Finques Amat passa de llarg de la crisi i creix amb la compra d'Inogar
La firma familiar va ampliar la plantilla el 2011 i no descarta noves operacions corporatives
No són anys fàcils, però Finques Amat ha sabut resistir la forta crisi del sector amb escreix. De fet, mentre la majoria de les firmes immobiliàries han reduït estructures i mida o senzillament han abaixat la persiana, aquesta empresa familiar amb seu a Sant Just Desvern ha portat al màxim allò que de les crisis també sorgeixen oportunitats.
La darrera ha estat la compra de l'agència immobiliària Inogar, de Sant Cugat del Vallès, especialitzada en l'administració de finques, a la qual ha destinat 280.000 euros. “Sempre havíem tingut l'objectiu de poder tenir una oficina al centre de Sant Cugat que completés la presència que ja tenim a Valldoreix, i amb aquesta adquisició ho hem fet possible”, explica Immaculada Amat. Ella i la seva germana Joana porten les regnes de l'empresa fundada l'any 1948 pel seu pare, Joan Amat.
La incorporació d'Inogar pot, però, no ser la darrera operació corporativa que tanqui Amat, ja que Immaculada Amat manifesta: “Ara tenim una altra firma de Barcelona que s'ha posat en contacte amb nosaltres perquè la comprem.” Amat declara que no hi ha ànsies per créixer amb compres i que ara sobretot “toca consolidar”, però alhora reconeix que “avui dia, si no tens un volum important, és molt difícil sobreviure perquè els marges s'han reduït molt”.
Si la iniciativa arrela, Amat podria ampliar la seva presència a la capital catalana, on tot just fa un any va inaugurar oficina, amb una inversió de 200.000 euros. Al capdavant s'hi va situar la tercera generació de la família, Guifré Homedes Amat. El balanç d'aquest primer any ha estat molt positiu a pesar del mal moment del sector i de l'economia en general. “L'aposta era difícil, però hem triplicat els objectius de comercialització que ens havíem marcat”, destaca Homedes.
REFORÇAR ELS EQUIPS.
I ha estat precisament aquesta àrea de negoci el que ha permès impulsar amb força l'activitat de l'oficina de Barcelona. En concret, Amat va assumir la comercialització en exclusiva de la promoció Illa de Mar propietat de Solvia (Banc Sabadell), de la qual ja ha venut més d'un terç per valor de 25 milions d'euros. A més, des de l'octubre passat, Amat també és el responsable de la comercialització de la promoció de Catalunya Caixa situada a la zona alta de Barcelona, a la Via Augusta amb Muntaner.
“Ara és sobretot d'aquests concursos d'entitats financeres que ens està venint el creixement, i a més tens l'avantatge que els bancs sí que concedeixen hipoteques per als compradors de les seves promocions, amb la qual cosa són poques les operacions que es tiren enrere per manca de finançament”, destaquen mare i fill. L'altre mercat, diuen, “encara està aturat”.
Per això ara l'activitat de la firma es concentra especialment en Barcelona, una ciutat que segons Amat “ja té escassetat de producte”. Amb tot, aquests primers dos mesos de l'any han estat fluixos i per això l'empresa espera que el 2012 sigui encara un any dur. De res servirà, diu Amat, el rescat de les desgravacions fiscals a la compra d'habitatges feta pel govern del Partit Popular.
En aquest context és la demanda estrangera la que està animant les vendes de la firma. En concret, prop del 80% de les vendes que s'han tancat a promocions com la d'Illa de Mar han anat a parar a mans de compradors forans, i molt especialment de russos. “No només vénen animats per fer una inversió, sinó que ens estem trobant que en molts casos vénen per viure-hi”, explica Immaculada Amat. Conscients del filó d'aquest mercat en auge, l'empresa familiar ha tancat acords amb agents immobiliaris russos que els permetran captar nova demanda provinent de Rússia. A més, la firma també compta amb acords amb agents d'altres països europeus i dels Estats Units.
Una altra àrea de negoci que creix és la d'administració de finques i la gestió de comunitats de propietaris, una activitat on l'augment de la morositat ha generat noves problemàtiques. “Tot i això estem contents perquè no estem registrant un creixement destacat dels casos de desnonament”, diu Amat.
Per contra, l'àrea de comercialització de productes terciaris i industrials camina a un ritme molt més lent. “Tot està parat, no hi ha demanda”, explica.
En qualsevol cas, la bona marxa de l'oficina de Barcelona va impulsar la facturació d'Amat fins als 3,3 milions d'euros el 2011, un 5,12% més que l'any anterior.
A la caça de l'inversor estranger
El 2012 serà un any “dolent”, avança Immaculada Amat. Però si hi ha un factor que pot salvar l'exercici i fins i tot anotar cert creixement a les vendes, aquest és la demanda dels inversors estrangers. Aquests, diu Amat, han tornat amb interès a la ciutat de Barcelona. “Han estat dos o tres anys retirats perquè aquí no es movia res, però ara l'atractiu de la ciutat els ha tornat a enganxar. La marca Barcelona és molt potent”, destaca.
No només el bon clima atreu jubilats europeus i americans amb ganes d'un retir daurat, sinó que, a pesar de la crisi i la caiguda de preus, el sector immobiliari, diu Amat, “encara pot ser una bona inversió, sobretot si es compara amb les alternatives d'una inversió financera”.
Per això la firma ha reforçat la plantilla de la seva oficina de Barcelona, que tot just va obrir el gener de l'any passat.