Empreses

Embotits Salgot potenciarà la venda a l'exterior del seu producte ecològic

Ha fet accions puntuals a Alemanya i ven llaminets i llardons als magatzems Harrods de Londres

L'empresa càrnia de producte gurmet Salgot potenciarà la venda a l'exterior del seu producte ecològic, que actualment només representa un 2% de les vendes generals de la companyia però que, segons el seu director general, Valeri Salgot, té un llarg recorregut a l'Europa central. L'empresa d'Aiguafreda ja va fer durant el 2012 els primers passos per incrementar la quota de mercat a l'estranger, amb dues accions de venda a l'exterior a Alemanya (només de producte ecològic) i la presència als coneguts magatzems Harrods, a Londres, on venen llaminets de fuet i llardons convencionals.

“Volem lligar la sortida a l'exterior amb el producte ecològic com a bandera”, explica Valeri Salgot, que informa que al febrer participaran en una fira especialitzada en producte ecològic a Alemanya on ja han tastat els seus productes. “Però volem ampliar-nos a algun país més, amb tranquil·litat, perquè no tenim grans quantitats per comercialitzar”, segons explica Salgot, que no descarta ampliar la producció de la gamma ecològica si el mercat europeu funciona. “Intentarem acostar-nos a Suïssa, Suècia i Dinamarca, on la sensibilitat pel producte ecològic és més alta”, diu Salgot.

A la granja El Saüc, que va obrir l'any 2009 com la primera granja d'R+D en producte ecològic que hi ha a l'Estat espanyol, Salgot disposa de 35 mares que els permet arribar a una producció d'uns 400 porcs ecològics l'any. Si ara el producte ecològic representa el 2% de la producció, la intenció és arribar fins al 5% en els pròxims cinc anys. La producció anual global de la companyia és aproximadament d'un milió de quilos, que es distribueix entre els clients tradicionals (55%) i la gran distribució que aposta per la marca de fabricant (45%), en un equilibri que la casa no té cap intenció d'alterar.

Actualment, Salgot ven els seus productes a França, la República Dominicana (on subministra alguna cadena hotelera), Bèlgica, Alemanya i Anglaterra. Però la majoria de la seva facturació es fa a Catalunya, al País Valencià, les Balears i la Comunitat Murciana. També es ven a altres zones de l'Estat espanyol on valoren el producte gurmet que elabora Salgot. De fet, Salgot disposa de tres línies de productes diferenciades: Salgot (gran consum), Reserva Salgot (per a espais gurmet) i Ecosalgot.

La companyia espera tancar l'exercici del 2012 amb una facturació de prop de 10 milions d'euros, lleugerament inferior a la registrada l'any anterior. Si bé la seva plantilla és de 74 persones, Salgot dóna feina a uns 90 treballadors, ja que tenen col·laboradors externs que hi estan estretament vinculats.

Salgot elabora una quarantena de productes diferents que agrupen més d'un centenar de referències. El 20% dels seus productes són frescos (botifarres i salsitxes, entre altres), el 40% cuits (catalana, botifarra negra i blanca, d'ou, del perol, bulls, bisbes...) i el 40% restant són curats (llaminets, fuets, llonganissa, sumaia...). De tots ells, els llaminets de fuet, la sumaia i la catalana són els productes més venuts per l'empresa. Pel que fa a la gamma ecològica, encara reduïda, la producció se centra en les botifarres fresques i hamburgueses, botifarra negra, blanca i d'ou, llardons, fuet, secallona i llonganissa de Vic. “Volem incrementar-ne la producció, però, de moment, no el nombre de productes ecològics”, argumenta Salgot. “Ens agradaria que la producció ecològica arribés a representar un 5% en el termini de cinc anys”, assumeix el director general del grup.

al cor d'aiguafreda.

Salgot va néixer fa 85 anys a la plaça Major d'Aiguafreda, a la casa pairal de la família que dóna nom a la marca, i al mateix emplaçament es manté encara la seva botiga principal, la seu social i les oficines centrals de la companyia. A més, s'hi continuen elaborant els productes frescos i cuits que es comercialitzen amb la marca. A Seva, al barri de Sant Miquel de Balenyà, Salgot té els assecadors (s'hi elaboren tots els productes curats) i una petita sala de desfer. I la granja ecològica El Saüc, situada en una antiga pedrera, amb 4.000 m², s'ha convertit ja en la joia de la corona.

Entre moltes altres aportacions al món dels embotits, destaca la introducció a Catalunya per Antoni Salgot –el fundador– d'una raça de porc provinent d'Anglaterra anomenada Large White, i el seu fill, Pere Salgot, va ser cofundador de la DO Botifarra Catalana.

La tercera generació familiar, encapçalada per l'actual conseller delegat, Valeri Salgot, ha potenciat la projecció gurmet de la marca i ja ostenta la presidència del Clúster d'Elaboradors de Productes Gourmet de Catalunya.

L'empresa càrnia, que aquest gener compleix 85 anys, la va fundar l'avi de la nissaga, Antonio Salgot Sentias, que es va formar com a mestre xarcuter a l'escola cerdana i als voltants del mercat de La Boqueria de Barcelona.
Facturació
10,25 M€
Treballadors
74
Any de fundació
1928
preus

La carn, un 36% més cara

L'any en què Salgot va facturar un import més alt va ser el 2007, tot just abans de la crisi i en ple boom del consum. En aquell exercici, la casa va arribar a vendre per valor d'11,4 milions d'euros i va tancar l'exercici del 2011 amb 10,25 milions d'euros de facturació, amb caigudes del 2% anual des de llavors.

“Enguany la carn de porc s'ha encarit un 36%, hem tingut el preu més car de la història, però entre els exercicis del 2011 i el 2010 ja va pujar un 11%”, lamenta Salgot.

“Portem uns exercicis dolents pel que fa als preus, que s'han afegit a una aturada generalitzada en el consum”, comenta.

exportació

Anirà a la fira Biofach 2013, a Nuremberg

La fira Biofach, que se celebrarà el pròxim mes de febrer a la ciutat alemanya de Nuremberg, és la fira internacional més important de producte orgànic, i aplega productors, proveïdors i distribuïdors de la indústria orgànica. “És la més important del món. Hi pots trobar des del típic hippy que té dues parades en un mercat fins a empreses importants de distribució de productes ecològics”, segons explica Salgot, que ha marcat aquesta cita com una de les prioritats en l'agenda de Salgot de cara a l'any que ve. “El producte ecològic, tot i que només representa el 2% de la facturació, està molt ben valorat a l'Europa central”, explica Valeri Salgot.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.