Aeronaus amb corbata
La fira Aerosport d'Òdena-Igualada, dedicada al mercat aeronàutic esportiu, vol obrir-se també a l'aviació corporativa
La designació l'any 2009 de l'aeròdrom d'Igualada-Òdena (Anoia) com el futur aeroport corporatiu de Catalunya va despertar moltes expectatives en una comarca especialment castigada per la crisi. Que les instal·lacions actuals passessin de 800 a 1.500 metres de llargada i donessin cabuda a més servei d'aerotaxi, aviació corporativa o paqueteria ràpida es va rebre com una nova opció d'impuls per a l'aeròdrom i per a l'economia de la zona.
Així que, la transformació en un aeroport corporatiu, tot i que encara està en l'aire, ha incitat la redefinició de la fira d'aeronàutica Aerosport, que amb l'edició d'aquest cap de setmana arribarà al seu 19è aniversari. Pere Carles, president de Fira Igualada, l'ens que junt amb la Federació Aèria Catalana (FAC) organitza la mostra, explica que a poc a poc Aerosport anirà obrint-se cap a una aviació més comercial seguint l'estela del nou aeròdrom d'Òdena. “La intenció és que es vagin complementant les dues vessants i si acaba només concentrant-se en l'àrea comercial és perquè les circumstàncies ens porten cap a aquesta especialització”, adverteix Carles.
Ara com ara, Aerosport és l'única fira aeronàutica esportiva que se celebra a tot l'Estat espanyol i s'ha convertit en el principal punt de trobada per als aficionats als autogirs, les avionetes i l'aviació en general. Ángel Ibáñez, president de la FAC, que agrupa més de 3.000 federats de modalitats tan diferents com l'aeromodelisme, els ultralleugers o vol a motor, entre d'altres, creu que és possible compaginar els dos models, l'esportiu i el comercial, i no renunciar a una àrea que ha alimentat la fira Aerosport des de la seva creació.
PROFESSIONAL.
De fet, des que Aerosport va prendre aquest tarannà més professional va multiplicar el volum de negoci que es generava. En l'edició passada es va arribar a 1,2 milions d'euros i aquest any esperen mantenir la xifra.
Curiosament, i malgrat la persistència de la crisi, per a aquesta edició es preveu batre un rècord de participació en nombre d'expositors, amb quasi una cinquantena d'estands. “El sector sap que és el millor aparador existent per mostrar les novetats i, malgrat la conjuntura, no vol perdre posició”, diu Pere Carles.
Enguany, com és habitual, més del 51% dels expositors són firmes d'aeronaus, i la resta són empreses d'accessoris del món de l'aviació esportiva i clubs i escoles de vol. Catalunya és el territori que més expositors aporta de tot l'Estat i la participació internacional representa un 8%. Tot i això, ara com ara Catalunya té un pes més aviat reduït en el nombre d'empreses fabricants d'aparells de l'aeronàutica. De fet només hi consten tres empreses (vegeu columna del costat) que produeixen aquí; la gran majoria són firmes d'Europa Central o dels EUA que tenen a l'Estat espanyol només delegacions comercials.
Ángel Ibáñez explica que el sector no ha notat tan greument els efectes de la conjuntura econòmica. “Abans de la crisi la federació estava creixent anualment per sobre del 20%; des que el país va entrar en recessió el nombre de federats s'ha mantingut”, diu Ibáñez.
La transformació de l'aeròdrom d'Igualada-Òdena no és, però, benvinguda per tothom. S'ha trobat amb l'oposició de poblacions del sud d'Anoia que van mostrar els seus dubtes pels efectes ambientals i acústics que podrien derivar-se de la nova instal·lació. A més l'ampliació de la secció corporativa de l'aeroport del Prat tampoc ha ajudat a enlairar l'aeròdrom d'Anoia i el pitjor de tot, els problemes de finançament que han fet deixar en stand-by el nou aeroport corporatiu. Des del Departament de Territori i Sostenibilitat diuen que fins que no es tinguin els pressupostos, no es podran fixar dates. Caldrà esperar.