Combakett preveu tornar a créixer un 20% combinant tradició i innovació
L'empresa ha creat i comercialitzat l'Ambicar, un ambientador elèctric per a cotxes
Facturació
1 M€
Treballadors
9
Any de fundació
1995
Combakett va decidir l'any 2000 apostar per la innovació però sense oblidar l'activitat tradicional de l'empresa basada en el sector del plàstic. Com a resultat, la firma de Santa Coloma de Cervelló fa tres anys que té una dinàmica de creixement d'un 20 per cent anual–que espera tornar a repetir al 2013–i una important projecció internacional. La clau de l'èxit va ser desenvolupar una nova tecnologia per microencapsular fragàncies líquides en suport sòlid i treure al mercat l'Ambicar, un ambientador elèctric per a cotxes. “No hi ha cap tipus de plàstic que tingui tanta capacitat aromàtica com el que hem aconseguit a Combakett”, afirma la product manager de l'empresa, Bárbara Muñoz.
La nova línia de negoci va obligar la firma catalana a fer un salt cap al sector del consum. Fins al moment, l'empresa s'havia basat en el sector industrial del plàstic tècnic i la transformació de termoplàstics i termoestables amb importants clients com SEAT, ABB, Scania i Valeo. Aquesta línia de producció es manté malgrat que, amb la crisi i la competència d'altres països, s'han hagut d'especialitzar encara més. Muñoz posa un exemple: “Fem peces de plàstic per a centrals nuclears o per a forns que han de suportar grans temperatures.”
El llançament al mercat de l'Ambicar es va fer a nivell estatal i a través de punts de venda coneguts per l'empresa com ara concessionaris de cotxes. Ben aviat, però, van fer el salt a l'exterior. Com explica Muñoz, es van sorprendre quan van arribar les primeres demandes d'altres països. Actualment, l'Ambicar es pot trobar, per exemple, a cadenes de botigues com Bauhaus, Norauto i als concessionaris del grup automobilístic SEAT-VOLKSWAGEN. A escala internacional, ja es troba a països com Alemanya, Holanda, Regne Unit, Romania, Polònia i França. Ivan F. Rodríguez, business developer de Combakett, avança, però, que en el cas del país veí a partir del gener l'Ambicar es podrà trobar en una important cadena de supermercats. Un dels objectius de la firma catalana és incrementar els punts de venda a Europa i consolidar el producte. El pas a Sud-amèrica s'està fent ara. En concret, ja es pot comprar a Veneçuela i República Dominicana i, pròximament, anirà a Colòmbia i Xile. De moment, s'està avaluant el salt cap a Mèxic. Gràcies a l'aposta per la innovació i el desenvolupament de productes d'àmbit internacional, Combakett ha augmentat la quota d'exportació un 30 per cent, segons Muñoz. La relació amb l'exterior també ha portat l'empresa a crear productes específics com ara un Ambicar per a Newcastle. També ho han fet, però, per a altres empreses estatals com SEAT, Nissan o el Gran Casino de Madrid.
A banda de la consolidació del mercat exterior, els responsables de Combakett tenen molt clar que com a estratègia de futur cal continuar la recerca i el desenvolupament de nous productes basats en la microencapsulació de les aromes. “El món avança cap a la incorporació de tot tipus de sensacions”, diu Rodríguez abans d'explicar que ja treballen amb empreses d'altres sectors en el desenvolupament de productes multisensorials i multifuncionals que incorporin una experiència aromàtica. En concret, s'està valorant la creació de joguines, joies i llums aromàtiques. “El que pretenem es diversificar el producte”, afegeix Muñoz. Deixa molt clar que tots els projectes estan en fase de desenvolupament malgrat que “n'hi ha alguns més avançats que d'altres”. El que sí que tenen clar és que cal avançar en la col·laboració —partnership— amb altres firmes aportant l'experiència i innovació necessària per apostar per nous productes.
A Combakett tenen una plantilla fixa de nou empleats que treballen a les instal·lacions de Santa Coloma de Cervelló. Hi participa tothom, des de producció fins a direcció, creant un equip multidisciplinari que es complementa amb professionals externs com, per exemple, perfumistes, dissenyadors industrials i, fins i tot, altres empreses del polígon del Baix Llobregat que, en moments puntuals, també participen en el procés productiu. Des de la direcció afirmen que la inversió en innovació és contínua.
Combakett preveu tornar a créixer un 20% combinant tradició i innovació