Tecnologia digital sota les dents i els queixals
L'empresa Avinent, de Santpedor, està a l'avantguarda de l'odontologia amb l'escaneig intraoral i la fabricació d'estructures dentals personalitzades amb sistemes CAD-CAM
Facturació
8,5 M €
Treballadors
85
Any de fundació
2006
Quanta gent, a cal dentista, no ha hagut de passar pel mal tràngol d'haver de mossegar una silicona perquè a partir d'aquell motlle es pogués fabricar la seva pròtesi? Aquest sistema tan rudimentari per al laboratori protètic i tan molest per al pacient tindrà els dies comptats. L'empresa Avinent, de Santpedor (Bages), està aprofundint en el desenvolupament d'un escàner intraoral que permet escanejar la boca i tenir-ne la morfologia de manera ràpida i neta. Amb aquest aparell, la imatge s'envia digitalment a Avinent, on en menys de 48 hores tenen a punt la pròtesi personalitzada per al pacient. “Gràcies a les noves tecnologies, tot el flux de treball en l'àmbit de l'odontologia canvia de manera radical. “Molts dentistes que ens vénen a veure ens diuen: «no pot ser», perquè això trenca els esquemes del que hi havia hagut durant molt temps”, explica Albert Giralt, director general d'Avinent.
Avinent, creada el 2006 com a empresa derivada del grup Vilardell Purtí, ha entrat de ple en l'odontologia digital. No només ho ha fet per l'escanejat intraoral, sinó també per la fabricació i desenvolupament de pròtesis dentals personalitzades amb sistemes CAD-CAM, de gran precisió. “Si bé la personalització ja existia, nosaltres aconseguim l'adaptació de pròtesis per a les persones que ja tenen implants dentals, i això és una clara innovació.” Avinent, a més, comparteix tecnologia (i sinergies comercials) amb el grup internacional de laboratoris dentals Core 3D.
Pel que fa als implants dentals, l'altra gran àrea de negoci d'Avinent, des d'un principi en van crear un tipus nou, revestit amb una superfície innovadora que han batejat com a Biometric Advanced Surface. “El que pretenem és imitar la pròpia biologia, per tal que l'implant s'integri més ràpidament al seu entorn natural.” Per col·locar una pròtesi dental, primer es posa l'implant i es deixa un temps perquè s'uneixi a l'os. Un cop aconseguit, després s'hi encaixa la pròtesi. “El nostre objectiu és escurçar aquest interval de temps a la meitat, de les 16 setmanes fins a les 8, i això ho aconseguim afegint ions de calci i fòsfor en una proporció semblant a la de l'os humà. Així, quan les cèl·lules troben aquest implant dental, se senten més còmodes i el procés d'integració s'accelera”, apunta el director general d'Avinent. Aquesta nova recoberta dels implants es va desenvolupar conjuntament amb el Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la UPC.
LA Necessària innovació
Les solucions, però, no arriben del no-res sinó de l'esforç important que fan en innovació, al qual dediquen dos departaments: un de recerca i desenvolupament (R+D), que treballa amb una vintena d'universitats estatals i internacionals, i un altre, creat fa només un parell d'anys, d'innovació i desenvolupament de negoci. “La suma de tots dos és el motor que fa rodar nous productes, nous processos i noves línies de negoci.” La importància de la innovació a Avinent es pot mesurar pel personal que hi destinen (6 persones amb dedicació exclusiva, dels 85 treballadors que tenen a la plantilla, la majoria, d'alta qualificació) i també per la inversió econòmica que hi dediquen: entre el 6% i el 8% de la seva facturació anual, que aquest 2012 es tancarà amb 8,5 milions d'euros però amb clares perspectives de creixement. “El nostre pla estratègic preveu arribar als 13 milions d'euros l'any 2015”, comenta el director general de la firma.
UN MERCAT COMPETITIU
Entre el 20% i el 25% de les vendes d'Avinent es fan a l'estranger, de manera que el seu mercat principal és a Catalunya i a l'Estat espanyol. “És clar que no tenim una posició de lideratge pel que fa les vendes, ens queda molt de camí per córrer”, diu Giralt. De moment, però, estan avançant amb passos ferms per obrir mercat a l'exterior i ja són presents a 12 països (Taiwan, Austràlia, Hong Kong, el Japó, els EUA, el Canadà, Turquia, el Marroc, Dinamarca, el Regne Unit, França i Portugal, a més a més del Benelux). En aquest moment no disposen de cap filial, ja que la que tenien a Portugal l'han reconvertit en un distribuïdor. “La nostra estratègia ara està basada en distribuïdors, si pot ser, exclusius, i en persones que els gestionin des d'aquí.”
Avinent, que a l'octubre passat va quedar segona finalista en el premi Emprenedor XXI de La Caixa (un concurs en què van participar 806 empreses de l'Estat espanyol), està treballant en l'ampliació de 500 m² de la seva seu de 2.000 m² a Santpedor.
Tecnologia digital sota les dents i els queixals