Empreses

Vins per un tub

Wineintube comercialitza des de terres tarragonines vi i sangria amb un peculiar envasat que manté intactes els sabors i les propietats del licor fins a un mes i mig després d'haver-lo encetat

Als anys noranta, un grup de rock que feia música en català va esbombar una cançó que portava per títol Terra de vents. Es feien dir Sangtraït i van tastar l'èxit perquè, originaris de l'Alt Empordà com eren, de vent en sabien una estona. Al sud del país, a la comarca de l'Alt Camp, en un dels marges del riu Gaià, hi abunden les vinyes que alimenten la DO Tarragona. Aquesta és “Terra de vins”, i la seva gent, ni que sigui per tradició, en vins diuen que hi entenen bastant. Així, no és estrany trobar-hi qui, en la recerca de l'èxit, no està disposat a desaprofitar ni una gota dels coneixements que li dóna el terròs i idea fórmules imaginatives per treure'n el suc.

És el cas de Francesc Padró i de Jaume Duran, dos emprenedors que han llançat al mercat la marca Wineintube, un projecte que aposta per comercialitzar vi i licors en tubs de cartró.

Padró, veí de Bràfim, i el seu soci, natural d'Alió -municipis situats a una desena de quilòmetres de Valls i que entre tots dos no sumen 1.000 habitants-, tenen vincles familiars i professionals amb el món de la vinya i el vi i el 2008, obviant els estralls que ja feia la crisi econòmica, van decidir-se a provar sort amb l'encartronament de vi. El Wineintube és una variació estètica del format bag in box (bossa en capsa) amb què des de fa anys es comercialitzen alguns vins i licors de paladar modest. Com descriuen ells, “el bag in box consisteix en una bossa tancada i hermètica amb una aixeta que compleix les funcions de dosificador i que va introduïda dins una capsa”. L'avantatge d'aquest tipus d'envàs és que optimitza el producte ja que, a mesura que el líquid es va consumint, la bossa es contrau i això evita que el contingut es malmeti en entrar en contacte amb l'aire. Alhora, la capsa de cartró que recobreix la bossa aïlla i protegeix de la llum el producte. Tot plegat possibilita que, un cop encetat, el licor aguanti fins a un mes i mig en bon estat.

Els dos socis de seguida van tenir clar que no serien profetes a la seva terra però que la proposta sí que podia arrelar en països del nord d'Europa. Ho explica Francesc Padró: “És clar que aquí, com a tots els països productors, com poden ser França i Itàlia, la idea del vi en bossa no agrada perquè associem beure vi a destapar una ampolla de vidre. Ens pot el romanticisme”. Però en canvi la idea sí que ha tingut bona acollida sobretot en latituds més fredes: “El nostre principal mercat són els països nòrdics. Suècia, Noruega, Finlàndia o Bèlgica són països que sí que tenen tradició dels formats bag in box.” Duran afegeix que el 70% de la seva producció va destinada a exportació i que el concepte s'escampa. Així, els tubs de licor volen ja també cap al Canadà i països asiàtics com ara la Xina, el Japó i Singapur.

VI COM ESCUMA.

L'evolució i el creixement de l'empresa ha estat constant, ja que els 60.000 euros de facturació amb què van estrenar el primer exercici es van multiplicar l'any passat fins a arribar als 400.000 euros. A Duran no li agrada fer previsions, però el creixement es mantindrà enguany i superarà el mig milió d'euros, ja que al setembre la facturació ja iguala la xifra aconseguida el desembre del 2010. Els bons resultats no els fan abandonar la prudència: “Sovint el que puja de pressa també cau de pressa”, alerta Duran. Però les instal·lacions del viver d'empreses de Valls els van quedar petites tan bon punt “els tubs van començar a tenir volada” i va caldre traslladar-se a una nau a Vila-rodona.

Francesc Padró nega l'associació d'aquest format amb vins de baixa qualitat i, quan se li demana sobre el residu que genera l'envàs en comparació amb la simplicitat d'una ampolla de vidre, destaca que “és reciclable 100%”: “Has de separar el cartró de la part de plàstic i de l'alumini, però, de fet, amb les ampolles també llences el paper de l'etiqueta i l'alumini de la càpsula.”

Vermut al migdia i sangria als Sanfermines

Els vins que comercialitza Wineintube són vins de la DO Tarragona i s'hi poden trobar des de lleugers rosats i blancs fins a negres sortits del menut raïm de pell gruixuda de la varietat merlot o els blavosos i potents derivats dels ceps de syrah. Però la marca dels tubs no se centra només en el vi, ja que adapta el mateix format per comercialitzar altres varietats de begudes amb graduació alcohòlica.

Un exemple n'és el vermut de 15 graus “ideal per a piscolabis”, segons que recull la pàgina web de Wineintube, i un altre exemple n'és la sangria. Jaume Duran apunta que aquest és un producte que “si el tractes bé el pots vendre a tot arreu” per trencar el tòpic de la sangria com a ingredient imprescindible si es busca tenir una bona caparrassa.

Terreny fèrtil per a la seva sangria són les festes dels Sanfermines, a Pamplona, on triomfa (sota la marca Sangria La Fiesta) un envàs de sangria en bossa que emula, amb efectes diferents, el format de les begudes isotòniques adreçades als esportistes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.