Benzina a preu histèric
El cost de la gasolina comença el 2011 batent rècords, tot i que servirà per omplir el dipòsit d'alguns dels nous Audi Q3 que Seat fabricarà a Martorell o de les ‘pick up' de Nissan a la Zona Franca.
El preu del litre de benzina arriba a un nou màxim històric enfilant-se fins als 1,285 euros el litre. Un dipòsit de 50 litres, doncs, val 64,25 euros, 9 més que fa un any. El gasoil –allò que era més barat acabarà sent una llegenda urbana com la noia de la corba– ja arriba a l'1,217 euros
La notícia econòmica de la setmana, quina ha estat? El mosso d'Esquadra amb accent mexicà a CSI? El cost dels pinganillos al Senat? Els comerciants d'Horta mig nus en un calendari (els multarà, per cert, l'Ajuntament de Barcelona)? Que la meitat de medicaments que es venen per internet siguin falsos, amb components saludables com pols de totxo o anticongelant? Doncs no. Només cal que s'aturin a la seva benzinera favorita –aquells establiments que creixen en productes de supermercat en la mateixa proporció que perden personal i servei- per comprovar-la: el preu del litre de benzina arriba a un nou màxim històric (histèric, a l'hora de pagar), enfilant-se fins als 1,285 euros el litre. Un dipòsit de 50 litres, doncs, costa 64,25 euros, 9 més que fa un any. En el cas del gasoil -allò que era més barat acabarà sent una llegenda urbana com la dels cocodrils cecs i la noia de la corba-, ja arriba a 1,217 euros. En època de vaques magres, doncs, l'impost indirecte d'un producte que és més una necessitat que un luxe sempre és benvingut pel govern i pels xeics que continuen adquirint equips de futbol com quan compràvem Madelman de petits.
Això sí, aquesta benzina servirà, almenys, per omplir dipòsits de vehicles produïts a Catalunya. D'una banda, hem rebut la confirmació que Nissan fabricarà la seva nova pick up -furgoneta queda com antic i ranxera, massa ianqui- a la Zona Franca i Montcada, fet que suposarà una inversió de 80 milions d'euros i garantirà el futur de les dues plantes durant una dècada. La firma nipona ha valorat el gest de la plantilla d'acceptar sacrificis laborals i salarials. El sindicat majoritari, CCOO, continua sent el més crític, i denuncia que l'exigència per part de la companyia de signar un conveni col·lectiu en dos dies “és una falta de confiança vers la plantilla”. El conseller d'Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, en canvi, destaca “l'exercici de responsabilitat col·lectiva dels empleats”, mentre que altres sindicats, com la USOC i la UGT, celebren la resolució final d'un cas que semblava que ni la senyora Fletcher. Un toc d'alerta, però, prové de la Cambra de Manresa, que vol que les administracions pressionin Nissan per afavorir la compra de components a empreses catalanes.
Qui no ompli, però, un dipòsit de Nissan, pot optar pel futur Audi Q3 -són conscients els alemanys, que en castellà es llegeix Cutres?-, ja que a la planta de Seat a Martorell la producció prevista inicialment s'ha incrementat un 25% fins a arribar a les 100.000 unitats anuals.
Per arrodonir el tema de vehicles fabricats a Catalunya, Alstom també ha anunciat que produirà des de Santa Perpètua de Mogoda els 57 trens per equipar la que serà la primera línia de metro de Panamà, un contracte de 200 milions d'euros que se suma al signat fa poc amb el metro de Santo Domingo, a la República Dominicana.
Sense abandonar els transports, l'aeroport de Lleida-Alguaire ha bufat l'espelma del seu primer any de vida, però amb el fum no ha dissipat els dubtes sobre la seva rendibilitat, amb el concurs desert per trobar un operador privat, i amb un transport de mercaderies que tampoc s'hi ha interessat massa. Millors aires, en canvi, per a la fundació Femcat -que agrupa empresaris i professionals per promoure l'economia catalana-, que acaba de nomenar Carles Sumarroca (actual vicepresident del grup Comsa Emte), com a president del lobby i successor de Josep Mateu, director general del RACC. Un altre canvi s'ha viscut a la Fundació Enciclopèdia Catalana -propietària del primer grup editorial en català-, on Agustí Montal ha finalitzat mandat i el relleva Jordi Porta. Per cert, que Carles Sumarroca haurà de comprar targetes de visita més grosses, ja que també n'és el nou vicepresident.
Mentrestant, Catalunya Caixa ha venut la seva participació a Repsol per 448 milions d'euros, i ha aconseguit una plusvàlua de 186 milions. Aquesta entitat financera, doncs, és l'única que aquesta setmana hi surt guanyant amb el tema tant cru com el del petroli a casa nostra.