè és qui recapta l'IVA a final d'any", ha recordat. A més, ha remarcat que "sense pactar ni garantir la liquiditat i sense el finançament" el govern català veu "complicat" poder aportar els 500 euros.
Crítica a les formes
Castells i Huguet han coincidit en criticar la manera com el govern espanyol ha tirat endavant aquest pla d'ajudes directes: sense consultar-ho prèviament amb els fabricants ni els governs autonòmics.
De fet, Huguet ha insistit, tal com va defensar la setmana passada, que la Generalitat no pot fer aquesta aportació perquè no hi ha diners: "Si tinguéssim el finançament garantit, encara podríem estudiar de quina manera ho podríem fer". "Es tracta d'una sèrie de mesures que, tractades i parlades amb temps, no dic pas que Catalunya no trobés algun forat per trobar un suplement", ha remarcat.
Per la seva banda, Castells ha recordat que l'Estat porta un any de retard en l'aportació del finançament que preveu l'Estatut, motiu pel qual ha criticat la forma amb què el govern espanyol va anunciar les ajudes directes de 2.000 euros per la compra d'un cotxe sense que es tingués en compte l'opinió dels governs autonòmics que haurien d'aportar 500 euros per vehicle, aportació que, de moment, Catalunya no fa. El conseller d'Economia ha qualificat d''apropiada" la mesura ja que "pot ajudar a sostenir el sector" com s'ha vist en altres països.
La negociació
Castells ha reconegut "avanços" en la negociació pel finançament amb els canvis en l'executiu de Zapatero. En aquest temps "s'han mantingut converses i s'han obert vies per desencallar alguns dels punts", tot i que ha deixat clar que "encara no s'està a punt per tacar un acord". Un dels punts que s'ha desencallat és el que reconeix que Catalunya necessitat per sobre de la mitjana de l'Estat per l'esforç que fa, ha afirmat. Castells ha descartat parlar de terminis per tancar acord, tot i el nou del 15 de juliol que planteja el govern de l'Estat.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.