Transports més cars i algunes novetats fiscals
TMB opta per encarir els títols més usats tot i congelar el bitllet senzill
Adéu a la desgravació per habitatge
El transport, com a element clau del cost de la vida, tampoc el 2013 tindrà clemència amb els usuaris. Transports Metropolitans de Barcelona ha fet un esforç d'imatge congelant el preu del bitllet senzill, que després de l'última pujada es va situar en la xifra rodona de 2 euros, però encareix significativament els títols més utilitzats, com la T-10 (l'estrella dels bitllets i un 70% de les vendes totals) i
la T-50/30, que també té molta popularitat. L'abonament de deu viatges s'apujarà, concretament, un 3,7% i ja és el que més s'ha encarit des que es va declarar la crisi, un 36,1%, una mica més que la T-50/30, que en cinc anys s'ha apu-jat un 31,5% i que costarà 39,20 euros amb l'últim increment del 4%. Els taxis de la capital també s'encariran un 3,3% de mitjana i modifiquen l'estructura tarifària (vegeu el quadre).
Correus se suma a l'actualització de preus i aplica un 2,7%, el percentatge més baix en 6 anys. Així, el segell de 0,36 euros s'encarirà un cèntim, fins a 0,37.
Canvis impositius
Paral·lelament als encariments, hi haurà altres factors que dallaran la renda disponible: s'apugen certs impostos i s'elimina una mesura polèmica, la deducció per habitatge, això sí, sense efectes retroactius, tot i que l'habitatge també patirà un nou IVA del 10% en lloc del 4% com fins ara. Entre els gravàmens que s'endureixen hi ha la fiscalitat de les plusvàlues generades en menys d'un any, que tributaran en el tipus de l'IRPF que oscil·la entre el 24,75% i el 52%. Les que s'obtinguin en més d'un any continuaran abonant-ne el 21% fins a 6.000 euros i un 25% entre 6.000 i 24.000. A partir d'aquesta última xifra, la tarifa serà d'un 27%. Alhora, les astronòmiques indemnitzacions que reben alguns directius del sector privat perdran la petita bonificació del 40% per als primers 400.000 euros.
AVE més barat, rodalia més cara
Renfe aplicarà a partir de l'any que ve una política si més no sorprenent, que consistirà en una rebaixa sembla que “substancial” de les tarifes dels trens d'alta velocitat (AVE). La necessitat d'incrementar-ne la demanda ha impulsat l'operadora a anunciar abaratiments per a l'any vinent, sempre en funció dels horaris i els dies, que se sumaran a alguns descomptes ja confirmats, com un 20% en els trens
de mitjana distància. Pel
que fa a rodalia, en canvi, els preus s'apujaran al voltant d'un 3%, que se suma a la pujada de gairebé l'11% del maig i a la repercussió de
la recent pujada de l'IVA.