TRANSPORTS
Serveis mínims per a menys de la meitat de passatgers
El metro suma en hora punta 35.000 usuaris més que
en la vaga del 2010
Els busos interurbans i l'Aerobús, sense servei al matí
Els serveis mínims del transport públic van absorbir de sobres els usuaris que els van utilitzar durant el dia de vaga. Amb una oferta superior a la de la vaga del 2010 –33% de serveis en hora punta respecte del 25% de fa dos anys–, els passatgers es van moure amb fluïdesa per parades, estacions i combois tenint en compte que més de la meitat dels usuaris d'un dia feiner normal es van quedar a casa. Almenys aquesta és la impressió que fan les dades sobre utilització que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recollia a l'hora punta del matí. Pel metro de Barcelona es van moure entre quarts de set i quarts de nou del matí d'ahir 150.000 persones, fins a un 30% més que durant la vaga del 2010, però moltes menys de les 350.000 que ho fan habitualment. Renfe confirmava la baixa afluència de passatgers atenent precisament a la fluïdesa amb què es van poder moure les persones en trens i estacions en plena hora punta.
Els serveis mínims es van complir majoritàriament, amb interferències inicials de piquets o sabotatges. Les més importants van tenir lloc als busos de Barcelona, 46 dels quals van patir danys, des de trencament de vidres i punxada de rodes fins a simples pintades. La sortida dels combois de les cotxeres de Ponent, a l'Hospitalet de Llobregat, va ser l'única que va ser objecte de retards pel bloqueig de la porta. La circulació, però, sí que va ser irregular en alguns moments pels talls de trànsit que es van produir en diversos punts de la ciutat al llarg del dia. L'excepció van ser els autobusos urbans i interurbans del Barcelonès Nord i el Baix Llobregat, on Tusgsal i Baixbús van decidir no fer sortir al matí cap comboi pel bloqueig de piquets a les cotxeres amb crema de pneumàtics. Això va suposar que cap de les més de 70 línies de bus que operen a la primera corona metropolitana complissin els mínims previstos a primera hora tot i que 27 del Baix Llobregat sí que ho van fer a l'hora punta de la tarda. Tampoc cap dels 23 busos que uneixen el centre de Barcelona amb l'aeroport van operar tenint en compte el bloqueig de les cotxeres de Tusgsal, propietària del servei de l'Aerobús. Els turistes havien d'agafar el taxi com a alternativa i molts s'agrupaven per compartir la despesa del viatge fins a les terminals del Prat.
A Rodalies de Catalunya, un piquet a l'estació de França de Barcelona va retardar gairebé una hora la sortida de dos regionals cap a Tortosa i Móra la Nova, i la crema de pneumàtics a les vies va causar retards en un parell de trens amb destinació a Puigcerdà i a l'aeroport del Prat.
El metro va complir els serveis amb intervals de pas dels trens d'entre nou i dotze minuts, si bé tres estacions –Zona Universitària, Cornellà Centre i Can Boixeres– van obrir portes amb retard per sabotatges als accessos. També per actes vandàlics a Llacuna i Bogatell (L4) va estar aturada un quart d'hora. Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) no destacava interrupcions importants més enllà de dos trens pintats frontalment a la Floresta.
A l'aeroport del Prat es van cancel·lar, fins a les vuit del vespre, 144 vols i n'hi havia 609 de programats durant tot el dia. A les vuit havien aterrat 164 avions i se n'havien enlairat 191. Pel que fa a Reus, hi havia sis vols previstos, dels quals dos es van cancel·lar. Vueling va ser la companyia que va registrar més cancel·lacions, perquè, segons fonts d'Aena, és la línia aèria que té més presència a l'aeroport. Això es va traduir en una llarga cua al taulell de Vueling, en què els passatgers intentaven trobar una solució a la suspensió del seu vol. Una passatgera explicava que havia comprat el seu bitllet a través d'un cercador de viatges per internet i que de manera directa no havia rebut cap notificació de la cancel·lació. “Em vaig informar i vaig saber que els vols es cancel·laven. Vueling m'ha ofert un canvi per al vol de demà, però no pas cap hotel; així que miraré si puc comprar un bitllet en una altra companyia per avui mateix”, explicava.
Un altre passatger, afectat en aquest cas per una cancel·lació d'Iberia, lamentava no haver rebut cap avís i es queixava que la vaga coincidís amb un saló tan important com Alimentaria. “És frustrant no poder volar després d'haver planejat un viatge de negocis durant una setmana per tot Europa”, es va queixar aquest viatger mexicà.