Empreses

Entre el celler i el client, tan sols un clic

El portal Vidirecte.cat neix retallant un 40% el preu respecte a la distribució convencional

Com aconseguir aquell vi que hem tastat en un sopar, ens ha seduït, però del qual ens hem d'oblidar perquè trobar-lo és massa complicat? Per escurçar distàncies entre consumidors i cellers la venda per internet no és cap novetat. Però aquest tipus de botigues no han reeixit del tot: els costos de transport són elevats i, sovint, s'obliga a comprar diverses ampolles del mateix producte. Des de fa un mes i mig, el portal Vidirecte.cat esquiva aquests dos obstacles: amplia l'oferta d'una botiga tradicional i, alhora, elimina el marge de la distribució convencional a través de la venda directa des del celler.

El vinicultor del Priorat Xavi Buil i tres socis més en són els propietaris. A Catalunya, els cellers superen el miler, i la diversitat de producte és enorme. «Excepte les empreses molt grans -que sovint disposen de distribuïdors propis-, el poder de l'elaborador en la comercialització és escàs; perd de vista el producte i no en pot controlar ni el preu ni la promoció», explica Edu Miquel, director comercial del portal. Els cellers fa anys que es queixen de la gran distància entre el preu de venda final (especialment a la restauració) i el preu de celler. «Nosaltres, hem escurçat un 40% el preus estàndards de la distribució tradicional», afirma. Al portal, cada celler en fixa el preu. Per la seva banda, Vidirecte procura que el seu marge comercial sigui el «mínim, per afavorir tant l'elaborador com el consumidor». A més, els costos de transport són gratuïts per al comprador, el qual, això sí, ha de fer una comanda mínima de 30 euros. El portal té una plataforma logística a Alcover, on emmagatzema a temperatura controlada un màxim de cent ampolles de cada producte. Tenir tot el producte a l'abast possibilita comprar una sola ampolla, en lloc de mitges caixes: «És el què fan la majoria de clients particulars, perquè a aquest tipus de consumidor li agrada anar tastant.» També venen per a restauració i comerços, als quals ofereixen avantatges extres.

Tot i que acaben d'engegar el negoci, ja s'hi pot comprar l'oferta d'una setantena de cellers. Entre vins i caves, disposen de més de cent referències: «La idea és anar ampliant i tenir uns quants centenars de productes.» Procedeixen de cellers petits, que tenen la distribució força concentrada a l'àrea on produeixen i dificultats per accedir a mercats amplis. I també n'hi ha de mitjans, que hi volen vendre vins singulars dels quals han fet poques ampolles –per volum, tenen complicat l'encaix en la gran distribució–. Una dotzena de cerveses artesanes i alguns licors d'herbes completen l'oferta de Vidirecte.cat.

NOMÉS VI CATALÀ.

El sector vitivinícola fa anys que lluita per augmentar el consum de vi produït al país, que ara només és del 15%: «Som una anomalia, un país productor que elabora una àmplia diversitat de vins de qualitat, però és víctima de l'avantatge comercial d'altres zones que van començar abans.» El foment del consum de vi català és «un del pilars» de Vidirecte.cat. Sols ven vi de dotze denominacions d'origen catalanes. I, a més, incideix en la seva divulgació i la formació del consumidor a través de diverses eines del portal, com ara un apartat de notícies del sector i gastronòmiques d'elaboració pròpia i un xat de valoració del client que rep el celler. Cada vi disposa d'informació molt detallada (i proporcionada per l'elaborador) sobre tipus, varietats, mètodes d'elaboració i maridatges recomanats. Les combinacions gastronòmiques en són una informació destacada: «Normalment, fugim de les notes de tast per a especialistes, perquè volem apropar-nos a la gran massa de clients potencials; a més, el vi té un component social que tradicionalment s'associa al menjar que ens agrada.» Així, a través de la finestra Enoeines del portal s'accedeix a un assistent de maridatge, que suggereix diversos vins a partir de quatre preguntes sobre els gustos vinícoles personals i el plat que es cuina. També es poden demanar consells per telèfon: «La idea és que la comunicació sigui bidireccional; intentem no perdre els avantatges d'una botiga tradicional i ampliar-los a través de la plataforma digital.»



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.