Pixar dins del test té premi
Un acte tant rutinari i simple com fer pipí va ser el desencadenant per crear l'empresa nosalpiques.com, amb un altíssim potencial de creixement i previsions d'expansió internacional a curt termini. La idea d'engegar-la no va néixer a un garatge sinó enmig d'una conversa de bar entre dos cosins després de visitar els lavabos de l'establiment on esmorzaven i sortir-ne corrents per les males condicions higièniques de l'excusat. Rudy Ros i Adán Martínez van començar a divagar sobre com els usuaris dels lavabos serien més curosos mentre orinaven. Per experiència pròpia sabien que fer punteria mentre es pixa és un joc masculí que no es deixa de practicar ni quan un es fa gran, de manera que van decidir patentar un gomet amb imatge oculta que es posi enmig del lavabo i que, en rebre el raig d'orina canviï d'aspecte. Des d'aquella conversa, han passat tres anys, i durant un i mig aproximadament es van dedicar a buscar l'empresa que els el produiria i a testar amb quins materials s'havia de fabricar perquè resistís un líquid tant corrosiu com l'orina i a tots els productes de neteja que es fan servir per aquest ús. Després de moltes proves, l'equip tècnic de l'empresa que produeix els adhesius, situada a prop de Sant Vicenç dels Horts, va optar per fer servir materials que s'utilitzen per retolar les aeronaus i van aconseguir que cada gomet tingui una vida de més de 1.000 usos.
Ara com ara, l'adhesiu destinat principalment a l'home, té tres aplicacions diferents. Una primera d'higiènica, ja que s'ha demostrat que un cop es col·loca a l'urinari hi ha un 80% menys d'esquitxades. Per això, el sector de l'hostaleria, els lavabos dels quals evidentment són els més usats i per gent més diversa, és un dels principals clients de nosalpiques.com. Els socis insisteixen que els beneficis higiènics són automàtics, i expliquen el cas del propietari d'un bar de copes que els va assegurar que des que havia posat aquest invent als seus lavabos ja no acabaven la jornada com si fossin els aiguamolls de l'Empordà. El client estava tant satisfet amb els bons resultats dels adhesius que en va acabar comprant un centenar.
La segona aplicació té un contingut més lúdic, ja que pel fet que l'usuari hagi de fer el pipí en un punt concret per veure com canvia el dibuix fa que un moment tant íntim i rutinari és converteixi en un joc. I en tercer lloc, l'adhesiu té un ús educatiu, especialment per als nens, quan deixen de fer servir els bolquers i han de aprendre a fer pipí en el temut urinari. Els adhesius amb dibuixos infantils -com per exemple, el més demanat que és una peixera que un cop es mulla amb el pipí en sobresurt un peix de colors- són un joc que ajuden els més petits de la casa a fer el pas d'una manera divertida. Un dels socis explica que ell mateix ho va experimentar amb el seu fill, fins al punt que quan va començar a anar al lavabo, enlloc de dir “papa tinc pipí” li deia “papa, peix”. Els col·legis, per tant, com explica Ros, són un altre client potencial, però amb el risc que per la particularitat lúdica que té associada faci que se'ls despertin més les ganes de l'habitual de visitar el vàter.
Sergi Grimau, soci i director comercial de la firma, explica que a mesura que n'han anat ampliant la distribució hi han detectat altres aplicacions. Tot i que encara els falta testar-ho, estan comprovant que persones amb deficiències mentals o malalts d'alzheimer reaccionin amb el gomet i els motivi per controlar l'esfínter urinari.
Així mateix, ara estan en procés de donar un nou valor al seu invent i convertir-lo en un suport publicitari. Els estudis que han fet els evidencien que es tracta d'un canal de moltíssima efectivitat, en què el 96% dels usuaris hi veuen el missatge. Grimau avança que ja els han contactat diverses empreses perquè els personalitzin els adhesius de la companyia amb publicitat. Com passa en totes les idees senzilles però originals, l'èxit els ha arribat sense pensar-s'ho. En només un any, la firma ja n'ha venut 90.000 exemplars, tenint en compte que ho han fet amb una xarxa de distribució encara poc professionalitzada. Les perspectives per als propers tres anys és vendre'n entre 500.000 i 800.000 anualment. Grimau sosté que el 2013 serà l'any de l'expansió internacional i de l'explosió d'un producte que es posa a treballar quan es buida la bufeta.