Economia

Aeroports

L'impacte a Ponent

La salvació russa i anglesa

Campanya per convèncer els operadors turístics britànics i de països de l'Est per fer viable l'aeroport de Lleida-Alguaire

Foment retarda l'autorització per operar vols fora de l'espai Schengen, que s'espera per l'estiu

L'aeroport de Lleida-Alguaire ha superat i amb nota el seu primer any de vida, amb 61.769 viatgers, un 25% més del previst, i 2.656 operacions, entre aviació general i comercial. No obstant això, en l'inici d'aquesta temporada d'hivern tot ha començat a fallar fins al punt que s'ha posat en dubte la seva viabilitat. Ara, la solució la tenen els russos i els britànics, amb el permís de Madrid.

I és que l'estiu passat hi havia sis destinacions, però a partir de l'1 de juny, només n'hi haurà una, a Palma, i entre juliol i agost s'hi afegiran rutes a Menorca i Eivissa, totes noliejades per Air Nostrum.

Ryanair, Vueling i Pyrenair han anat plegant per diferents motius. Els primers, perquè tindrien problemes econòmics i collen les administracions per exigir més diners a canvi de mantenir els vols. Els segons, per sobrecostos que no es compensaven amb l'ocupació i els tercers, van deixar penjada la campanya d'esquí per problemes financers que els han aturat completament, fins i tot a l'aeroport d'Osca, la seva base. La Generalitat busca noves companyies que augmentin l'operativitat de l'aeroport i suplir amb altres línies aèries les rutes tancades. Tanmateix, els esforços del govern se centren a tancar acords, i sembla que més d'un està avançat, amb operadors russos, d'Ucraïna, anglesos i irlandesos per portar esquiadors setmanalment a Lleida en vols xàrters i amb paquets que inclouen estades a les pistes catalanes i andorranes.

Aquest projecte, però, depèn que el Ministeri de Foment doni l'autorització perquè des de Lleida-Alguaire es pugui volar fora de l'espai Schengen, precisament a Gran Bretanya i països de l'Est, a més d'algun estat escandinau. El decret està redactat, però des de Madrid fa un any que en demoren l'aprovació i ara, segons el govern, es preveu que a l'estiu el concedeixin i es pugui preparar tot l'operatiu duaner per a la propera campanya d'hivern.

La Generalitat insisteix que aposta per l'aeroport Lleida-Alguaire, però aquesta mala ratxa ha alertat les institucions lleidatanes. Donen suport al govern, però reclamen una aposta ferma i decidida, com han exigit l'alcalde de la Paeria, Àngel Ros, i el president de la Diputació, Jaume Gilabert. El delegat del govern, Ramon Farré, va voler transmetre dijous un missatge optimista, i va afirmar que no els aturaran entrebancs temporals com el de Ryanair, que s'acomiada de Lleida de manera “abusiva, indeguda i contrària a dret”. I va voler garantir que hi haurà vols després de l'octubre, mes en què acaba el compromís d'Air Nostrum.

Ahir, 112 viatgers van arribar de Milà a Alguaire amb Ryanair, i 99 des de Frankfurt, en avions que tenen capacitat per a 180 passatgers. Aquesta quantitat d'usuaris ha estat la tònica dels vols de Ryanair a Alguaire, amb una ocupació dels avions del 50% al 60% durant el primer any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.