JAUME MARTÍNEZ AGUILÓ
CONSELLER DELEGAT DE COMEXI GROUP
“Tenim la flor i nata dels treballadors”
“Aquesta és una empresa financerament molt sòlida”
Per l'any 2011 preveiem uns 110 milions d'euros de facturació”
Comexi ja mira cap a l'Índia
Jaume Martínez és des del setembre passat el nou conseller delegat de Comexi Goup. Per primera vegada, un professional aliè a la família Xifra ocupa aquest càrrec en una empresa que exporta el seu lideratge mundial des de Riudellots de la Selva. Martínez es fa acompanyar en aquesta entrevista per dos membres de l'equip directiu, Jordi Sahun i Albert Negre, amb l'objectiu de destacar la importància de la feina en equip per consolidar i projectar encara més aquesta firma.
Comexi és un exemple d'empresa que ha superat més bé la crisi. Quines són les claus per aconseguir-ho? L'exportació?
L'exportació, en part. Però realment per a Comexi no és un fet diferencial, perquè ja exportava moltíssim abans de la crisi. També hi ha els projectes d'innovació, però sobretot, el que importa és que aquesta és una empresa financerament molt sòlida i que, per tant, estava preparada financerament per suportar la crisi. Comexi té 56 anys d'experiència, és una empresa familiar en què bona part dels beneficis s'han reinvertit i dóna una solidesa financera capaç de suportar un sotrac. A part de tot això, hem de dir que la nostra maquinària de l'envàs flexible es basa en productes alimentaris de gran consum i aquest és un mercat que en èpoques de crisi té un comportament una mica anticíclic. En èpoques de crisi, la gent va més al supermercat a comprar coses envasades i augmenta el consum d'aquest producte. Sí que vam passar una crisi deguda, sobretot, a la part financera de la crisi, mentre no hi havia crèdit.
Quins productes fan les seves màquines?
Fem tota la maquinària que, finalment, fabricarà els envasos flexibles; per exemple, una bossa de patates fregides, l'embalatge del cafè, un paquet d'aigües... Aquests envasos que es troben als supermercats són els que fan les nostres màquines.
Quina facturació preveuen per l'any 2011?
Uns 110 milions d'euros.
Com s'explica que una empresa de Girona es converteixi en líder mundial en aquest sector?
Aquesta empresa va començar treballant per a la indústria paperera que hi havia per aquí i quan hi va haver el gran boom del plàstic havíem d'aprofitar-ho per adaptar o crear màquines per imprimir aquest plàstic o fer embalatge. A partir d'aquí, tot l'esperit d'aplicar innovacions quan hi ha hagut un canvi tecnològic desenvolupat per Comexi és el que ha donat un avantatge sobre els competidors. Això, lligat al gran equip humà, 460 treballadors, un percentatge molt alt dels quals són enginyers, titulats superiors... Utilitzem maquinària que és alta tecnologia, parlem de precisió de micres –una mil·lèsima de mil·límetre– a l'hora de fer una peça...Tenim la flor i nata dels treballadors. Aquest equip humà, el coneixement de l'empresa i la capacitat de crear fan que puguem oferir un producte que ens posa en una situació d'avantatge.
Hi ha peces de la maquinària que les fabriqueu vosaltres.
El nostre procés és molt integrat. Comencem des del procés de fondre el ferro per fer la peça en brut i a partir d'aquí mecanitzar-lo, amb un mecanitzat d'altíssima precisió. Realment l'arquitectura de la màquina és una arquitectura amb molta precisió. Estem parlant de tecnologia punta d'àmbit mundial respecte a unes màquines que impressionen. Les màquines més grosses s'han de muntar totes, s'han de provar, el client ve d'on sigui un cop acabada a fer-ne l'acceptació, a veure que funciona com estava previst; llavors es desmunta, es posa en contenidors i s'envia a Sud-àfrica, a la Xina, a Sud-amèrica, a Europa... En el país de destí, es torna a muntar, i a posar en marxa, i a partir d'aquí es fa l'acceptació final.
En quins països treballeu
més?
L'Amèrica Llatina és el mercat més gran, però avui dia s'està obrint molt tota l'Europa de l'Est, especialment Rússia. També estem ben posicionats al nord d'Àfrica, però avui dia la situació política fa que no sigui un bon mercat. A l'Àsia tenim molt d'èxit, però és un mercat molt petit. Mantenim el lideratge allà, però dins d'un volum molt petit. A l'Índia tenim una aliança amb un fabricant que ens produeix unes màquines sota llicència nostra i estem en un projecte per arribar a un nivell de partenariat més alt, ja que actualment és una pura aliança. Segurament en els pròxims temps tindrem alguna notícia en aquest sentit.