Negocis amb visió social
La cooperativa L'Olivera es va fundar per donar feina a persones amb discapacitat
La cooperativa L'Olivera es va fundar als anys setanta amb un objectiu clar: no fer distincions entre persones i muntar un projecte que donés feina a gent amb algun tipus de discapacitat psíquica o trastorn mental. Als anys setanta un grup de persones de Barcelona es van establir a Vallbona de les Monges (Urgell), una zona rural llavors en regressió, i el 1975 van comprar dues finques petites de conreu de secà per començar a treballar. “Va ser difícil, anàvem provant sobre la marxa i costava conrear els terrenys”, recorda Carles de Ahumada, director de L'Olivera. Als vuitanta van plantar la primera vinya i més endavant van crear el primer celler. Els emprenedors van aprofitar la tradició vitivinícola de la zona per fer un producte ecològic “de qualitat i amb valor afegit”, continua el director de L'Olivera. Des de llavors la cooperativa ha anat creixent i actualment està formada per 40 persones. El projecte té 20 hectàrees de vinya i 20 més d'oliveres, malgrat que d'on prové la majoria d'ingressos és de les varietats de vi que comercialitza. “El nostre és un projecte que potencia la funció social de l'agricultura. L'objectiu és atendre persones amb problemàtiques i reforçar les seves capacitats”, afirma De Ahumada. L'Olivera disposa d'un servei de teràpia ocupacional i també d'una llar-residència amb capacitat per a 16 persones.
A Europa hi ha uns 6.000 projectes com L'Olivera i l'objectiu de la cooperativa és en un futur poder treballar en xarxa. Davant la retallada en el pressupost d'ajudes públiques per a la inserció laboral de les persones amb discapacitat, L'Olivera està elaborant un pla de negoci a deu anys vista per augmentar l'exportació, incrementar les vendes un 10%, diversificar la seva activitat cap a altres vies, com l'enoturisme, i ampliar la seva gamma de productes. La cooperativa està registrada com a centre especial de treball (CET) i té un pressupost d'1,1 milions d'euros.
Negocis amb visió social