Empreses

Neules ecològiques i per a celíacs

Neules Sant Tirs, de Puig-reig, vol posar fi a l'estacionalitat dels seus productes

Facturació

1 M€

Treballadors

11

Any de fundació

1985


El 90% de les vendes de neules es fan per Nadal. Per això a l'empresa Neules Sant Tirs, de Puig-reig (Berguedà), aquests dies treballen 24 hores –entre el 15 de setembre i el 15 de desembre fan tres torns– per poder servir el producte a temps. Produeixen 125.000 neules diàries i això els suposa doblar, durant tres mesos, la plantilla: d'11 treballadors passen a 21 o 22. L'estacionalitat és un dels dos principals inconvenients que té la neula. L'altre és que, amb noms diferents, es fabrica en altres països. A l'empresa Neules Sant Tirs han entès que si volen vendre el producte tot l'any i ampliar mercat, han de donar un valor afegit a les seves neules. Com? Creant neules ecològiques i neules sense gluten, a més a més de les sense sucre per a diabètics.

Un dels països més interessats en els productes ecològics i més interessants per a Neules Sant Tirs és Alemanya. “Allà potser fa 20 o 25 anys que n'estan molt conscienciats i els valoren molt, es miren aquests productes amb uns altres ulls”, explica Quim Romeu, adjunt a direcció de l'empresa. Les neules ecològiques Sant Tirs tenen el certificat del Consell Català de la Producció Ecològica Agrària (CCPAE) i és aquesta carta la que creuen que han de jugar amb vista als propers anys, tant a casa com en futures exportacions que, ara per ara, es plantegen a Europa: França, Itàlia, Països Baixos i Anglaterra, a més a més d'Alemanya. De moment, per començar a obrir-se camí amb aquestes neules diferents i especialitzades, aquesta setmana han estat presents a l'ExpoNadal de Barcelona i del 21 al 25 d'octubre seran a la fira d'alimentació SIAL de París.

Pel que fa a les neules sense gluten, Romeu entén que és un altre nínxol de mercat. “Cada vegada hi ha més celíacs i per a ells la neula es pot convertir en un producte de consum tot l'any, no només per Nadal, com unes galetes”. Tot i que reconeix que no és un producte barat de fer, la fabricació és similar, substituint la farina de blat pel midó de blat de moro. Quant al mercat de les neules sense sucre, Romeu pensa que ja han tocat una mica sostre.

LA MATEIXA RECEPTA.

La nova línia de productes de Neules Sant Tirs ha obligat aquesta empresa a traslladar-se de la Colònia Pons a la Colònia Vidal de Puig-reig, on des de principis de setembre ocupen unes instal·lacions d'uns 4.000 m², doblant l'espai que tenien abans. Els Romeu, pare i fill, tenen clar que, des que van deixar l'Alt Urgell, la seva seu ha de ser al Berguedà. “Tenint en compte que el nostre principal mercat és Barcelona i àrea metropolitana, on venem entre un 65% i un 70%, i que la resta es reparteix entre Tarragona, Girona i Lleida, la millor zona per a nosaltres és el centre de Catalunya, perquè a Catalunya és on fem el 95% de les vendes”, diu Quim Romeu, el fill.

Des de la nova fàbrica, Neules Sant Tirs elabora neules (representen el 85% de la producció total), cubanos, xiquitillos, roselles, tulipes (van ser els primers a Catalunya a fer-ne i vendre'n), vanos i crok's. “En els últims dos anys hem anat mantenint la producció gràcies a augmentar gairebé exponencialment el nombre de clients”, explica Romeu. Per aquest any preveuen una facturació d'un milió d'euros, similar a la de l'any passat (entre 1,1 i 1,2 milions), tot i que la crisi també els castiga. “És un producte molt penalitzat, és un caprici que et menges quan ja estàs tip i, per tant, l'has de fer molt, molt bo.” Tot i que Romeu considera que la relació qualitat-preu de les seves neules és òptima (a partir de 2 euros la normal i de 3,5 la de xocolata, negra o blanca), és conscient que al mercat n'hi ha de més barates, però sense el mateix gramatge, és clar.

Neules Sant Tirs consumeix en 24 hores uns 1.000 quilos de farina i entre 400 i 450 quilos de sucre, ingredients que, sumats a l'aigua, el greix (que pot ser vegetal, mantega o llard de porc), l'aroma (vainilla, canyella, llimona...) i la lecitina de soja, donen vida a la mateixa recepta que ja utilitzava Miquel Romeu, pare d'en Quim, quan el 1985 va comprar l'obrador de neules a un veí del Pla de Sant Tirs. Encara que les neules de Puig-reig s'elaborin en una fàbrica tan gran, la producció continua sent artesanal. Hi ha set màquines de cocció giratòries, igual que la primera amb què van començar, on la pasta de cada neula (fetes una per una) es cou a uns 200 graus durant uns 40 o 50 segons, de manera que un cop seca fa 6 grams. La farina del neulot, que pesa 8 grams, en canvi, necessita 60 segons per torrar-se.

Per cert, saben com poden distingir una bona neula? Pel seu cruixent i per si se'ls desfà a la boca (gràcies al sucre i a una farina ben torrada), en comptes de quedar-los enganxada al paladar com un xiclet. Les de Sant Tirs, a més a més, no duen ni colorants ni conservants.

Neules Sant Tirs vol eliminar l'estacionalitat del seu producte estrella, les neules, i convertir-les en un producte per poder-ne menjar sempre. D'aquesta manera assegurarien una producció estable tot l'any. El camí que estan explorant per aconseguir-ho és fer neules ecològiques i sense gluten. De moment funciona.

Botiga de neules i de productes del Berguedà

Neules Sant Tirs ven a botigues, supermercats, restaurants, forns, pastisseries... Bona part de la distribució se la fan ells mateixos amb dos camions petits i dues furgonetes –“perquè és un producte delicat i ens volem assegurar que arriba en òptimes condicions fins al destí final”, diu Quim Romeu. Tot i que des de principis d'octubre ja comencen a aprovisionar intermediaris, el repartiment més important el fan durant el novembre. “A principis de desembre tothom ja té la seva primera entrega de neules i durant aquell mes anem fent repeticions de comandes”, explica Romeu. D'aquesta manera s'asseguren la frescor del producte, garantida per 12-14 mesos. La impossibilitat de fer entregues setmanals o quinzenals amb les mateixes condicions i un seguiment comercial com el que estan fent a Catalunya, fa descartar a Neules Sant Tirs l'expansió al mercat espanyol.

Amb tot, aquí a Catalunya aquesta empresa de Puig-reig té previst inaugurar un nou canal de venda. En una segona fase d'obres, una vegada completin l'actual, vol obrir una botiga pròpia d'uns 200 m² a la mateixa fàbrica. L'objectiu és vendre-hi les seves neules, cubanos, vanos i tulipes, però també altres productes artesans del Berguedà i de tot Catalunya, aprofitant els bons accessos que hi ha a l'empresa des de l'Eix del Llobregat (C-16).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.