L'aeroport de Girona tanca dues hores perquè no té controlador
Hi ha dos controladors en cada torn, i un havia de descansar i l'altre va anar a passar un reconeixement mèdic obligatori
El tancament no va afectar els usuaris perquè no hi havia cap operació prevista
L'aeroport Girona Costa Brava va haver de tancar dimarts més de dues hores perquè es va quedar sense controladors en un dels torns. Fins a l'abril passat, la torre de control de l'aeroport disposava de tres professionals assignats en cadascun dels torns –un de dia i l'altre de nit–, però a partir de les retallades de vols de Ryanair a l'aeroport de Girona Aena va decidir retallar també la dotació de controladors i passar-la a dos. Actualment l'aeroport de Girona disposa d'una quinzena de controladors.
Dimarts, sempre segons fonts d'Aena, tocava treballar a dos controladors, però un d'ells va faltar a la feina per passar un reconeixement mèdic obligatori per poder ocupar el seu lloc, i l'altre, després d'unes hores de feina, va haver de descansar. Això va provocar que entre les 12 h i les 13 h i les 17.45 h i les 19.00 h la torre de control s'aturés. La parada, però, no va afectar el trànsit normal de viatgers perquè eren hores en què no hi havia cap vol a l'aeroport, per la qual cosa aquest incident, segons Aena, va ser un fet “puntual i aïllat”.
Segons Aena, el treballador que va faltar havia demanat permís per passar el reconeixement, però el departament de recursos humans –servei que està centralitzat a Gavà– “li va denegar el permís”. “El treballador, però, va decidir demanar el permís a una comissió de servei d'un altre departament, i no es va presentar a la torre de control”, segons van assegurar fonts d'Aena.
El sindicat de controladors USCA va assegurar que Aena no va nomenar cap substitut per a aquest controlador, malgrat que el canvi en les condicions de treball decidit pel govern el 2010 els permet designar els anomenats serveis exprés per cobrir incidències.
Encara que l'incident no va afectar el funcionament de l'aeroport, oficialment el tancament d'un aeroport ha de ser comunicat a l'organisme que coordina el trànsit aeri, Eurocontrol, perquè els pilots que sobrevolen la zona ho tinguin en compte. En aquest cas concret, Girona és l'aeroport alternatiu a Barcelona, i si al Prat es produís un incident o si un avió tingués una emergència sobrevolant la zona hauria d'aterrar a Girona.
Aena manté que a Girona són suficients dos professionals per a la torre de control, tenint en compte que la companyia aèria Ryanair ha reduït més d'un 30% les operacions a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.
La davallada del nombre de vols es comença a notar a la terminal
El nombre de passatgers a l'aeroport de Girona continua baixant. El juliol passat es va reduir un 41% respecte al juliol del 2010. I si no hi ha acord entre la Generalitat i Ryanair, s'espera que el nombre d'usuaris continuï baixant.
La davallada ja es comença a notar a la mateixa terminal. El quiosc que s'havia instal·lat a la planta baixa fa tres setmanes que ha tancat. L'empresa de lloguer de cotxes Avis va abandonar la terminal fa un mes aproximadament i ha llogat un mòdul al costat del Vilobí Park, “i gràcies a això no han hagut de retallar la plantilla”, afirmen fonts del sindicat UGT. I altres companyies de lloguer “han recol·locat treballadors a altres poblacions gironines perquè aquí no hi ha prou feina”.
També se n'estan ressentint els restaurants i bars que hi ha a la terminal; hi ha taulells de facturació que estan permanentment tancats, hi ha menys serveis de taxis i els aparcaments que es van construir aquests darrers anys estan buits. I la preocupació ara dels sindicats és que amb la davallada del nombre de vols Aena decideixi tancar a les nits l'aeroport i estipular un horari restringit. “És un peix que es mossega la cua: menys passatgers, menys contractes i més hores tancat”, van dir.