Economia

De la fruita fresca a la fruita de cullera

mercats Les vendes de terrines de ‘la fruita de cullera' d'Anela Fruits creixen amb força a l'Estat amb 4 milions d'unitats, però s'espera que creixin més amb l'entrada als supermercats Història L'empresa Blaufruit aposta pels productes nous, però també creix en producció de fruita, que ja supera les 13.000 tones de pera en quinze finques

L'empresa de Campllong Blaufruit fabrica més de quatre milions de terrines de les postres de fruita natural en un producte innovador i capdavanter en el mercat que pretén ser el buc insígnia de l'empresa gironina dels propers anys. Per aquest motiu, en els últims anys Blaufruit centra els esforços en la introducció de la seva marca Anela Fruits al mercat estatal. El producte es va començar a produir fa tres anys i el creixement de vendes d'aquestes terrines és del 40% anual. Es tracta d'un producte que ja ha rebut diversos premis a la innovació tecnològica i el seu èxit s'explica perquè es tracta d'un producte cent per cent natural, sense sucres afegits, aptes per a diabètics, celíacs i nens a partir de quatre mesos, i als qual no s'incorporen ni conservants ni additius.

Esteve Bosch i Teresa Farré van fundar l'empresa fa més de quatre dècades i Farré posa en relleu que, en aquests últims anys, s'ha aconseguit “introduir el producte a hospitals de tot l'Estat, així com geriàtrics i cada cop amb més presència a les escoles bressol”. El gerent de Blaufruit, Francesc Xavier Bosch, destaca la importància que pot suposar per a la línia de productes d'Anela Fruits “l'entrada a grans supermercats que permetin més presència del producte a l'abast dels clients”.

En l'actualitat, aquestes compotes de fruita natural ja es poden trobar en supermercats com Consum, El Corte Inglés, Valvi o en una cadena de supermercats bascos important, i a botigues especialitzades i establiments de línia de productes per a gurmets. L'objectiu de la firma gironina és l'extensió i implantació a tot el mercat espanyol gràcies a l'entrada en les grans superfícies, però també amb la mirada fixada en l'exportació.

Fer de la necessitat virtut

Bosch assenyala que la línia nova de productes d'Anela Fruits va sorgir per la necessitat del mercat. “El consum de fruita està estancat i les exigències dels consumidors provocava que una part de la collita no es pogués vendre, per això, amb Anela Fruits, podem derivar una part de la producció i donar-hi valor afegit”, detalla Bosch.

El màxim responsable d'aquesta empresa familiar no amaga les dificultats que van tenir per obtenir el producte final, “en especial per obtenir l'espessor del producte volguda, ja que a diferència d'altres firmes competidores no utilitzem ni productes espessors ni sucre” que també permetrien quallar el producte. El procés es va allargar un any com confirma Josep Maria Bosch, responsable del control de producció i qualitat.

El responsable de la gestió comercial de Blaufruit, Joan Bou, indica la dificultat que va suposar l'adaptació de la màquina encarregada d'aquesta línia de producció i la inversió en R+D que va suposar fins a obtenir el producte actual.

Farré es mostra satisfeta del resultat i destaca especialment que “els nens que ho proven, els agrada”, ja que el fet que sigui fruita 100% fa que els infants en siguin un públic objectiu. En aquesta línia, la fundadora de la firma de Campllong subratlla que les postres de fruita natural permeten consumir aquest producte bàsic per a la alimentació “de manera fàcil i còmoda”, i per això Blaufruit situa com eslògan d'Anela Fruits “la fruita de cullera”.

El gerent Francesc Xavier Bosch admet que la implantació a l'Estat espanyol amb aquest tipus de producte “no és senzill, perquè no es coneix prou i no hi ha costum”. A Blaufruit, els és difícil entrar en mercats com el francès o l'italià on aquest tipus de producte està molt estès i això “suposa que ja hi ha molta competència, malgrat que no siguin productes cent per cent naturals”.

Exportacions a Europa

Malgrat aquestes dificultats, en alguns mercats europeus, Bou no amaga l'objectiu de Blaufruit de poder introduir els productes d'Anela Fruits bàsicament a mercats com el suec, el danès, l'alemany o en els països bàltics amb la nova línia ecològica de les postres de fruita natural. “Hi ha una demanda creixent de productes bio i ecològics i, en aquests casos, tota la fruita utilitzada prové de produccions ecològiques”, sosté. La cadena de producció de les terrines de postres naturals encara permet grans creixements si es té en compte que es produeixen cap a 4 milions de terrines, però el disseny del maquinari permetria arribar als 15 milions.

Certificacions de qualitat

Amb la innovació del producte i la organització empresarial, a Blaufruit han obtingut diverses certificacions de qualitat i premis d'innovació. A l'empresa d'una certificació de qualitat a escala europea Globalgap, que assegura la traçabilitat dels productes des del camp fins al consumidor final. El 2006 el Departament d'Agricultura va atorgar a Blaufruit el premi a la Innovació Tecnològica Agrària pel producte de fruita natural en terrina. A més, està en procés d'obtenir la certificació ISO-22.000 relacionada amb la gestió de seguretat alimentària. Bosch diu que les certificacions de qualitat “són bàsiques per exportar als països europeus”. Ara l'empresa també ven a www.anelafruits.com.

150
treballadors
és el nombre de persones que conformen la plantilla, per bé que, en les èpoques de recollida de la fruita, la quantitat pot arribar a 350 empleats
7
milions d'euros
és la mitjana de facturació anual que l'empresa Blaufruit genera amb les diverses línies del grup empresarial
15
milions
és el nombre de terrines pot produir la màquina d'envasar les postres de fruita natural, tot i que de moment en fabrica cap a 4 milions.
1970
va ser l'any
en què es va crear l'empresa, fundada per Esteve Bosch Bofill i Teresa Farré Gené. .
70
per cent
és la proporció de producció de fruita fresca, bàsicament de pera, que s'exporta a països com França, Alemanya i Itàlia.
450
hectàrees
és la superfície de plantacions: de peres, un 70%, de pomes, un 20%, i de préssecs i nectarines, un 10%. El grup disposa d'una quinzena de finques.

Quaranta anys de creixement, des de majorista a grans productors

Han calgut quatre dècades perquè l'empresa Blaufruit hagi fet un creixement exponencial. Teresa Farré recorda com en els seus orígens l'empresa estava ubicada al carrer Pare Claret i centrava la seva activitat a ser majoristes de fruita. La firma es va crear l'any 1970 i, al cap de pocs anys, es va traslladar a Mercagirona, però abans d'acabar la primera dècada d'història va començar a tenir prou plantacions pròpies per transformar-se en productors i comercialitzadors. En aquell moment, es va apostar per a la plantació de perers, un producte amb poca presència a comarques gironines i introduint varietats com la Comice, Abate Fetel, Conferencia, Rocha o General Leclerc molt demandades a França i Itàlia. S'ha de tenir en compte que, des dels anys 80, gran part de la producció s'ha dirigit a l'exportació de fruita fresca a aquests països. Actualment, Blaufruit produeix més de 13.000 tones de fruita en la quinzena de finques i les 450 hectàrees de producció que l'empresa té repartides arreu de les comarques gironines. Un 20% de la producció de fruita són pomes i un 10% són préssecs i nectarines. La nau de Campllong té 10.000 metres quadrats i també disposa de magatzems amb cambres frigorífiques a L'Escala i Vilablareix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.