Capital d'alta volada
Aquests dies la premsa econòmica es feia ressò de la imminent compra de l'empresa aeronàutica basca Aernnova per part del fons àrab Mubadala. La transacció fa mesos que es negocia i puja a més de 500 milions d'euros, que permetrien als àrabs adquirir la majoria d'un grup que factura 378 milions d'euros i és líder en el sector a l'Estat. L'empresa basca ha sabut créixer els darrers anys per mitjà de compres i aprofitant l'interès de les diferents comunitats autònomes pel dinàmic sector aeronàutic, traduït en generoses ajudes i subvencions i capital d'algunes caixes d'estalvis, ara però en retirada. Aquesta operació reobre el debat sobre el rol dels mercats emergents en els fluxos internacionals de capital i en un sector innovador, com és l'aeronàutica, que a Catalunya ha passat força desapercebut.
Amb la venda d'Aernnova, seran ja més de 6.000 els milions d'euros invertits pels àrabs a l'Estat als darrers mesos. L'espiral s'inicià amb la compra de Cepsa per part del grup IPIC d'Abu Dhabi per més de 3.700 milions d'euros i ha continuat amb l'entrada del fons sobirà de Qatar a Iberdrola, Banc Santander Brasil i aviat a Telefónica. A part del patrocini del Barça, Catalunya, de moment, només ha aconseguit una modesta inversió al port esportiu de Tarragona per part d'un promotor immobiliari, Qatari Diar, també vinculat al govern del petit emirat. Tot i el nostre elevat grau d'innovació i llarga tradició empresarial, sembla que els capitalistes àrabs no han estat de moment tan interessats per les nostres empreses i actius, potser per manca de dimensió empresarial o bé per desconeixement per part dels inversors.
Un reconegut informe de McKinsey del 2007, amb un petroli a 50 dòlars/barril, xifrava el ritme d'acumulació de reserves dels països del Golf en uns 1.000 milions de dòlars al dia. Quatre anys més tard, i superada ja la crisi pel que fa als preus del cru, Morgan Stanley actualitzava les estimacions. El banc d'inversió afirmava que al llarg del 2011, amb un preu del barril per sobre dels 100 dòlars, els exportadors d'hidrocarburs del Golf disposaran de vora un bilió de dòlars per invertir. Aquesta xifra ja descompta els recursos destinats per aquells països a les importacions, vora la meitat dels ingressos pel petroli, i equival aproximadament a tot el valor de la borsa espanyola. Catalunya, com altres països, ha viscut força obsessionada pel sector aeronàutic, considerat com un dels motors de la indústria catalana del futur i una alternativa a la malmesa automoció. L'estratègia, però, d'atreure grans instal·lacions industrials aeronàutiques no ha estat del tot reeixida. Recentment es creava una nova associació d'exportadors aeronàutics, precisament amb l'objectiu invers, guanyar projectes a l'exterior per a empreses catalanes. L'entitat ja neix amb projectes al Senegal, l'Iraq i el Brasil. Mentre esperem que alguna de les empreses que en formen part esdevingui “l'Aernnova catalana”, caldrà que seguim treballant per esgarrapar alguns dels “petrodòlars” que volten pel món.