L'amenaça dels 1.500 acomiadaments de Nissan revoluciona el sector de l'automoció
L'anunci que Nissan prepara un expedient de regulació d'ocupació (ERO) que podria deixar al carrer 1.500 treballadors, un terç de la planta de la Zona Franca ha arribat dies després de saber-se que Seat suspendrà centenars de llocs de feina temporalment i en la mateixa setmana en què la consellera de Treball, Mar Serna, ha vaticinat un increment de l'atur en les empreses auxiliars de la indústria automobilística. Tots aquests impactes junts han crispat el sector, que es troba de ple sota un efecte dominó que encara es pot estendre molt més.
Els sindicats ja han alertat aquest dissabte que les empreses s'aprofitaran de la situació per "aprimar" les seves plantilles. Tant la UGT com CCOO han assegurat que l'ERO de Nissan no està justificat i han anunciat que portaran el conflicte al carrer. Els sindicats han advertit que si es permet l'acomiadament de 1.500 empleats de Nissan, la caiguda de producció que hi anirà aparellada comportarà la destrucció de 4.000 llocs de feina més en la xarxa de proveïdors de la planta.
Javier Pacheco, de CCOO, ha exigit a l'administració que "rebutgin" l'ERO i que exigeixin a l'empresa que clarifiqui la seva estratègia industrial a mig termini, sobre la base de guanyar capacitat productiva i mantenir els llocs de treball. "Així és com es garanteix el futur d'una empresa, i és per a això per al que volem els polítics, que són els que tenen l'obligació de governar i no malgastar els diners públics".
Pel representant de CCOO, la crisi és "conjuntural i les vendes de cotxes es recuperaran". Segons Pacheco, Nissan només pretén "aprimar la plantilla per tornar a créixer en contractes temporals".
Per Jordi Carmona, de la UGT, si es confirma l'expedient de Nissan "suposarà un greu problema industrial per a Catalunya", fet que hauria de fer implicar la Generalitat i el govern estatal, segons el sindicalista.
ICV i el PP
El possible ERO de Nissan, que fonts de la firma han confirmat que es presentarà a la Generalitat en els propers dies tot i no haver confirmat les xifres que han transcendit, ja ha provocat la reacció del PP, que reclama alguna reacció del ministre de Treball, Celestino Corbacho, i també d'un partit que forma part del govern de la Generalitat.
El diputat al Congrés d'ICV, Joan Herrera, ha demanat a la conselleria de Treball, encapçalada per la socialista Mar Serna, que sigui "bel·ligerant" amb les pretensions de la firma japonesa i amb d'altres empreses que pugui "aprofitar la situació econòmica per despatxar treballadors". "Nissan no té arguments per presentar l'ERO", ha advertit Herrera aquest dissabte.