Innovació i qualitat per oferir més de 80 varietats de torrons
L'empresa d'Agramunt manté el procés artesà, tot i modernitzar la planta, apostant per la barra catalana de mig quilo i amb l'objectiu de desestacionalitzar el consum
@El torró d'Agramunt té els seus orígens al XVIII quan diverses famílies els elaboraven en petits obradors i després els venien en fires i mercats. El torró d'Agramunt tradicional és rodó, de diversos pisos i fet de sucre, mel, fruits secs i pa d'àngel. Des de 2002 disposa d'una IGP per al seu reconeixement com a producte de qualitat. Agramunt tenia 46 fabricants a principis del XX i ara en queden 4 i tots d'elaboració artesana.
No obstant això, hi ha una clara excepció: Torrons Vicens. Mantenen aquests procediments artesans i la qualitat és indubtable, incorporant la major part dels ingredients en productors locals i catalans. Però la seva especialització i, sobretot, la innovació, els ha situat líders al mercat català, presents a grans cadenes d'alimentació i exportant el 20% de la seva producció, segons explica el seu màxim responsable, Àngel Velasco.
La planta, que es manté i creix a Agramunt, s'ha mecanitzat, però “no tot ho poden fer les màquines i continuem fent els torrons com s'han fet tota la vida”, afegeix el gerent de l'empresa, que és pastisser de professió.
Així, aquesta innovació constant els ha portat a presentar una oferta de més de 80 varietats i cada any treuen al mercat dues o tres novetats. Una de les d'enguany és ben singular. El torró salat. Es tracta d'una barra de xocolata amb pebre, tomàquet i ametlles salades. És a dir, és un torró diferent i Velasco treballa per donar-lo a conèixer amb l'objectiu que un àpat pugui començar amb aquest turró i s'acabi amb un altre de dolç. L'any passat van inventar el torró d'or, premiat a Alimentària a la innovació, i que és tou i recobert d'un pigment daurat.
Destaquen també la combinació de torró tou i cruixent a la vegada o el que mescla iogurt amb pistatxos, per posar alguns exemples d'innovacions.
Tot i la forta competència de Xixona, Torrons Vicens són líders en vendes a Catalunya en tous, durs i de rovell. Velasco explica que les 40 empreses de Xixona pateixen molt la crisi i hi ha una lluita aferrissada pel preu i el mercat, “cosa que provoca una disminució de la qualitat”.
Però a Vicens lluiten contra la competència i la crisi amb diversos fronts. D'entrada amb la presentació patentada de col·locar una planxa de fusta sota la barra de torró, un sistema que facilita el fet de tallar l'article sense que es doblegui. També, a diferència de la resta, venen barres catalanes, és a dir, de mig quilo, quan la resta de marques són de 300 grams com a màxim. Igualment, no existeix la capsa de cartró. Tots els torrons d'aquesta marca s'envasen amb una presentació transparent, “perquè sempre es vegi el nostre producte i entri pels ulls”, afegeix Velasco. I, finalment, l'àmplia oferta de gustos i articles i formats.
El gerent de l'empresa ho té clar i afirma que “si tens bona matèria primera pots fer un bon producte, perquè la qualitat és essencial i, a més, amb procediment tradicional que segueix tenint un gran èxit”. Però també assegura que “volem trencar l'estacionalitat del torró i de moment ja en fabriquem tot l'any”. I a més de vendre a les grans superfícies (amb expositor propi) també venen a botigues gurmet i de productes artesans i de qualitat.
Vicens fa 800.000 quilos anuals de torrons i el 80% de les vendes es concentren a Catalunya, la resta viatja per tot l'Estat i a una vintena de països de tot el món. I sempre etiquetat en català i sense cap problema, explica Àngel Velasco.
Disposa d'una plantilla d'unes 60 persones fixes i en determinades temporades, com la Nadal, augmenta fins a 90 treballadors.
Facturació
10 M€
Treballadors
90
Any de fundació
1775
Botigues obertes tot l'any
La lluita per trencar l'estacionalitat en el consum de torrons i per ampliar mercat ha portat Torrons Vicens a crear la seva pròpia xarxa de botigues. Ja en té 16 i repartides per tot el país. I aquests establiments, a més, obren tot l'any i no només durant la temporada nadalenca.
L'empresa, a més, s'implica en la promoció del torró, formant part de la IGP Torró d'Agramunt, amb la fira d'aquesta localitat que acull cada any milers de visitants i també amb la creació del Museu del Torró i la Xocolata a la Pedra.
Innovació i qualitat per oferir més de 80 varietats de torrons