El mercat no cedeix
Per Setmana Santa hi ha hagut diverses sorpreses amb què en principi no comptàvem. D'una banda, les declaracions de Jürgen Stark, economista en cap del BCE –sobre el risc de generar una crisi pitjor que la de Lehman– van fer que hi hagués un fort repunt de la prima de risc dels països perifèrics europeus, castigats així mateix per la revisió a l'alça del dèficit de Grècia i Portugal. D'altra banda, la pujada del nombre de vots del partit d'extrema dreta en les eleccions al Parlament de Finlàndia podria dificultar les ajudes als països europeus en dificultats, ja que els rescats primer s'han d'aprovar nacionalment.
Finalment, el missatge de la Reserva Federal ha fet afeblir més el dòlar i la revisió a la baixa de les previsions de creixement dels Estats Units per a aquest any generen dubtes sobre l'impacte en les exportacions europees. La baixa de l'ISM de Chicago a l'abril i la moderació de la despesa en consum personal, al març, fan posar en dubte la continuïtat de la recuperació de l'economia nord-americana, sobretot pel que fa a l'activitat. Però la part de les companyies n'és l'efecte positiu. Als Estats Units, s'hi han publicat prop de la meitat dels resultats de l'S&P 500, i fins ara, el percentatge de sorpreses positives està en la bona línia de les campanyes precedents, per sobre del 70%. Ressaltem l'alt percentatge de sorpreses positives reportat en matèries primeres, industrials i de farmàcia tant en ingressos com en beneficis. El sector financer destaca més per les sorpreses positives en beneficis que en vendes.
A Europa, encara és aviat per fer balanç de la campanya de resultats, ja que encara falten moltes companyies que els presentin. No obstant això, fins ara el balanç sembla positiu. Destaquen les bones vendes publicades per LVMH, Air Liquidi i L'Oreal i els resultats presentats per sobre del que s'esperaven a Deutsche Bank, UBS, Santander o Bayer. Quant a decepcions, destaquem Philips i les de la companyia de telecomunicacions holandesa KPN. Els de Sanofi van estar en línia amb les expectatives però no van ser bones, i pel que fa a Unilever, va publicar vendes molt lleugerament per sota de les estimacions. A l'Estat espanyol, a més dels bons resultats de Santander, destaquen els de Duro Felguera, A3TV o BME, superiors al que s'esperava.
Europa i les primes de risc dels països perifèrics continuaran sent focus d'atenció en una setmana en què se celebrarà la reunió periòdica del BCE (dijous). Les incerteses que encara hi ha en els mercats —rebaixa en expectatives de la qualitat del deute sobirà als Estats Units (ràting), rescat de Portugal, reestructuració del deute grec, conflicte al nord d'Àfrica i al Pròxim Orient, etc.—, els alts nivells dels principals índexs de renda variable i l'escàs volum de negociació ens fan desconfiar del manteniment del moviment a l'alça a curt termini, més enllà de les alces puntuals. Tot i així, els mercats podrien continuar rebent el suport dels resultats empresarials del primer trimestre, que se sabran a les properes setmanes. El mercat va prendre beneficis per Setmana Santa i s'ha recuperat amb força tot i que amb menys volum.
Mantenim la preferència per Europa en relació amb els Estats Units, i Europa amb relació a l'Estat espanyol i, en aquesta línia, mantenim el nostre risc controlat en les recomanacions. Mantenim posicions més neutrals en bancs (concentrem les nostres apostes en BNP, Santander i Société Générale), en assegurances (AXA) i en industrials, afavorint el sector de l'alimentació (Danone i Inbev) i de materials bàsics (Air Liquidi) o de luxe (LVMH). A l'Estat espanyol, hi destaca una perspectiva més bona en IAG (l'antiga Iberia).
Nicolás Fernández és director d'Anàlisi del Grup Banc Sabadell