turisme
El turistes visiten en grup o en família la vall de Ribes i hi dormen tres nits
Un estudi dels visitants dels últims dotze anys revela que la majoria són de Barcelona i s'informen a les agències
Molts ja demanen productes concrets
Els visitants de la vall de Ribes hi arriben en grup o en família, hi fan una estada de tres nits, són majoritàriament catalans –sobretot barcelonins– i comencen a demanar productes concrets, com l'oferta gastronòmica del grup de restaurants Fogons de la Vall de Ribes o el senderisme. Cal tenir en compte també que el vertader motor de l'oferta turística, tanmateix, continua sent el complex turístic, hivernal, excursionista, d'oci i espiritual de la vall de Núria (Queralbs). Aquestes són les conclusions d'una anàlisi de les dades de visites i de la seva tipologia registrades a l'oficina de turisme de la vall de Ribes, amb seu a Ribes de Freser, i que revelen que s'ha consolidat un canvi en aquest sentit. L'oficina ha atès durant el 2012 un total d'11.039 persones.
Un 74% dels visitants són de les comarques barcelonines i un 14,6%, de la resta de comarques del país. El 6% són de diversos països europeus; un 2,7%, espanyols, i un 2,4%, d'altres països de la resta del món. Quasi la meitat han escollit viatjar a la vall de Ribes, s'han informat en agències de viatge, un 46%, i la resta ho ha fet per altres canals de promoció o per la recomanació de familiars o coneguts. Un 56% es desplacen als municipis de la vall de Ribes en grup o bé en família (27,1%) –es tracta majoritàriament de matrimonis amb fills petits– i de mitjana hi pernocten tres nits. No obstant això, hi comença a haver turistes que es desplacen i pernocten amb autocaravana. I, finalment, de l'anàlisi realitzada pels tècnics de l'oficina, se'n desprèn que quasi la totalitat dels visitants, un 95,9%, s'han desplaçat per primera vegada a la vall de Ribes, i que un nombre considerable han demanat per productes turístic concrets, més enllà de la informació general de cadascun dels municipis de la vall –Ribes de Freser, Toses, Planoles, Pardines, Queralbs i Campelles–. Es tracta de productes com ara l'oferta gastronòmica dels Fogons de la Vall de Ribes i els lligats al senderisme.
L'ens creu que s'evidencia un canvi amb el total de visites entre l'any 2002 i el 2007, en què el total de visitants oscil·la entre els 11.000 i 14.500, mentre que del 1998 fins al 2000 ha estat de 13.000 a 17.500. La diferència dels anys noranta és fruit bàsicament del fet que les noves tecnologies de la informació no eren a l'abast de tothom a l'hora de programar els viatges.
LES XIFRES
Vall de Núria és el motor de tota la vall
Les inversions en les comunicacions–autovia entre Ripoll i Vic i millora relativa del tren de Puigcerdà– i la proximitat a les àrees metropolitanes han acostat els visitants del país a la vall de Ribes. La zona és una destinació emergent que es beneficia dels més de 200.000 visitants que pugen a la vall de Núria. A partir del 2000, excepte el 2008, en què els mesos de més afluència de visitants han estat els estivals, la resta d'anys fins a l'actualitat s'ha aconseguit trencar l'estacionalitat. És a dir, des del 2009 fins a l'actualitat, hi hagut una tendència a l'alça del nombre anual de visites a la vall de Ribes facilitada pel bon temps. A part, la vall ha patit o s'ha beneficiat de les situacions de crisi estatal o internacional, que s'han produït durant els últims anys.