Empreses

Transabadell pujarà la mercaderia al tren per anar a Alemanya

La pròxima obertura d'una ruta regular significa un pas important en la internacionalització iniciada el 2005

La firma vallesana ha adquirit una competidora de Bilbao per créixer al País Basc

Transabadell, empresa logística líder en paqueteria industrial, ultima un acord amb un soci alemany per obrir els pròxims mesos una altra ruta amb el país germànic. La fita significarà un pas important en el procés d'internacionalització que l'empresa va encetar el 2005. Fins ara el creixement a Europa s'havia concentrat principalment en mercats propers com ara França, Itàlia, Portugal i Suïssa, o en altres com Bèlgica, Holanda i Irlanda. “Ara volem entrar en la gran potència industrial”, explica Pere Cristóbal, director general de Transabadell.

El servei de transport regular que es posarà en funcionament els pròxims mesos es farà parcialment amb tren a partir de Perpinyà via Luxemburg. Cristóbal esgrimeix raons ecològiques però també econòmiques, ja que permet optimitzar la feina dels conductors dels camions, i mantenir els objectius d'expedir la mercaderia en 24 hores.

També dins dels plans de creixement exterior, Transabadell acaba de nomenar un director per al departament internacional overseas (transport amb vaixell i avió) per captar clients i explorar aquest mercat.

El resultat d'aquest procés d'internacionalització és que ja representa el 7% de la facturació i la previsió és que vagi guanyant quota progressivament.

No obstant això, el punt fort de Transabadell és la seva xarxa a Espanya i Portugal. L'empresa catalana disposa de 52 delegacions, de les quals 18 tenen centres logístics especialitzats en la gestió d'estocs.

L'origen és una xarxa exclusivament de transport inicialment creada per donar servei a la, en altres temps, potent indústria tèxtil vallesana. La progressiva desaparició d'aquest sector va obligar la direcció de Transabadell a reorganitzar el negoci, ampliar la cartera de clients i incorporar serveis com ara l'emmagatzematge: “Ens vam transformar en una empresa de serveis logístics”. Així és com fa uns 18 anys s'escomet l'ampliació i extensió dels principals centres: es reforcen Barcelona, Madrid i València, alhora que se cerquen emplaçaments estratègics.

Avui dia els principals centres estan a Barberà (Vallès Occidental), al costat de l'AP-7, que és la porta de sortida cap a Europa, i que és la seu principal de l'empresa; a la ZAL (zona d'activitats logístiques) de Barcelona, pensada per als tràfics portuaris i aeroportuaris; i la de Madrid, que, per la seva posició central a la península, distribueix en bona part del territori. A la xarxa s'ha incorporat el setembre de l'any passat un centre a Bilbao, a través de la compra d'una firma local.

Pere Cristóbal assegura que la xarxa de Transabadell és una de les poques que hi ha a l'Estat de paqueteria industrial i l'única especialitzada en tràfic ADR, és a dir, aquell que forma part de l'acord europeu de transport de matèries perilloses per carretera (pintures i altres líquids inflamables).

Però les deslocalitzacions industrials que s'han produït i es continuen produint han estat el detonant de l'aposta per la internacionalització: “Hem d'anar a cercar mercaderia per alimentar la nostra xarxa peninsular”, explica el director general de la companyia.

QUALITAT.

L'orientació estratègica de Transabadell també implica la qualitat i l'eficiència en els processos i la innovació, que aporten valor afegit. Cristóbal es mostra convençut que la millora constant en aquests capítols els fa més competitius: “La rendibilitat ve donada per ser eficients a la primera”, diu.

La principal revolució interna s'ha produït en la documentació de tots els processos. S'ha creat un departament de qualitat i s'han modificar les formes de fer algunes rutines. Inevitablement, això ha portat associat un canvi cultural en l'empresa per involucrar en els processos de qualitat tots els treballadors. L'aposta de la companyia és tal que fins i tot s'ha aprovat un règim de sancions econòmiques per incompliment. “Per al nostre sector, és més important que el client tingui informació permanent i veraç de la seva mercaderia que el lliurament en si”, assegura Joan Serra, director comercial.

Així no resulta sorprenent que el departament d'informàtica de l'empresa tingui sis professionals, que, a més d'assegurar el bon funcionament del sistema, també facin tasques d'R+D. D'aquesta forma s'han desenvolupat eines informàtiques per facilitar la traçabilitat de les comandes i la informació al client amb l'ús de terminals de telèfons mòbil.

Transabadell va facturar 110 milions d'euros l'any passat, dos milions més que el 2009.

Facturació

110 M€

Treballadors

950

Any de Fundació

1967

La companyia compta amb una flota de 850 vehicles, 170 de ruta i 680 de distribució de curt radi. Una part dels vehicles són en propietat però també disposa de les més diverses modalitats de relació.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.