Empreses

Serhs vol créixer en càtering esportiu en el Brasil preolímpic

El primer grup turístic català ha iniciat els contactes per exportar la seva experiència en estadis de futbol com els del Barça i l'Espanyol. La corporació preveu tancar el 2010 amb un 15% més de beneficis

La firma renuncia a l'hotel de Petra i veu més factible una operació a Egipte

Grup Serhs, que és present al Brasil des de l'any 2005, quan va inaugurar un hotel de cinc estrelles a Natal, vol intensificar la seva presència en el país sud-americà aquest cop en el camp de l'alimentació i amb el punt de mira posat en les celebracions esportives del mundial de futbol del 2014 i els Jocs Olímpics del 2016. La missió ha estat encarregada a Serhs Food Service, l'empresa de càtering i restauració del grup, que des de l'any 2006 gestiona els serveis de menjars de l'estadi del FC Barcelona i que l'any passat va aconseguir l'exclusivitat dels restaurants i el càtering del nou camp de futbol del RCD Espanyol, de Cornellà-el Prat, a més d'altres instal·lacions esportives de Catalunya.

Amb aquesta carta de presentació, Serhs ha començat a fer els primers contactes sabent que Natal serà una de les seus del mundial de futbol i que està prevista una important inversió en infraestructures i equipaments. El grup català aspira a guanyar les concessions dels serveis de restauració dels estadis de la zona i aconseguir una posició estratègica en el territori, segons explica el president de Serhs, Ramon Bagó: “Tenim moltes ganes d'ampliar el nostre negoci al Brasil”.

Però no es volen limitar a l'àmbit esportiu i exploraran també altres focus de negoci com ara les escoles i les empreses, àmbits en què el grup té una llarga experiència a Catalunya. No en va, gestiona més de 250 centres entre universitats, geriàtrics, hospitals, centres d'ensenyament, empreses, complexos esportius i hotels.

Bagó explica que al Brasil “les companyies amb més de cent treballadors estan obligades a oferir serveis de restauració als seus empleats i que els ajuntaments sufraguen els àpats dels escolars; per tant, les oportunitats són moltes”, afirma.

LLOGUER D'HOTELS.

Mentre aquestes noves línies de negoci no es concreten, la confiança del grup català al Brasil s'ha traduït recentment en la incorporació de l'hotel SERHS Villas da Pipa, un establiment de tres estrelles a l'estat de Rio Grande do Norte. A diferència de l'hotel de Natal, aquest serà gestionat en règim de lloguer.

Amb aquest hotel, Serhs comença a concretar el seu afany per potenciar la branca hotelera, que actualment només genera el 6% dels ingressos d'explotació i el 9,18% de les inversions del grup, segons dades del 2009. La voluntat de la corporació es concretarà en la incorporació de nous establiments només per portar-ne la gestió i l'explotació. Fruit de les primeres negociacions s'ha tancat l'acord de l'hotel de Villas da Pipa i un altre a Santa Susanna (Maresme), l'hotel Serhs Sant Jordi, també de tres estrelles. Aquests dos establiments se sumen als vuit que Serhs té en propietat.

I la intenció és anar afegint-ne al llarg del 2011 perquè el moment és oportú, per les enormes dificultats que tenen les cadenes per fer rendible els seus establiments: “Actualment hi ha molts hotels en venda tant de costa com urbans o d'interior, i no hi ha setmana que no ens n'ofereixin, però nosaltres no volem invertir”, assegura Bagó. El president de Serhs reconeix que li faria il·lusió tenir un hotel a Barcelona, malgrat que hi veu moltes dificultats: “En volem un de cèntric i només per dormir-hi; per tant, amb una plantilla reduïda”.

Segueixen mirant, però Bagó reconeix que en les circumstàncies actuals “és molt més engrescador sortir fora que no pas el mercat interior”. En aquest sentit, Serhs ambicionava un hotel a Petra (Jordània), però l'operació finalment s'ha frustrat i ara sembla més factible que es pugui concretar una inversió a Egipte. “Hem posat el focus allà on la rendibilitat és més immediata”.

Augmentar la branca hotelera és una altra forma de potenciar la resta de negocis del grup (distribució, alimentació, projectes i equipaments i agències de viatges), ja que acaben sent clients d'ells mateixos.

Potser menys coneguda és l'activitat com a agència receptiva de turistes i, en concret, com a soci estratègic de dos dels grans operadors turístics russos: Pegas Touristik i Lanta Tour. Gràcies a aquest acord, Serhs preveu l'any vinent portar 220.000 turistes russos a Catalunya i l'Estat, un 35% més.

El grup tancarà el 2010 amb un increment de les vendes del 7% i de l'ebitda (guanys abans d'impostos, interessos, amortització i depreciació) del 15%, que arribarà a l'entorn dels 19 milions d'euros. El resultat net també augmentaria un 15% –el 2009 va ser de 4,45 milions.

reflexions pel nou govern

Qualitat i identitat

Davant el retorn de CiU a la Generalitat, Ramon Bagó, que va ser responsable de Turisme en la dècada dels vuitanta en l'executiu de Jordi Pujol, creu que la recerca permanent de la qualitat ha de guiar l'acció de govern: “L'objectiu no ha de ser incrementar el nombre de turistes, sinó la qualitat dels visitants”, afirma. Pensa que Catalunya ha de potenciar el seu paisatge però també la cultura, la història i la identitat, “que és quelcom intransferible”. Sobre la nova llei hotelera, creu que ha de servir per combatre els clandestins i posar al dia hotels desfasats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.