Gran angular

gestió empresarial

Execució

Portar a terme l'estratègia d'una organització és el resultat de moltíssimes decisions que cada dia prenen els empleats d'acord amb la informació de què disposen i dels seus propis interessos

Si una organització la definim com un grup humà compost per especialistes que treballen junts en un projecte comú (Peter Drucker), acceptarem que (l'organització) està dissenyada a propòsit (per aconseguir portar a terme el projecte) i que la seva funció és fer que aquells coneixements siguin productius, útils, profitosos, de manera que el mercat-la societat estarà disposat a adquirir el seu resultat, el que està oferint. Per una altra banda, en un entorn de competència, aquesta organització-empresa haurà de dissenyar l'estratègia per guanyar, o almenys sobreviure, en el seu mercat. Dissenyant l'estratègia, l'expectativa és que aquesta es portarà a terme i, per tant, al final passarà allò que s'ha previst que passi.

DESAPARICIÓ.

Doncs bé, aquest raonament lògic fruit de l'experiència i la teoria del management massa sovint no acaba sent realitat. El pensament d'algun lector, especialment d'aquell que creu que el management és només teoria, el farà refermar-se en la seva creença. Però, si així pensa, continuarà equivocat, perquè precisament la inquietud que les coses no acabin passant ha fet que els empresaris, directius i acadèmics s'hagin plantejat el perquè, i que des de fa uns deu anys aproximadament hagi aparegut el concepte execution, amb el risc que comporta percebre'l com una nova moda en lloc de simplement una solució parcial a una dificultat de la gestió empresarial. Perquè, efectivament, l'execució és la reacció a l'excés de planificació estratègica que es produeix des dels anys vuitanta.

Per què falla l'execució? Segons un article de la Harvard Business Review de l'any 2008 (“The secrets to successful strategy execution”), la causa principal és que les empreses es preocupen més per la reorganització de les estructures que pels fluxos d'informació i la correcta presa de decisions. Expliquem-ho una mica més. Per portar a terme l'estratègia de l'empresa no n'hi ha prou dibuixant organigrames i processos; portar a terme l'estratègia és el resultat de moltíssimes decisions que cada dia prenen els empleats d'acord amb la informació de què disposen i dels seus propis interessos. A partir d'aquí, perquè les decisions siguin coherents amb el que l'estratègia pretén aconseguir, 1) caldria clarificar qui decideix què i confiar en la capacitat de cadascun per decidir en la responsabilitat que li han assignat (supervisió vs. control); 2) cal lligar el procés pressupostari a l'aplicació de l'estratègia (no té sentit planificar amb un criteri i pressupostar amb un altre, no?); 3) per prendre les decisions adequadament, cadascú ha de tenir la informació que necessiti, no es requereix que tothom la tingui tota, la qüestió és determinar quina fa falta i sembla evident que ningú millor que el qui ha de prendre les decisions per dir-ho; 4) cal un sistema de control de gestió, de control d'indicadors que permeti mesurar si l'execució va bé o no (recordem que “si no ho pots amidar, no ho podràs gestionar” –Peter Drucker–, i “si no ho amides, probablement no t'importi” –Tom Peters–); 5) procurem adequar de la millor manera possible les persones i les responsabilitats que han d'exercir, i 6) caldria diferenciar entre aquells que ho estan fent molt bé i aquells que només ho fan bé i tenir en compte que, a part de la retribució, hi ha altres factors que influeixen en una bona actuació.

En definitiva, que les coses passin o no depèn del lideratge, de la cultura, de les persones i dels sistemes de l'organització.

Qui ha dit que gestionar és fàcil?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.