El primer i únic càmping naturista de la demarcació
UBICACIÓ · El càmping Relax-Nat és a Mont-ras, entre Palamós i Palafrugell, a prop del Mediterrani, en un entorn natural CLIENTELA · Gairebé la meitat dels clients són catalans, però també hi ha europeus i espanyols
Al llarg de la Costa Brava hi ha més d'una vintena de platges nudistes, com la cala del Senyor Ramon, a Santa Cristina d'Aro, l'Illa Roja, a Begur, o cala Bona, a Palamós. Fins i tot hi ha mitja dotzena de zones de banys, a l'interior de la demarcació de Girona, com les gorgues del riu Borró, a Argelaguer, o el torrent de la Cabana, a Campdevànol. Però només hi ha un càmping: el càmping Relax-Nat, que és en el terme de Mont-ras, en un entorn natural (amb boscos i camps de conreus) a mig camí de la carretera que va de Palamós a Palafrugell i la mar Mediterrània.
El càmping naturista o nudista va ser una iniciativa dels germans Lluís i Jordi Roqué, coneixedors del naturisme, que ja en gestionaven dos més –tot i que no eren nudistes– i que actualment gestionen els seus descendents. El Relax-Nat es va fer en una antiga masia amb 40 vessanes plenes d'arbres: pins, alzines sureres, arbres blancs i eucaliptus. A causa de la nevada del 8 de març s'han hagut de replanta força arbres.
Des de l'origen, el càmping sempre ha estat naturista, per la qual cosa totes les instal·lacions estan pensades per gaudir del naturisme. Per tant, és imprescindible anar nu als recintes de les piscines i en la resta de l'equipament sempre que el temps ho permeti. Per mantenir la intimitat dels clients i evitar problemes externs, hi ha una paret al llarg del perímetre del recinte del càmping, que fa 1.500 m.
L'interior del càmping, de segona categoria és com qualsevol altre, amb totes les instal·lacions i serveis: piscines, pistes de tennis, solàrium, bar amb terrassa, cibercafè, zones de barbacoes, supermercat, màquines de rentar... L'equipament fa cap a 7 hectàrees i disposa de 300 parcel·les entre 70 i 90 m², totes amb electricitat, 35 bungalous i 10 habitatges mòbils. Només s'admeten animals a les parcel·les.
Clientela familiar
Els clients que es busquen en el càmping són els familiars, és a dir, parelles o grups mixtos, i que sigui un client molt respectuós en relació amb la naturalesa i amb l'altra gent. S'hi descarta la presència de persones soles o de grups formats només per nois o noies, per evitar que hi hagi problemes entre els clients, ja que es vetlla per un ambient familiar i no de relacions.
A final de juliol del 1983 hi havia cap a 50 tendes en el càmping. Hi havia gent de Girona, Olot, també de Salamanca, Vitòria o Burgos i francesos, suïssos i holandesos. Amb el pas del temps, el càmping ha anat mantenint una clientela diversificada i de tot tipus de classe social.
Actualment, cada any cap a 1.100 famílies s'allotgen al càmping. L'estada mitjana és de 6 dies. Gairebé la meitat de les famílies, concretament un 42% són catalanes. Al darrere, hi ha les famílies holandeses, amb un 17%, i al darrere, de la resta de l'Estat espanyol, amb un 13%. Al darrere, amb un punt menys, les famílies franceses, i al nivell més baix hi ha les famílies belgues (5%) i les angleses (4%).
Sis mesos obert
Relax-Nat obre entre l'abril i el setembre. Enguany, segons les previsions, s'obrirà el dissabte 2 d'abril i es tancarà el diumenge 25 de setembre: gairebé sis mesos obert.
La direcció del càmping reconeix que noten la crisi, com també passa als altres dos càmpings que tenen. Per això, l'empresa aposta per mantenir pràcticament els mateixos preus. El preu mitjà per nit per a una família de 4 persones va de 39 a 52 euros i, si s'allotgen en bungalous, de 61 a 101 euros, depenent de si és temporada alta o no. A més, ofereixen promocions especials. També aposta per fidelitzar el client. “Fa 28 anys que funciona i ja tenim un coixí de clients fidels que són la base del nostre volum de vendes”, va dir Mònica Roqué.
A més, la direcció del càmping continua fent publicitat, però amb una política totalment diferent de la dels altres càmpings. En aquest sentit, la publicitat es mou per canals molt específics, especialment per federacions naturistes, a través d'internet, o també a través d'anuncis en paper, així com de guies i revistes especialitzades en naturisme. “Podríem suposar que és un avantatge entrar directament en canals tan específics, però també cal tenir en compte que no tots els naturistes van de càmping”, va dir Roqué.