L'àrea d'automoció de Ficosa vol facturar el 50% a Amèrica i Àsia
Enfoca una nova estratègia cap a la innovació electrònica i la diversificació sectorial més enllà de l'automòbil. Tanca el 2010 amb un resultat net de 20 milions després dels números vermells del 2009
Parlar de Ficosa és parlar d'un nom històric en el panorama industrial català, fundat per les famílies Pujol i Tarragó -la segona generació de totes dues hi són ara al capdavant-, i líder en sistemes i components per a vehicles a tot el món, des de palanques de canvi i retrovisors fins a la tecnologia més complexa com ara sistemes de visió nocturna i de detecció de somnolència. Durant el 2008 i el 2009, però, el grup no va ser aliè a la crisi, amb un important descens de vendes que el va fer reaccionar amb un pla per adaptar la companyia a un nou mercat. Des d'on? Doncs amb la nova joia de la corona, com és l'antiga planta de Sony a Viladecavalls, que Ficosa va adquirir a final del 2010. I com? Buscant més valor afegit, diversificant i potenciant la internacionalització. Així, Ficosa vol expandir més les vendes exteriors i preveu, el 2012, que la divisió d'automoció ja facturi el 50% a l'Amèrica del Nord i Àsia. En aquest sentit, el conseller delegat del grup, Xavier Pujol, explica: “Hem aprofitat la crisi per fer de Ficosa una companyia més forta i amb més projecció, amb cinc grans eixos: globalització, diversificació, innovació, eficiència operacional i enfortiment financer”.
Per potenciar el ressorgiment, el grup ha dut a terme accions financeres, de producte i de mercat el 2010, per tancar l'any amb un resultat net d'uns 20 milions d'euros (el 2009, va presentar pèrdues per 42 milions). I tot gràcies al fort augment de les vendes, la reducció de costos -en 45 milions d'euros- i la desinversió en actius no estratègics, com ara la venda del 50% d'una join venture amb l'alemanya Huf. El 2010 va aconseguir nous fons per 200 milions d'euros, procedents d'una ampliació de capital de 50 milions -a través de l'Institut Català de Finances- i un acord de finançament de 108 milions amb nou entitats financeres. Un respir per a una companyia que en els dos exercicis anteriors havia presentat expedients de regulació i havia frenat l'entrada en algun país, com ara Sud-àfrica.
Ficosa ha decidit enfocar la seva nova estratègia cap a la innovació electrònica i la diversificació sectorial. L'emplaçament a Viladecavalls -amb 60.000 m²- li permet accelerar la transformació. L'objectiu és convertir-se en la firma líder en el camp dels sistemes electrònics vinculats a la seguretat, les comunicacions i l'eficiència energètica. Així, aquesta multinacional nascuda ja fa més de 60 anys i amb presència en 19 països considera que surt “reforçada de la crisi”, segons Pujol, i fa un salt qualitatiu diversificant. La nova Ficosa manté les divisions d'automòbil, vehicle comercial i tecnologia, a les quals suma les de renovables i enginyeria.
La unitat centrada en energies renovables se situarà a Rubí, per dissenyar-hi i fabricar productes vinculats amb l'energia solar i eòlica, així com amb el reciclatge de residus.
La transformació iniciada pel grup cap a productes de més contingut electrònic i programari s'accelera amb l'adquisició de l'antic centre de Sony i culminarà amb la creació d'un centre d'excel·lència electrònica, el quart d'aquestes característiques de Ficosa a tot el món. Així, el grup potenciarà el centre de Viladecavalls -traslladant personal de Rubí i Mollet-, i mantindrà el de fabricació de miralls exteriors a Sòria.
TRASLLAT.