Opinió

L'exportació, prioritat obligada del nou govern

En la seva primera entrevista televisada el proper president de la Generalitat anunciava, entre altres coses, una possible reestructuració de l'antic COPCA (ACC10), dins l'austeritat pressupostària que imposen les circumstàncies. Efectivament calen mesures correctores o fins i tot una profunda reforma de la política i els instruments de promoció comercial internacional a casa nostra. L'austeritat, però, no hauria d'esdevenir l'únic referent a l'hora d'afrontar els canvis. Les estadístiques fins al mes d'agost mostraven a Catalunya un augment acumulat del 17% a les exportacions, i confirmaven la creença que la recuperació ha de venir del sector exterior. En aquest context, els pressupostos per a internacionalització s'han mantingut congelats a Catalunya, encara d'agrair si ho comparem amb les retallades històriques a l'Icex. Si volem, però, apostar per una sortida de la crisi a través de l'exportació, caldrà prioritzar aquesta despesa, tot i l'austeritat predicada. En qualsevol cas, és evident que l'eficàcia, més que l'austeritat, ha de guiar la política de suport a la internacionalització.

La fusió CIDEM-COPCA no donà mai pas a una esperada segona fase de racionalització. Avui dia disposem de 35 delegacions pròpies a l'exterior, quan una agència comparable com és Baden Württemberg International ja fa anys que renuncià a les seves delegacions i opta ara per treballar amb consultores privades, patronals o cambres de comerç. El land alemany exporta anualment per valor d'uns 150.000 milions d'euros, respecte als 41.000 de Catalunya.

En un país com el Perú, els agregats comercials són seleccionats per concurs públic, amb un jurat on el sector privat té majoria i a partir d'una proposta personal de promoció comercial. A més, ACC10 hauria de coordinar presència i accions amb la societat civil. La trajectòria d'AMEC a la Xina, de la Cambra de Barcelona a l'Amèrica Llatina o de Pimec a l'Àfrica fan d'aquestes entitats la via lògica d'accés a aquells mercats. La naturalesa del suport a l'exportació mereix també una revisió. Hi ha sens dubte serveis i instruments poc usats o fins i tot inútils, mentre que d'altres s'haurien de potenciar. Les “àrees d'aterratge”, per exemple, ofereixen espai físic a les empreses, quan en realitat els calen experts en determinats sectors i canals de venda. No hem d'oblidar que moltes empreses no poden realitzar el seu potencial exportador per manca de finançament de l'operació internacional. Des d'alguns àmbits es reclama ressuscitar el Banco Exterior de España, i potser l'ICF i ACC10 podrien articular mesures en aquest sentit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Segon avís de la CE a Espanya per “discriminar” els interins

barcelona
economia

El govern ha destinat 246 milions en ajuts a la indústria des de 2021

barcelona

Figueres acollirà per primer cop el Fòrum Gastronòmic Ciutat per al públic general el 5 i 6 d’octubre

FIGUERES

Es preveu que el 36 per cent de la producció catalana de poma es culli a Girona

GIRONA

La Cambra de Comerç de Barcelona avisa que el turisme “no pot tenir un creixement infinit”

Barcelona

L’empresa de reciclatge ACIN compra l’antiga tèxtil Nylstar per 8 milions

blanes
economia

Naturgy consolida resultats rècord amb uns beneficis de 1.043 milions d’euros el primer semestre

barcelona
economia

El Sabadell dispara el benefici un 40,3% fins assolir un rècord de 791 milions de beneficis

barcelona
economia

Els contractistes d’obres lamenten que la construcció continuï perdent pes a l’economia catalana

barcelona