Més viatges amb tot inclòs
Crisi Ha provocat que els gironins hagin incrementat les sortides amb tot inclòs, sobretot els que trien destinacions exòtiques o de platja sorpreses Volen un preu tancat per no gastar més del compte
Els viatges estrella dels gironins han estat les Canàries i les Illes Balears
La crisi està provocant un increment de la contractació dels viatges amb el tot inclòs també entre els gironins, sobretot els que decideixen marxar de viatge a la costa, segons fonts de la majoria d'agències de viatges consultades pel Punt Avui –de Girona, Roses, Blanes, Figueres i Olot–. Les agències coincideixen en què sobretot els clients que marxen a la platja amb la família, si això implica que hi ha nens petits, prefereixen sortir de casa tenint-ho tot lligat i amb un hotel amb el règim de tot inclòs. Volen evitar haver-se de preocupar d'on poden menjar, que els organitzin totes les sortides i no tenir sorpreses al final del viatge pel que fa al cost de les vacances. En general, l'oferta, tot i que pot variar mínimament en funció de l'hotel, engloba en el preu contractat tots els àpats del dia, barra lliure de begudes, alcohòliques o no, i el que va millor a les famílies: activitats lúdiques durant el dia i espectacles nocturns per tenir entretinguts tots els membres de la família. Una comoditat que surt a compte, ja que moltes de les despeses extres que podrien originar-se ja queden incloses en el preu pactat. És per això, per tant, que cada dia més les grans cadenes hoteleres apostin per reduir la diferència econòmica entre el tot inclòs i la mitja pensió; per fer el primer més atractiu. En destinacions exòtiques com la Riviera Maia, la República Dominicana o altres punts del Carib, és obligatori acollir-se al tot inclòs quan s'organitza el viatge.
Els llocs estrella dels gironins de la temporada d'estiu d'aquest any han estat les Illes Balears i les Canàries. “Els gironins decideixen apostar per destinacions més econòmiques abans de sacrificar les seves vacances i no marxar de viatge. També està incrementant, i molt, el nombre de viatges amb creuer, tant pel Mediterrani i les illes gregues com pel Nord d'Europa, perquè combinen el preu tancat –o pràcticament tancat–, i el no tenir preocupacions mentre es fan vacances”.
Els Estats Units, i en concret Nova York i la Costa Oest, amb Los Angeles, San Diego i San Francisco, és el viatge “llunyà” que més agrada als gironins. I per contra, els països àrabs han vist com els seus recents conflictes interns els han passat factura i, per tant, els turistes, com també el gironins, recelen de viatjar-hi per seguretat. Cal destacar que en les principals localitats de la Costa Brava, les agències de viatges s'han especialitzat en el que s'ha anomenat el servei receptiu. Lloret de Mar i Platja d'Aro, per exemple, s'han centrat en els turistes que arriben al nostre país i fan negoci venent-los paquets d'excursions, tours i activitats diverses.
La causa Ryanair
Les agències consultades van coincidir en què Ryanair “va fer molt mal”. Quan l'any 2004 la companyia de baix cost irlandesa va apostar per instal·lar-se a Girona, les agències de viatges van veure com pràcticament deixaven de vendre vols dins Europa.
Els usuaris van aprendre a realitzar els tràmits de compra de vols de manera particular i per internet. I encara que aquest estiu l'aeroport de Vilobí d'Onyar ha vist com la companyia aèria li ha retallat moltes de les destinacions –connexions directes amb Londres, Brussel·les, Bratislava, Roma, Madrid, Göteborg, Oslo i Dublín, entre d'altres– la gent s'ha acostumat als preus d'aquests vols a baix cost. Prefereixen viatjar amb la mateixa companyia i desplaçar-se fins a Barcelona abans de comprar el vol a les agències, perquè el trobaran molt car.
Un 20 per cent menys de viatges
La tendència de viatjar va molt lligada amb el nivell d'ingressos del turista; també la moda i, per què no, també amb la climatologia del país tant d'origen com de destinació. “A Bèlgica aquest estiu no han vist el sol i, per tant, necessitaven sortir com fos cap a un lloc amb sol”, va explicar el vicepresident de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges, Jordi Martí.
Però la necessitat de sortir, combinada amb la crisi, ha provocat que les agències hagin experimentat que els gironins redueixen cada cop més el nombre de dies que viatgen. La mitjana és de 5 o 6 dies en viatges curts, i de 12 a 15 dies, els viatges més llargs.
En aquesta línia, les mateixes agències consultades afirmen que des de fa tres anys els seus ingressos han anat disminuint. Calculen que enguany la demanda de viatges els ha baixat un 20%. No obstant això, es mostren positius amb la temporada, ja que afirmen que el conjunt de l'any aquesta ha estat força millor que la del 2009. I expliquen que el juny ha estat el mes més productiu per a les agències de viatge gironines i operadors turístics.
Pel que fa al sector turístic gironí, la temporada d'aquest estiu ha estat bona, amb ocupacions que a l'agost han ratllat el ple al litoral. Amb vista a aquest setembre, ha començat bé, amb una ocupació que superava el 80%, i ara s'espera l'entrada del turista sènior, “el que té diners per gastar”.
El port de Palamós, segons dades de Ports de la Generalitat, espera la visita de 8.000 passatgers, una xifra que situa el setembre com el millor mes de la temporada 2011. Preveu rebre set escales de creuer. Així, quan finalitzi aquest mes hauran visitat Palamós 32.000 passatgers de creuer, cosa que incrementarà els resultats del sector turístic gironí i continuarà posicionant aquesta activitat com un dels motors econòmics del municipi i del territori. El vaixell de creuer MSC Melody ha estat el primer dels set que faran escala en aquest port gironí.