Liderou entra en el segment dels productes precuinats
De moment arriba només al sector de l'hostaleria, però a mitjà termini preveu que també es pugui trobar a supermercats i botigues
La firma ven més de 100 milions d'ous cada any
L'empresa Liderou, amb seu a Maià de Montcal, que ven anualment més de 100 milions d'ous, ha entrat des de fa poques setmanes en el segment dels precuinats. De moment, els seus plats –truites, remenats, ous al plat i ous durs– només es venen en el sector de l'hostaleria, però la intenció de la firma és arribar, a mitjà termini, als lineals dels supermercats i botigues. L'empresa gironina, que va presentar els nous productes a la Fira Alimentària de Barcelona, ha iniciat el projecte conjuntament amb la marca francesa Vipac. “Cada vegada més, les cuines no només d'hotels i restaurants, sinó també de col·legis, procuren tenir a mà productes que els solucionin més la vida; i aquí és on entrem nosaltres”, va assegurar ahir el gerent de l'empresa, Josep Maria Vidal.
Liderou es va crear el 1995. La seu central ocupa una superfície de 23 hectàrees en terrenys de Maià de Montcal. Aquí l'empresa té el seu centre de processament d'ous i també sis naus amb gallines ponedores. A més d'aquesta, però, la firma gironina també disposa d'altres granges arreu de la demarcació: a Argelaguer, Santa Coloma de Farners i Banyoles. “Produïm tants ous que, si els poséssim en filera, podríem arribar des d'aquí fins a Moscou i tornar”, va comentar Vidal.
La majoria de la producció es ven sota quatre marques: Liderou, Matines (destinada a l'Estat), Salt Dalmau i Can Tarrats (marca exclusiva per a ous ecològics) que o bé es venen en supermercats o botigues de poble o, sobretot durant la temporada d'estiu, en hotels, càmpings i restaurants.
Liderou ven un 80% de la producció arreu de Catalunya i el 20% restant es reparteix a parts iguals entre la resta de l'Estat i els mercats exteriors. Entre els països als quals s'exporta hi ha Itàlia, França i Andorra. De moment l'empresa no té la intenció d'ampliar les exportacions, ja que es vol centrar en el mercat de proximitat, “sobretot perquè la normativa de benestar animal ens ha suposat reduir la producció”.
LA XIFRA
Amplien un 30% les instal·lacions
L'adaptació a la nova normativa de benestar animal, que va entrar en vigor al gener, ha fet que Liderou hagi reduït temporalment el nombre de gallines ponedores perquè la llei estableix que els animals han de disposar de més espai. Segons Vidal, l'adaptació a la nova llei representa una inversió de milions, perquè suposa gastar-se “uns 10 euros de mitjana per gallina”. Com que la reducció del nombre de gallines ponedores també ha provocat una reducció de la producció, l'empresa ha decidit ampliar les instal·lacions un 30% aixecant dues noves naus amb la intenció de recuperar en dos anys la xifra d'animals i de producció que tenien el 2011. La construcció de les dues naus estarà enllestida aquest any.
L'adaptació a la normativa ha fet que l'empresa hagi decidit “reduir de manera substancial la producció d'ous en gàbia i incrementar els que vénen de gallines criades a l'exterior, perquè concentrin el 70% de les vendes”. Vidal va assegurar que l'empresa canviarà l'embalatge dels ous frescos per ressaltar que les gallines es crien a l'aire lliure.