Un altre xantatge dels controladors
Un cop passat el pont, ja es comencen a conèixer algunes de les conseqüències de la vaga sense preavís que han fet els controladors dels aeroports espanyols. D'entrada, més de 300.000 persones s'han quedat sense fer els viatges amb què somniaven. Es parla d'unes pèrdues en les línies aèries i en els hotels que superen els 500 milions d'euros. Mai tan pocs havien fet tant de mal.
Cal recordar que les demandes són bàsicament de tipus salarial i de jornada laboral. A l'Estat espanyol un controlador va guanyar el 2009 de mitjana més de 300.000 euros l'any. Però, de fet, hi ha controladors que guanyen més de 900.000 euros l'any. És una factura insostenible que encareix massa les tarifes aèries. Per això tenim les tarifes de navegació més altes d'Europa. Hi ha moltes altres professions amb una complexitat igual o superior a la dels controladors, i que necessiten molta més preparació, amb salaris que no arriben a la quarta part del que guanya un controlador. Però, a més, el salari dels controladors espanyols és el triple de la mitjana europea i això que a la majoria de països europeus els controladors treballen més hores.
Un altre problema és la endogàmia excessiva per la intervenció dels controladors en els processos de contractació i control. N'hi ha per llogar-hi cadires. Com es pot haver arribat a una situació tan lamentable? Doncs amb un seguit de vagues, amenaces de vaga i d'altres xantatges que han fet que els successius governs espanyols hagin anat accedint a totes les demandes dels controladors.
Si tenim en compte que la vaga d'aquest pont també afecta la confiança en el país i que redueix les ganes de volar-hi, en els propers mesos encara continuarem rebent les conseqüències d'aquesta conducta tan insolidària. Ja ha arribat el moment de solucionar d'una vegada una situació insostenible. Si es poden homologar els salaris dels controladors amb els d'Europa i es poden rebaixar les tarifes de navegació aèria, es pot contribuir a millorar la competitivitat en aquest terreny.
Per altra banda, seria saludable que els més de quatre-cents expedients que ha obert el govern espanyol als vaguistes no quedin en paper mullat. Hi ha una gran tradició a iniciar molts processos que acaben en no res, com aquells empleats d'Iberia que fa un parell d'anys van envair l'aeroport del Prat als quals la justícia ha absolt. Els que aspiraven a volar i van perdre alguns dies al Prat mereixien quelcom més d'Iberia i de la justícia. Quan fa uns anys va passar això als EUA, el president Reagan va acomiadar més de 10.500 controladors. També seria bo que es fes justícia amb els milers de denúncies que estan posant aquests dies els perjudicats per la vaga. Si els controladors i les seves assegurances han d'indemnitzar, encara que sigui en una petita part, tot el mal que han fet, s'ho pensaran millor la propera vegada.