Empreses

Ofertix, venda d'estocs amb gestió familiar

L'empresa de Sant Just Desvern registra un creixement espectacular des que el 2005 un dels fundadors de Privalia va decidir volar pel seu compte tancant la porta a inversors externs

Antonio Alcántara està orgullós d'haver invertit 50.000 euros en la creació de la plataforma de comerç en línia Ofertix, dedicada a la venda d'estocs de moda, cosmètica i oci, i d'haver facturat l'any passat 25 milions d'euros. I ho ha fet sense tenir crèdits amb el banc, controlant personalment l'empresa i evitant l'entrada d'inversors externs, i amb un edifici propi a Sant Just Desvern on treballen els 120 empleats que té l'empresa i que està preparat perquè hi treballin 270 persones. El secret de l'èxit és, segons Alcántara, viure per a l'empresa i dedicar-hi si cal divuit hores al dia. "Quan arriba el primer treballador jo ja sóc al despatx, i quan marxa l'últim encara sóc aquí", assegura. També és clau el fet de conèixer el sector del comerç electrònic des dels inicis, ja que es podria dir que Alcántara el va desenvolupar a l'Estat, quan la venda en línia estava a les beceroles i poca gent s'atrevia a teclejar el número de la targeta a internet.

Alcántara va ser un dels fundadors de Privalia, un dels gegants de la venda d'estocs per internet. Recorda l'odissea d'inventar un negoci que no existia llavors a l'Estat espanyol i que tenia com a referència la companyia francesa Vente Privée. "Ens van cridar l'atenció els resultats, ja que el 2005 van facturar 150 milions d'euros. Vam preguntar a la gent del nostre entorn si s'animaria a comprar moda per internet i tothom ens deia que estàvem bojos, que ningú compraria roba sense emprovar-se-la. Tanta negativa ens va animar", diu. Els inicis van ser durs per la falta de referents, i els cinc socis que van crear Privalia s'ho van haver d'inventar tot, des de la manera de fer les fotos del catàleg fins a la distribució. "Vam veure que subcontractar-ho tot feia el negoci inviable. Només es poden subcontractar les empreses de repartiment a domicili." També va costar convèncer les marques de roba que els cedissin el seu estoc per vendre'l en línia, ja que les empreses tenien els seus canals de distribució. El 2005 encara no hi havia crisi ni pressa per desfer-se dels productes que sobraven. Entre el 2006 i el 2008 això va canviar perquè la crisi ja es va notar en el sector tèxtil i començava a arrelar entre els consumidors el concepte d'outlet.

Privalia va triomfar entre els compradors però el 2007 Alcántara va decidir desfer-se de les seves accions i va emprendre el negoci d'Ofertix en solitari. Defensa que és un model diferent del de l'anterior empresa: "Un 95% de Privalia es va vendre a diferents inversors i empreses de capital risc, i jo prefereixo un model familiar gestionat directament per mi." Tan personalista és la gestió d'Ofertix que l'empresa no té departament de recursos humans. "Jo entrevisto tots els candidats", assenyala, tot afirmant orgullós que és capaç de "treure el millor de cada persona".

Els 50.000 euros inicials es van convertir en una facturació de dos milions el 2008, vuit milions el 2009, 24 milions el 2010 i 25 milions el 2011. L'empresa espera tancar el 2012 amb la mateixa xifra de l'any passat. I és que Ofertix no és aliena a la crisi, ja que el creixement s'ha estancat. "Esperem que la crisi acabi per tornar a créixer", diu el director general. Per quan això passi, la seu de 9.000 metres quadrats que l'empresa va inaugurar el març del 2011 està preparada per albergar 270 treballadors.

Tres milions de persones es passegen cada dia pel web d'Ofertix, i rastregen entre les ofertes de marques de roba, cosmètics, perfums, propostes d'oci i petits electrodomèstics. La mitjana del descompte en el preu és, segons Alcántara, del 60%. "Mai per sota del 50%", afirma. A l'any es fan 1.500 campanyes. És a dir, 1.500 empreses ofereixen els seus productes als internautes, fet que de retruc els dóna una valuosa publicitat. El preu a què s'ofereixen els productes es pacta entre Ofertix i l'empresa en qüestió, depenent de la quantitat d'estoc que es vulgui posar a la venda. "Detectem quanta gent està disposada a pagar per aquell producte", assenyala el director general. Ofertix guanya per la gestió i el venedor, per treure's de sobre uns excedents que d'una altra manera estarien acumulant pols en un magatzem. A Ofertix fotografien models amb la roba i ofereixen un mínim de cinc peces per talla i color. És la quantitat mínima perquè surti a compte penjar la peça al web i per no generar frustració en el comprador. Els productes estan a la venda entre tres i cinc dies, i tant el preu del transport com el termini d'entrega, de 12 dies, són, segons Alcántara, més competitius que els d'altres plataformes de venda per internet.

Els últims temps Ofertix ha diversificat amb la venda de paquets d'oci i escapades i petits electrodomèstics. La voluntat del seu fundador és seguir creixent tot diversificant, i en aquest sentit han començat a gestionar plataformes de venda en línia d'altres empreses, com ara d'El Corte Inglés, i a vendre productes de qualitat al seu preu real.

Antonio Alcántara és el fundador i director general d'Ofertix, una empresa que disposa de deu departaments i cent vint treballadors. El portal de venda en línia només externalitza el repartiment dels productes als clients.
Facturació
25 M€
Treballadors
120
Any de fundació
2007

Roba a preu real, l'última tendència

r.m.b.

Pot semblar un contrasentit, però les últimes novetats d'Ofertix consisteixen a vendre roba al seu preu real. L'empresa va crear el març passat Nice&Crazy, una plataforma que agrupa les millors marques de moda però sense descompte. L'avantatge és que el comprador pot trobar productes que no solen ser a les botigues. A més, no tothom té a prop botigues ben dotades. Però aquesta és una tendència nova als portals de comerç electrònic que el creador d'Ofertix confia que es consolidi d'aquí a tres o quatre anys. Una part dels productes de Nice&Crazy es poden comprar, físicament i al moment, a la botiga de mil metres quadrats que Ofertix té a la seu de Sant Just Desvern, que només obre els dissabtes i on es combina productes sense descompte amb l'outlet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.