Opinió

EDITORIAL

L'estalvi com a valor de futur

Després de l'eclosió de les energies renovables, sobre les quals tantes esperances hem dipositat per obtenir un mix energètic més racional, cal posar ara l'èmfasi en l'estalvi, un valor que potser generacions anteriors havien conreat molt més que les actuals. Més preocupats per la gestió de l'oferta d'energia que de la seva demanda, ara toca donar el protagonisme al consumidor, que ha de decidir no només quanta energia ha de consumir, sinó poder fer-ne una despesa intel·ligent, i negociar preus avantatjosos amb els comercialitzadors.

El consum d'energia, si fa unes dècades no passava de ser un cost gairebé residual en el compte d'explotació de les empreses, ara, amb increments que d'un any per l'altre poden depassar el 10-15%, mereix tota una estratègia de futur. I d'aquesta necessitat es pot arribar a crear un nou sector econòmic de gran valor afegit, el de les empreses de serveis energètics. Catalunya, molt dinàmica en aquest àmbit, amb exemples com els que ofereixen les empreses integrades en el Clúster d'Eficiència Energètica de Catalunya (CEEC), no ha de desaprofitar l'oportunitat de desenvolupar un teixit d'empreses per bastir una economia amb segell d'alta tecnologia, amb capacitat per ocupar mà d'obra molt qualificada.

No hem d'oblidar que Catalunya és un país de gairebé plena dependència energètica i, a l'hora de cultivar fonts energètiques autòctones, i aquí hi incideixen recursos com el sol i el vent, cal fer minvar la nostra intensitat energètica, si no volem posar en entredit el normal redreçament de l'activitat econòmica.

El canvi climàtic és actualment al rerefons de tota activitat econòmica, i no hem d'oblidar que per mitigar-lo tot esforç en eficiència energètica serà benvingut.

El nadal reactiva el consum de cava

Després d'una dècada de sobresalts en el consum del cava, i d'una manera més explícita, en el mercat interior, totes les xifres que remena el sector els darrers temps van en la direcció de la reactivació del consum, ara també, en la majoria de comunitats autònomes. Per resumir-ho es podria dir que el cava continua en la línia ascendent en les vendes, iniciada el 2001.

Les darreres setmanes de l'any, coincidint amb les dates nadalenques, hi ha la previsió de consumir uns 36 milions d'ampolles a l'Estat espanyol, una xifra que representa el 4% més que en el mateix període de l'any passat. Aquesta previsió facilitada pel Consell Regulador del Cava, sumada a les dades de vendes durant els nou primers mesos de l'any, que van créixer gairebé un 10%, fan pensar que el sector del cava assolirà un bon any, si més no, un any de normalitat, on la tendència és mantenir l'augment del consum any rere any des de començament de segle. Hi ha dos elements que cal destacar, la forta penetració en els mercats internacionals i, sobretot, la desestacionalització que s'està duent a terme. No fa gaires anys el 70-80% del consum es produïa el darrer trimestre de l'any; ara, aquest període tot just si arriba al 60%. Això vol dir que el cava s'està distribuint arreu de l'any, i no només durant els àpats, sinó també com a aperitiu. La part que cal millorar és la difusió de les varietats del reserva i el gran reserva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.