Empreses

Tovallons de luxe per a clients de cinc estrelles

L'empresa Eurtex, dedicada al tèxtil de gamma alta, està en procés d'expansió al mercat emergent del sud-est asiàtic. Aquest any exportarà gairebé el 70% de la seva producció

Tenen una oficina a Dubai i estan ultimant detalls per obrir-ne una a Singapur

Mozah bint Nasser, esposa de l'emir de Qatar, l'any passat va escollir personalment les estovalles i els tovallons del nou projecte de Qatar Foundation, el Centre de Convencions Nacional de Qatar. Les estovalles de les taules VIP estan fetes amb lli europeu i fabricades a Sant Fruitós de Bages, ja que l'empresa bagenca Eurtex s'ha convertit en la seva proveïdora exclusiva de roba per a banquets. Clients com aquest i encàrrecs com el d'un hotel de la cadena Mandarin Oriental, propietat de la companyia aèria Catai, a Guangzhou (Xina), és el que fa pensar a Eurtex que el sud-est asiàtic és un mercat per explorar. “Són economies emergents molt potents on es valora molt la qualitat i el disseny, el producte no només de marca europea sinó fabricat a Europa”, diu Joan Cuadrench, CEO d'Eurtex.

D'indústries tèxtils com Eurtex a Catalunya en queden molt poques o cap. És una empresa vertical que compra el fil, el converteix en teixit i ven la peça acabada. A diferència del procés de deslocalització que han viscut moltes empreses (sobretot del seu sector), tot el procés de fabricació –des del disseny fins a les proves de resistència del teixit– es fa a les instal·lacions d'aquesta firma bagenca. Aquesta decisió la van prendre després que els anys 2005 i 2006 Eurtex fes una intensiva incursió a la Xina buscant un soci. “Amb aquella experiència vam arribar a la conclusió que si volíem defensar el producte amb uns mínims de qualitat, servei i valor afegit no podíem marxar i fabricar-ho a Àsia.” I afegeix Cuadrench: “Avui Eurtex no ven res que no hagi fabricat. Quan el repte és atendre les necessitats d'uns clients l'exigència dels quals quant a qualitat i servei és tan gran, això implica controlar una gran quantitat d'elements de manera exhaustiva i precisa. I això no és possible si no tens la teva pròpia manufactura.”

UN MILIÓ DE METRES.

Eurtex, dedicada a la confecció de peces tèxtils de gamma alta per a bany, taula i llit, té entre la seva clientela hotels i restaurants de luxe, spas, vaixells i línies aèries i ferroviàries. “És un producte molt exigent en l'aspecte creatiu però també tècnic, perquè no s'utilitza a casa i un cop cada mes, sinó a diari i en un hotel que potser té 200 habitacions”, diu el CEO d'Eurtex.

Aquesta empresa fabrica al voltant d'un milió de metres de teixit a l'any, una xifra difícil de traduir en peça confeccionada perquè fan des de llençols fins a tovallons. Aquest any preveuen que el volum de vendes augmentarà entre un 5% i un 7% respecte al del 2011, any que va marcar un punt d'inflexió pel que fa a les exportacions, després que el 2009 i el 2010 tinguessin una davallada de vendes a àmbit nacional. Eurtex factura entre 4 i 4,5 milions d'euros anuals. “Facturació –destaca Cuadrench– feta només amb producte de marca Eurtex, perquè no fabriquem per a tercers.”

L'empresa no s'ha mogut del polígon industrial Pla de Santa Anna de Sant Fruitós de Bages, però des de fa nou mesos està en procés de trasllat a unes noves instal·lacions de 4.000 m², multiplicant així per quatre l'espai disponible que tenien abans. Si bé el procés de tissatge avui està molt mecanitzat, la confecció és una altra cosa. “El tallar s'ha pogut automatitzar bastant, però el cosir encara s'ha de fer peça per peça.” Dels 30 treballadors que té Eurtex, el gros principal de mà d'obra es concentra en aquesta secció (torns diürns i nocturn i, si cal, de cap de setmana), a més de la de disseny i la comercial, amb un equip de cinc persones.

Presència a l'exterior.

Prop del 70% de vendes d'Eurtex són internacionals. Del 30% restant, un 25% es fa a Catalunya i només un 5% a l'Estat espanyol. “Des que vam començar a funcionar aquí el 1998 sempre vam tenir una vocació exportadora”, comenta Cuadrench. A finals dels noranta, creient que el seu producte era estacional –vinculat al turisme d'estiu i platja– van començar a cercar mercats en països on fos estiu quan aquí era hivern. “Vam estar tres anys viatjant força per Llatinoamèrica i no ens va anar malament.” Però amb el temps es van adonar que l'estacionalitat no funcionava ben bé com s'havien imaginat. Amb tot, el 1998 van començar amb una exportació del 2% o 3%, percentatge que de mica en mica va anar augmentant i durant uns quants anys es va situar entre el 10% i el 15%. En els últims tres anys, en canvi, a causa també del descens de vendes al mercat nacional, les exportacions s'han arribat a multiplicar per tres i per quatre.

A finals de l'any passat van començar les gestions per obrir una oficina pròpia a Dubai, on tenen una persona en plantilla treballant i on Cuadrench viatja mensualment. A Singapur, on també tenen oficina des del maig passat, estan en tràmits per iniciar un projecte semblant que es posarà en marxa amb vista a l'any que ve. Un grup de dues o tres persones d'Eurtex, a més, es desplaça al país que faci falta, ja sigui per qüestions de disseny (si cal, personalitzat), de participació en projectes d'obertura d'hotels, de logística, etcètera. Fins ara Eurtex ha servit a empreses de països com Mèxic, Panamà, Hong Kong, Xipre, Barcelona (hotel Mandarin Oriental).... En aquest moment, el principal país competidor d'Eurtex és Itàlia.

matèria primera.

Cotó i lli són les dues primeres matèries principals amb què treballen a Eurtex. El fil de cotó el compren, per requeriments tècnics, a Egipte. “És un fil que ens dóna la llargada de fibra ideal per a l'aplicació i utilització que nosaltres volem, ja que el nostre teixit ha de tenir una tenacitat i durabilitat molt contrastades.” Característiques que s'analitzen, gràcies a la inversió en R+D que han fet, en dos laboratoris (físic i químic). El fil de lli, en canvi, el compren a Europa, on els estàndards de qualitat són molt superiors respecte al lli de procedència xinesa, per exemple. A vegades també utilitzen cotó i lli barrejat amb polièster.

Tot i que Eurtex va fundar-se el 1998, els orígens vinculats al tèxtil de la família es remunten a 120 anys enrere. El besavi de Cuadrench tenia una fàbrica de sacs al Clot de Barcelona, l'avi venia a merceries de tot Catalunya i el pare es va dedicar a les fibres per a aplicacions més tècniques, com les tapisseries per a automòbil.

Fact

Eurtex és de les poques empreses tèxtils catalanes que han decidit fer una aposta inversa a la tendència dels últims anys: en comptes d'optar per la deslocalització ha decidit fer tot el procés manufacturer a Catalunya, des del disseny fins a les proves de qualitat. Així també garanteix que els seus productes s'han fet d'acord amb uns estàndards de preservació mediambiental i amb unes condicions de treball dignes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.