Opinió

Cooperar per tirar endavant

La globalització i la cursa ferotge per reduir preus ho està posant difícil en la majoria de sectors de l'economia.

Un dels que està patint força és el de la ramaderia i la indústria agroalimentària. En el cas de la llet no és fàcil aconseguir avantatges competitius que siguin apreciats pels clients. La diferenciació per preu, per exemple, és molt complicada quan una bona part de la llet es ven amb marca blanca per sota dels 50 cèntims el litre.

En el camp de la llet i derivats hi ha competidors molt potents, alguns dels quals són grans multinacionals, que ocupen la major part de les lleixes dels supermercats. No és fàcil obrir-s'hi un forat. En un entorn tan complicat, cal destacar el cas de Llet Nostra. Una cooperativa nascuda l'any 2003 en un moment en què algun dels grans productors pressionaven les explotacions lleteres perquè abaixessin més els preus amb l'amenaça de deixar de comprar-los llet. Si no s'hagués fet res podien haver acabat desapareixent la majoria de les granges catalanes.

Diverses cooperatives de ramaders com ara Campllong, Baix Empordà, Cadí, Mollerussa, Vall d'en Bas, Vallfogona i Banyoles van constituir Lleters de Catalunya, amb la col·laboració de la cooperativa basca Iparlat, com a soci tecnològic. El repte era guanyar dimensió i fer arribar al consumidor final la producció lletera amb una marca pròpia.

Vuit anys després de la fundació, ha aconseguit uns resultats molt destacables. És la llet líder a les comarques gironines, i la quarta marca més venuda a Catalunya, un mercat on conviuen més de vint-i-cinc marques de llet diferents. Té una quota de mercat del 8% amb més de 20 milions de litres de llet per any, que provenen de 228 ramaders catalans. Això representa més del 27% de la llet produïda a Catalunya i, tot i la crisi, ha anat augmentant la facturació. El preu pagat als ramaders per Llet Nostra és superior al preu de mercat, cosa que afavoreix que les explotacions siguin rendibles i puguin anar fent les reinversions necessàries per millorar l'eficiència i la qualitat.

La llet és envasada a la planta de Vic en la qual treballen una trentena de persones. La seu està situada al Parc Tecnològic de Girona, una mostra de la voluntat innovadora. De fet, té en marxa diversos projectes de R+D per millorar l'impacte mediambiental i la qualitat del producte.

A part de la qualitat de la llet i dels batuts, Llet Nostra té com a fortaleses que està ben distribuïda arreu del país i que ha aconseguit una diferenciació com a producte català. De fet, només es distribueix a Catalunya. El patrocini de la secció d'handbol del Barça també ha ajudat a aconseguir aquesta posició.

Llet Nostra és un bon exemple dels resultats que es poden aconseguir amb la innovació i la cooperació. És una mostra que hi ha terreny per a les aliances del tipus win-win (jo guanyo – tu guanyes). Sens dubte, la unió fa la força.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.