economia
xxi nit del turisme
Joan Molas, premi Costa Daurada 2010
El consell Comarcal de la Terra Alta i l'Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita reben el premi Jordi Cartanyà a la promoció d'interior i litoral
El Consell Comarcal de la Terra Alta va ser guardonat ahir en la Nit de Turisme amb el premi Jordi Cartanyà a la promoció d'interior i litoral, respectivament, per l'adequació de la via verda a les persones amb discapacitats i l'Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita, per l'edició de nou material de promoció audiovisual.
El consell rector del Patronat de Turisme va concedir el premi Costa Daurada 2010 al president de la Confederació Espanyola d'Hoteleria i Apartaments Turístics, Joan Molas. D'aquesta manera el patronat reconeix l'activitat duta a terme en la promoció, la imatge i la millora de les infraestructures i serveis turístics.
En la Nit de Turisme d'aquest any es va estrenar format per “adequar l'esdeveniment als condicionants pressupostaris”, va dir el president de la Diputació, Josep Poblet. Una circumstància que, a més a més, en paraules del president del patronat, Joan Aregio: “S'aprofita per reformular les nostres actuacions i plantejaments”. La modificació del format, però, no va produir canvis en l'objectiu: reunir tots els agents privats i públics del sector turístic al final de la temporada.
El president de la Diputació va aprofitar l'aforament per reflexionar sobre el paper de l'administració pública davant del sector, que va qualificar de “vital” en la recuperació econòmica. L'administració ha de conèixer la realitat i no fonamentar-se en un “desig imaginari”; ha de “simplificar els processos” i tenir una visió transversal. Els agents públics han de tenir una vocació descentralitzadora i han d'abandonar “dogmatismes estranys i visions tancades i rígides”, han de generar sinergies, ser eficients i amb capacitat d'entesa de les estructures públiques i privades.
LA XIFRA
Un sector resistent, que s'adapta i reinventa
Les pernoctacions s'han incrementat un 3% a la demarcació (18.377.000) entre el gener i la primera quinzena de novembre. La xifra s'ha assolit “amb un esforç comercial molt important”, segons que va dir el president del Patronat de Turisme, Joan Aregio. A la Costa Daurada l'estada mitjana ha estat de 3,7 dies, amb un bon comportament del mercat estatal (54%). En el mercat internacional, el creixement del mercat rus ha compensat el retrocés dels mercats britànics i irlandès. Les Terres de l'Ebre, per la seva part, continuen atraient els mercats de proximitat i la procedència del 79% dels visitants ha estat estatal.
Joan Aregio no es va aturar en l'anàlisi de les dades i va enumerar les accions que aquest any han estat rellevants per al sector: la posada en marxa de l'hostatgeria de Poblet i l'anàlisi de les restes del rei Pere el Gran, que han servit per difondre el patrimoni de la Ruta del Cister; el Castell del vi, a Falset, i el centre d'interpretació de la DO Conca de Barberà; la seu del Parc Natural del Montsant i el nou palau de congressos de Reus; la revisió en l'emissió de visats que afavoreix el mercat rus; la declaració dels Castells com a patrimoni intangible de la humanitat, i els productes associats a la navegabilitat de l'Ebre.
Un exercici, per altra banda, en què s'ha incrementat l'IVA, s'ha activat un reglament que regula les activitats dels apartaments sense el consens del sector i una temporada en què Thomas Cook ha decidit reduir en un 5%, unilateralment, la facturació generada entre el juliol i l'octubre amb els seus proveïdors, va recordar Aregio.