Economia

Panini ja col·lecciona més de mil productes

Cromos. L'arrencada de l'empresa, amb seu a Torroella de Montgrí, es va iniciar amb la distribució de sobres de cromos, que continuen sent un dels pilars de les vendes Renovació. S'aposta per una renovació constant i una gran diversificació Sense crisi. Es manté al marge de l'actual context econòmic, amb un augment de facturació

Panini continua sense notar la crisi. Les fórmules que utilitza per aconseguir-ho són la diversificació de productes, la innovació i la pervivència d'una oferta en la qual les col·leccions de cromos s'han mantingut com un dels pilars més importants del grup. Des de la seu de l'Estat espanyol i Portugal, situada al municipi de Torroella de Montgrí, ja es tenen comptabilitzats més d'un miler de productes, entre els que hi ha col·leccionables ensobrats, publicacions de revistes, col·leccions de cromos, llaminadures, terminals per a recàrregues de telefonia i altres aplicacions com el transport urbà de la ciutat, promocions dins el món esportiu i publicacions infantils. Els productes s'intenten adaptar a la màxima actualitat de les llicències, com és el cas del Bob Esponja, que ha triomfat entre la població infantil, i pel qual Panini ja ha fet una aposta en la seva oferta.

A la seva seu de Torroella hi ha una mostra de tots els productes que es comercialitzen, que han conduït a aquesta empresa a ser una de les deu primeres a les comarques gironines en facturació. Pel que fa a les col·leccions, el producte físic sobreviu en un món on les noves tecnologies i la virtualitat s'imposen cada vegada més. Tot i això, Panini no es manté al marge de les innovacions i dos dels darrers productes que ha editat són uns cromos sobre els Invizimals, basats en un joc de la Play Station que, en combinació amb l'aparell mateix, prenen forma real per mitjà de la realitat augmentada. Es tracta d'una col·lecció amb 231 Invizimals, classificats segons les característiques essencials: desert, foc, gel, jungla, oceà i roca, més dos puzles i un logotip.

Un altre de les novetats és un joc de cartes relacionades amb el futbol, que a banda de col·leccionar-les, permeten fer equips i jugar tant amb el producte físic com on line. Es tracta concretament d'una col.lecció de traiding cards, que permeten, a banda de fer les col·leccions pel mitjà habitual, jugar amb contrincants d'arreu del món que estiguin connectats a la xarxa.

Marca italiana

La marca va néixer a Itàlia a partir d'un quiosc de venda de cromos, impulsat pels germans Panini, i el grup es va anar estenen arreu del món fins arribar a estar present actualment a 115 països. L'empresa, que es va fundar a Módena, ja tenia una vocació internacional als anys setanta i es van crear filials a diferents països europeus. A la seu de Torroella de Montgrí, Panini, que inicialment només estava especialitzada en el món dels cromos, té actualment tres grans àrees: la de cromos, la de distribució, per tercers, i la de publicacions. Aquesta última s'ha potenciat molt, amb publicacions de revistes juvenils, infantils, còmics espanyols, còmics americans (entre els quals hi ha la línia de d'herois de Marvel, ente ells l'Spiderman, Xmen i el Capitán América). L'empresa es va iniciar en aquesta línia amb els còmics americans i posteriorment ha continuat dins aquesta oferta amb una producció pròpia de còmics espanyols, entre els quals hi ha el do Jorge Lorenzo, un dedicat a la cantera del Barça, i el de la selecció espanyola campiona del mon. Panini també publica Virgin, Manga i el Panini CD. Dins els còmics, n'hi ha hi de més informatius, com és el de El món després de l'11-S, que fa referència a la guerra dels Estats Units contra el terrorisme. Segons va explicar el director general de Panini a l'Estat espanyol i Portugal, Lluís Torrent, Marvel ha renovat el contracte amb Panini recentment.

Pervivència dels cromos

Un dels grans èxits que fa que Panini no noti la crisi és que el món dels cromos té encara una plena vigència, amb un gran nombre de col·leccions, que es distribueixen no només per mitjà del quiosc i els punts de venda més habituals d'aquest tipus de producte, sinó en molts altres canals. També fent promocions, la més destacada de les quals és la del BBVA, que es porta fent fa quatre anys consecutius. Pel que fa a les revistes infantils i juvenils, el grup Panini s'ha convertit en els últims tres anys en lider absolut del quiosc ,amb títols com Bob Esponja, Noddy, Winx, Caillou, Pocyó, Patito Feo i Jugon, entre altres..

A la seu de Torroella de Montgrí s'editen, en aquest tipus de publicacions, 169 títols diferents, que sumen 1.230 edicions en un any.

153.197 punts de venda

Un altre dels punts forts de Panini és la seva gran capacitat de distribució dels productes que comercialitza. Els productes de Panini es poden trobar actualment en 153.197 punts de venda a l'Estat espanyol. Entre aquests punts de venda, hi ha els quioscs, els estancs, locutoris, llibreries, grans superfícies i botigues diverses. Els punts de venda són molt diversificats. També ha aconseguit implantar mòduls d'exposició a grans superfícies, una iniciativa que l'ha ajudat a estar molt ben posicionat. L'empresa s'està introduint ara en la distribució de llibres infantils d'editorials estrangeres i també en l'edició de llibres infantils amb llicència. La facturació de la seu de l'Estat espanyol i portugal de Panini va ser de 165 milions el 2010, un 15% superior a la del 2009, i té una plantilla a l'Estat espanyol de 81 persones, a més dels col·laboradors externs. Aquesta any continua la bona marxa del negoci. Un dels puntals de Panini és la compra en el moment adequat de llicències.

81
treballadors
formen part d'aquesta empresa de les comarques gironines, que compte a més amb un equip de col·laboradors externs.
165
milions
de facturació l'any 2010, una xifra que representa un increment del 15% en relació a l'any anterior. Aquest any tampoc no es nota la crisi.
Plana web amb l'oferta
La plana web , www. panini. es, inclou l'oferta d'aquesta empresa, amb una explicació detallada dels diferents productes que es comercialitzen i de les novetats que s'han tret al mercat.A la web també es poden comprar col·leccions.
400
llicències
té de manera permanent a la base de dades d'empresa Panini. Des de la seu de Torroella de Montgrí, el seu director general es fa càrrec d'estar sempre al dia en les llicències per poder distribuir els productes més actuals i tenir una oferta el més innovadora possible.
32
anys
fa que Panini Espanya té la seu a Torroella de Montgrí, primer en unes instal·lacions més petites i actualment a al carrer Joaquim Vallespí, 20. L'empresa té uns magatzems a Celrà i la intenció de Torrent és mantenir la seu a Torroella, municipi que ha vist néixer i créixer l'empresa.
Lluís Torrent. Director general del grup Panini a l'Estat espanyol i Portugal

“El nostre secret per no tenir crisi és diversificar”

imaginació. El director general de Panini afirma que la renovació i la innovació és bàsica La Seu. Es vol mantenir a Torroella de Montgrí

Panini s'està escapant de la crisi en el marc d'un context econòmic complicat. La facturació continua creixent.

Quin és el secret per continuar creixent?

Mantenim el mateix model de sempre, que funciona, i l'anem innovant i adaptant continuament. Estem molt atents a les llicències per estar a la màxima actualitat en els productes i el preu també és molt important, ja que es tracta d'un entreteniment que no és car. La diversificació dels productes ha estat una estratègia que ha donat molts bons resultats.

Continuaran apostant per aquesta gran diversificació de productes?

Considerem que això és bàsic. El que no ens falta és imaginació. Ara, per exemple, comencem a tenir llibres infantils propis en forma de ninots, com és per exemple el llibre peluix de Winnie the Pooh.

Des del grup els hi han proposat en ocasions traslladar la seu a Barcelona o Madrid. Hi ha perill que marxin de Torroella?

Hem tingut oficines a Barcelona i les hem tancades, ja que és molt més pràctic estar tots junts. No hi ha cap problema per estar a Torroella, ja que ens ve a visitar gent de tot el món. L'empresa té uns magatzems a Celrà i la intenció és mantenir la seu actual.

Han incrementat molt la xarxa de distribució. aixo es un dels

Actualment hi ha més de 153.000 punts de venda a l'Estat espanyol. S'incrementarà encara més aquesta xarxa?

És difícil poder-la incrementar més, perquè aquesta xarxa ja està en aquests moments molt estesa. Aquesta xarxa és bàsica per la venda i un altre dels apartats que té una importància molt gran és d'adquisició de llicències.

Quantes en teniu?

Tenim una base de dades amb unes 400 llicències. Aquest nombre és força permanent, algunes llicències s'acaben i altres comencen, però el nombre es manté força constant. Ara també ens introduïm en l'edició de llibres infantils amb llicència.

Moto Sport, l'origen

Els orígens de Panini a l'Estat espanyol estan estretament lligats al seu director general, Lluís Torrent, un mestre i agent immobiliari de Torroella de Montgrí que després de nou anys d'exercici en el món de l'ensenyament va optar per decantar-se cap als negocis turístics i immobiliaris. En el marc d'aquests negocis va conèixer al belga Raphaël De Latre, un empresari amic dels germans Panini, que formava part de l'estructura del grup. De Latre el va convèncer per introduir el negoci a l'Estat espanyol i el 1978 es van posar en contacte amb Franco Panini per demanar-li de comercialitzar restes d'estocs de cromos. La primera col·lecció va ser Moto Sport, amb sobres de cromos que es venien a cinc pessetes la unitat. A la llibreria Cal Elies de Torroella els van informar de qui els distribuïa r i Torrent i De Latre van anar a Barcelona a buscar distribuïdors. El 1979 van posar al mercat els primers dinou milions de sobres i després va venir la col·lecció del futbol espanyol. Amb De Latre i un altre soci, Jaume Bruguera. Torrent va fundar la societat Cromo Crom. Bruguera va morir en accident de trànsit, un fet que es recull en un llibre d'Umberto Panini que destaca el cop tant dur que va suposar aquesta mort, que es va produir pocs dies després d'un viatge a Módena, per visitar les instal·lacions de Panini. El grup ja havia provat d'introduir-se al mercat espanyol, però va desistir. En comprovar que tenia èxit, els italians van entrar a formar part el 1986 de l'empresa, que es va passar a anomenar Panini Espanya i van adquirir el 70% de les accions. Amb el temps van comprar el 100% d'accions i Torrent es va continuar fent-se càrrec de la direcció general, a més de portar durant un temps, per tot el grup d'empreses, la coordinació internacional per a la compra de llicències.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.