Empreses

Maverick automatitza i amplia la planta d'Ulldecona

Té quasi a punt una planta bufadora d'ampolles de plàstic en què caldrà contractar personal i també construirà un magatzem robotitzat amb una capacitat de 22.000 palets

Estalviarà costos i contaminació del trasllat de les ampolles que contenen sabó
L'empresa descarta que l'automatització de tasques suposi acomiadaments

Des de ser un modest negoci de pals de fregar, baietes i fregalls creat per dos banquers amb ganes d'entretenir-se a la tarda, fins a esdevenir una empresa líder en el segment d'articles de neteja de la llar i la higiene íntima, el salt que al grup Maverick-Ubesol han fet ha estat d'alçada, sobretot en l'última dècada ja que, d'ençà del 2001, ha passat de tenir 50 treballadors a una plantilla tretze vegades superior: 683 empleats.

Ubesol és una empresa d'origen valencià (concretament de la Vall d'Albaida, una zona amb una forta tradició tèxtil) però deu bona part del creixement a la firma catalana Maverick, centrada en la cosmètica i en els articles d'higiene personal. Ubesol va adquirir Maverick (amb arrels al Maresme però establerta a Ulldecona) l'any 2006, i des de llavors, l'aliança ha permès fer un creixement constant que ha fet que arribin a facturar prop d'uns 200 milions d'euros anuals treballant exclusivament per a la cadena comercial Mercadona.

A TERRES DE L'EBRE.

La planta del polígon de Valldepins, a Ulldecona, és la més moderna que té el grup i on fabrica la majoria dels productes de la línia íntima (xampús, sabons, gels, cremes hidratants, ceres depilatòries, escumes i desodorants). La producció de la planta d'Ulldecona és semblant en la línia de productes (notablement superior en quantitats i ritme productiu) a la que es fa a Suquinsa, l'última adquisició feta pel grup.

La planta de Suquinsa és a la Comunitat de Madrid i és pràcticament veïna de l'empresa proveïdora de les ampolles de plàstic que necessiten a Maverick-Ubesol per embotellar els seus productes. Això vol dir que, en el cas del gènere que es fabrica a Suquinsa, tot queda en un radi quilomètric molt ajustat però que, per embotellar –és el cas que es produeix a les Terres de l'Ebre– cal acumular un bon grapat de quilòmetres. O, millor dit, calia acumular-los perquè a la planta de Maverick a Ulldecona s'està enllestint la construcció d'una nau que incorporarà quatre línies de bufatge d'ampolles de plàstic.

“És que estem movent aire inútilment” diu David Sánchez, director de comunicació i desenvolupament de la companyia. En qüestió de mesos, la planta de bufar plàstic estarà acabada, després d'una inversió de 7,2 milions d'euros, i tindrà la capacitat d'inflar 100 milions d'ampolles cada any. Les quatre línies de producció (per les quals caldrà contractar almenys 7 persones) inflaran els cilindres plàstics que arribin del proveïdor. David Sánchez explica que “suposarà un estalvi extraordinari en costos de combustible i en contaminació”.

OPTIMITZAR EL VIATGE.

En certa manera, però, el viatge d'arribada del plàstic no s'estalvia perquè la nova planta no en fabrica, sinó que el que fa és bufar el petit cilindre (d'uns dotze centímetres de llarg) que li envia el proveïdor: “No és el mateix moure un cilindre que moure ampolles buides. Cada viatge s'aprofita molt més”, justifica Sánchez.

Però els plans que la companyia té per a la planta tarragonina no s'acaben pas aquí sinó que, amb vista al 2013, ja estan estudiant la construcció d'un magatzem robotitzat amb una capacitat de 22.000 palets.

La mecanització de les tasques d'emmagatzematge i de preparació de les comandes no amenaçarà de destruir llocs de treball? “No, de cap manera. La nostra manera de treballar ha anat evolucionant, cada cop més cap a la mecanització però sense fer perdre llocs de treball. Només has de donar un cop d'ull a les dades. Abans un treballador estava fent les funcions que fa la màquina, és cert. Però amb la mecanització d'aquella funció, el lloc de treball no es perd sinó que el treballador passa a dedicar-se a fer tasques de supervisió, i a controlar que la màquina treballi degudament i sense errors.”

SOCIS.

Avançar conjuntament amb Mercadona ha ajudat l'empresa a créixer “perquè tenim interessos comuns”. Pel que fa al bon ritme de penetració en el mercat d'uns productes que, en ocasions, s'han estigmatitzat amb el concepte “marca blanca”, David Sánchez explica que “finalment, del que es tracta és de donar qualitat. I nosaltres, de qualitat, en donem tanta o més que les marques més famoses del mercat”. Explica que “el que passa és que el consumidor cada vegada té més clar que no està disposat a pagar per alguna cosa que no li aporti valor”. A manera d'exemple ens ho explica amb la pregunta: “Tu vols pagar més per aquell xampú perquè l'anuncia una determinada model?”, i sentencia que “quan ens proven, ens continuen comprant”.

És per aquest grau de satisfacció del consumidor final que David Sánchez considera que el grup no ha de témer que quan tornin els temps de bonança -que tard o d'hora tornaran- els clients puguin fer el salt cap a les marques que es promocionen amb un signe més elitista o més diferenciador “No, no ho crec. Amb aquesta crisi aprendrem dels excessos.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.